חמאס מתחרט על ה־7 באוקטובר, ועל הדרך איראן סופגת מכה קשה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • לאחר שישראל שילמה ומשלמת מחיר יקר ביותר, המצב כעת יוצר פתח להישג אסטרטגי גדול - שינוי מפת האיומים, לא רק מול חמאס, והצלחה טקטית מול חיזבאללה • מדובר בהזדמנות להישג אזורי מול איראן, כזה שיחזיר את ישראל לפוזיציה מובילה באזור ויחבר את הציר האנטי־איראני מחדש

ישראל זיו / צילום: גיא חמוי
ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

הכותב הוא אלוף (במיל'), לשעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל

ההחלטה הנמהרת של חמאס, שהאמין כי חולשתה של ישראל היא שעת כושר ומיהר לגנוב תהילה לפני אחיו הגדול מלבנון בהתקפה ב-7 לאוקטובר, גורר את התמנון האיראני למצוקה. בזו אחר זו נפגעות זרועות הביצוע שבנה, וגם ממרום מעמדה האזורי, נמצאת טהרן בשחיקה ועומדת מול קואליציה הנבנית כנגדה. בעבור ישראל, מבחינה אסטרטגית, זו הזדמנות לפרום את הלפיתה האיראנית סביבה.

דעה | 100 ימי הישגים טקטיים, 0 הישגים אסטרטגיים
ראיון | מייסד מטה החטופים: "ממד הזמן הוא קריטי עכשיו"
דעה | הלקח ממלחמת יום הכיפורים: כך ישראל יכולה לצאת מחוזקת כלכלית

חמאס ספג מכה קשה מאוד וספק אם ישרוד לאחר המלחמה. בכל מקרה, ייקח לו שנים ארוכות להתאושש, אם בכלל.

חיזבאללה איבד את ההפתעה וכל תוכניותיו נחשפו. רדואן, כוח המחץ שלו, היה הראשון לנסיגה, ברצון לשמור על שלמותו. לא משנה מה תהיה התוצאה בסיום הלחימה מול ישראל, בניית אסטרטגיה חדשה מול ישראל תיקח לו שנים, והמראה של עזה לא מעודד אותו לנסות את ישראל כל כך מהר.

הקלף החות'י שהוטל על־ידי איראן למערכה העיר את הנמר האמריקאי ועמו קואליציה של מדינות נוספות, כיוון שלחותים אין מנגנון עצירה. התוצאה שתהיה שם, על אף שאין רצון אמריקאי בהסלמה, יחייב לכסח היטב את הדשא בתימן.

לאיראנים אין הרבה קלפים נוספים להטיל למערכה. הפסד של יכולותיה האזוריות יעמיד אותה באופן רע מאוד מבחינה אזורית, יחזק את ישראל ואת יתר מדינות האזור נגדה, ויכול לעורר שוב גם את האופוזיציה הפנימית. המהלך אליו הם הולכים הוא מאמץ להדלקת חזית נוספת מול ישראל ביהודה ושומרון, על־ידי דחיפה חזקה של אמצעי לחימה קטלניים, וכן דחיפה מאסיבית של כסף במטרה להניע גל טרור מיידי נגד התנחלויות, צירים ופנים ישראל. במקביל, מנסה טהרן מזה כחודשיים להקים חזית לחימה חדשה בסוריה על־ידי הנעה של מליציות ונשק; זאת, מתוך רצון להדליק זירה צפונית רחבה בצד לבנון, מה עוד שנסראללה לא מוכן ללכת רחוק יותר מחילופי האש שהוא מבצע.

הזהרת ראשי מערכת הביטחון את ראש הממשלה ואת שרי הממשלה על הסכנה למלחמה רב־חזיתית מתרחשת במדויק. הכישלון נבע מכך שלא ידעו לשים התרעה מדויקת באשר למועד ולשאלה מי יתחיל את ההסלמה, אבל אסטרטגית, מתרחש בדיוק מה שהזהירו בפניו. אלא שבאותה עת, לא היה מי ששעו להזהרות.

