רשות המסים מקימה מחלקה חדשה כדי לגבות מאות מיליוני שקלים. כך זה יעבוד

באוצר וברשות המסים החליטו כי במקום לעודד חברות לחלק דיבידנד עם מס מופחת, הגיע הזמן להפעיל סנקציה שתאלץ את החברות לחלק את הרווחים הכלואים • ההערכות הן כי למהלך פוטנציאל הכנסות של מאות מיליוני שקלים • נוהל "דיבידנד כפוי" כבר נחקק במסגרת "מהפכת חברות הארנק בשנת 2017, אך לא יושם בפועל

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

כחלק מהצעדים למילוי קופת המדינה, באוצר וברשות המסים מתכננים לחדש את נוהל "דיבידנד כפוי", המעניק למנהל רשות המסים סמכות לכפות על חברות הארנק חלוקת דיבידנדים צבורים לצורכי חיוב במס.

באוצר וברשות המסים החליטו כי במקום לעודד חברות לחלק דיבידנד עם מס מופחת, במסגרת נוהל "שחרור רווחים כלואים 3", הגיע הזמן להפעיל סנקציה שתאלץ את החברות לחלק את הרווחים הכלואים. מדובר בנוהל "דיבידנד כפוי" שנחקק במסגרת "מהפכת חברות הארנק" ב־2017, אך לא יושם בפועל.

הדולר נסחר בשיא של חודשיים מול השקל. אלו הסיבות
מנהלי ההשקעות שהובילו את תשואות הגמל השנה חושפים את הסודות וממליצים איפה להשקיע
עלות המלחמה לגופים המוסדיים בשל מוות ופגיעות בגוף: כ-900 מיליון שקל

בתוך כך, רשות המסים מתכוונת להקים יחידה מיוחדת שעיסוקה יתמקד באיתור חברות המחזיקות רווחים כלואים ללא סיבה עסקית, ושאין מאחורי צבירת הרווחים הצדקה הקשורה לפעילות החברה, ולאלץ אותן לחלק את הרווחים ולשלם מס על כך. לפי הערכות, למהלך יש פוטנציאל הכנסה של מאות מיליוני שקלים.

ברשות המסים מצויים כיום בשלבי הקמה של וועדה ציבורית חדשה, שבראשה תעמוד המשנה למנהל רשות המסים, מירי סביון, וישתתפו בה נציגי הרשות ונציגים חיצוניים. היחידה המיוחדת שתוקם תמליץ לוועדה על מקרים שעומדים בקריטריונים, תבחן אותם, תעניק זכות שימוע לחברות ותמליץ למנהל רשות המסים על מקרים המתאימים לאכיפת הדיבידנד הכפוי.

הסמכות בידי מנהל רשות המסים

ב־1 בינואר 2017 נכנס לתוקף סעיף חוק שהצליח להטריד את מנוחתם של רבים מבעלי "חברות הארנק" היושבים על הר מזומנים. בתיקון לחוק נקבע כי חלק מבעלי החברות הללו יידרשו לשלם מס גבוה על 50% מהרווחים הצבורים שלהם, כאילו חילקו אותם כדיבידנד. למעשה, התיקון נועד לתת כלים להתמודד עם מצב של ניצול לרעה של שיטת המיסוי הדו־שלבי החלה על חברות, באופן בו הוא מאפשר למנהל רשות המסים להורות על חלוקת רווחים לא מחולקים של חברת מעטים, אם התקיימו התנאים המנויים בסעיף.

בעל הסמכות לקבוע איזו חברה תיאלץ לשלם את המס הכפוי, הוא מנהל רשות המסים. לצורך בחינת המקרים בהם יחויבו בעלי חברות בתשלום במס על חלוקת דיבידנד בגין רווחים לא מחולקים, קיימת "ועדה מייעצת" המאפשרת לחברה להשמיע את דברה. המלצות הוועדה, ככל שיתקבלו, יועברו כהנחיה לביצוע לידי פקיד השומה.

יישום החקיקה התמסמס

השאלה איך מנהל רשות המסים יפעיל את סמכותו הטרידה חברות רבות במשק. זמן קצר לאחר כניסתו של החוק לתוקף החלה הרשות לפנות לחברות ולדרוש מהן הסברים למה אינן מחלקות את ערימות המזומנים שלהן. בהמשך, בדצמבר 2018, פרסמה רשות המסים את הקריטריונים בהם יכול וייעשה שימוש בסמכות המנהל להורות על חלוקת רווחים לצורכי מס, במסגרת "מהפכת חברות הארנק".

הגם שהחקיקה המכונה "מהפכת חברות הארנק" נכנסה, כאמור, ב־2017, יישומה נדחה מעט על־מנת לאפשר לחברות לחלק את רווחיהן בשיעור מס מופחת עד סוף ספטמבר באותה השנה, ומבצע הדיבידנד המופחת הסתבר כהצלחה מסחררת של רשות המסים שרשמה הכנסות שיא המוערכות עד כה בסך של מעל 13 מיליארד שקל. המס המופחת היה "הגזר" שנתנה רשות המסים לחברות על־מנת לעודד אותם לחלק את רווחים, כאשר הדיבידנד הכפוי היה אמור להיות "המקל". ואולם שלב "המקל" התמסמס עם השנים. אל בחינתה של הוועדה המייעצת הגיעו רק כעשר חברות, ובפועל החוק כמעט ולא נאכף.