המצב הנוכחי, לאחר שישראל שילמה ומשלמת מחיר יקר ביותר, פותח פתח להישג אסטרטגי גדול - מדובר בהזדמנות לשינוי מפת האיומים, לא רק מול חמאס, ולהצלחה טקטית מול חיזבאללה. יש כאן אפשרות להישג אזורי מול איראן, כזה שיחזיר את ישראל לפוזיציה מובילה באזור ויחבר את הציר האנטי־איראני מחדש.

הנתיב היחידי לכך מוביל דרך הפלסטינים. הפתרון הינו בבחינת הרע במיעוטו, נוכח היעדר אלטרנטיבות אחרות, אבל כיום ניתן בעזרת האמריקאים לתקן גם אותו.

עזה תעמוד תוך חודש במצב שהחמאס מפורק צבאית, אך אם תוך זמן קצר לא תיבנה אלטרנטיבה חזקה במקומו, החמאס יחזור ובגדול, עם או בלי נוכחות צה"ל. החמאס יצמח מתוך השאריות שלא חוסלו, ובין אם תהיה הנהגה ישנה או חדשה, האוכלוסייה, שעברה אינדוקטרינציה, תתמוך בחמאס חדש פשוט כי אין אלטרנטיבה.

אלטרנטיבה לחמאס, הינה צמיחה של עשרות 'חמאסים' או כנופיות מזוינות שישתלטו על השטח, שיהפוך מהר מאד לסומליה - ביצה של אין־ספור חמושים, שלא ניתן יהיה להשתלט עליהם. ישראל תאכל מרורים עוד עשרות שנים מכך, 7 באוקטובר יומיומי.

המכשול הגדול שעומד בדרך - מבנה הממשלה והעומד בראשה

הדבר הכי טוב שקרה לישראל במשבר הנורא הזה הוא החיבוק החזק של האמריקאים, שפשוט הציל את ישראל במלחמתה - למרות ממשלתה, שלא חסכה שום מאמץ לקלקל את היחסים ואת האמון ארוך־השנים.

כל אשר ישראל צריכה לעשות זה להיענות להזמנה האמריקאית לטנגו. האמריקאים, שהימרו על הקופה וניצבו לצד ישראל בשנת בחירות, לא רוצים בשום פנים שההשקעה הזאת תיכשל. הסכמה ישראלית לשדרג את הרשות ולבנות באופן מוגדר את אחריותה תחת מדיניות ביטחון נוחה לישראל, היא הפתרון היחידי שיחלץ את ישראל מהבוץ. המהלך יקנה לישראל עוד זמן הכרחי לסיים את העבודה עד הסוף בעזה, יאפשר גמישות להחזרת החטופים, יסייע להשגת הסכם עם לבנון שיאפשר לפחות החזרת התושבים הביתה, ויחזיר את הסכם סעודיה לשולחן.

למעשה, כל הישגי המלחמה נמצאים על הכף המדינית, הכף שיכולה להחזיר את החוזק לישראל ולאפשר לה לבנות את עצמה בשנים לבוא אחרי תקופה קשה מאוד.

המכשול הגדול שעומד בדרך הוא מבנה הממשלה ותלותו של רה"מ בקואליציה שלו, שתוקע כבר כעת מחסום בדרך לכל כיוון.

הפתרון היחידי הוא החלטה כבר כעת על פיזור הכנסת באוקטובר הקרוב, וביסוס ממשלת חירום לאומית רחבה שיכולה לקבל החלטות מדיניות אמיצות וגורליות בחודשים הקרובים. אי־קבלת החלטות אלו תעלה לישראל בהחמצת ההישגים של המלחמה, ואף הרבה יותר חמור מכך. ממשלה כזאת גם תמנע בזבוז כספים מיותר לצרכים קואליציוניים ותאפשר ריכוז כל המשאבים הלאומיים במלחמה.

באופן הזה, יוכלו צה"ל ואנשי המילואים להמשיך להילחם בראש שקט כאשר העם מלוכד מאחוריהם ומרוכז כולו בדבר אחד - הצלחת המלחמה.