הרווארד מנסה להסדיר את העניינים עם עמק הסיליקון

מנהלים בכירים בקרן התרומות של האוניברסיטה נפגשו עם משקיעי הון סיכון כדי לתת מענה לחששות שיצרה הסערה בקמפוס

תצלום אווירי של אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock
תצלום אווירי של אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock

מנהלים בראש קרן התרומות בשווי 51 מיליארד דולר של אוניברסיטת הרווארד ערכו בשבוע שעבר סיור חריג בעמק הסיליקון, בניסיון ליישר את ההדורים עם משקיעי הון סיכון מובילים. חלקם נסערו מתגובת האוניברסיטה למתקפת ה־7 באוקטובר על ישראל.

חזית המדע | ביל אקמן עלה להתקפה והאקדמיה כבר לא תיראה אותו הדבר
גלובס תרבות | מיהי החוקרת נרי אוקסמן, העומדת במרכז המאבק נגד אוניברסיטאות העילית בארה"ב?
מסקנדל לסקנדל: מי את קלודין גיי, נשיאת הרווארד המתפטרת

כמה מבכירי הון סיכון שמשקיעים את כספם בעבור הרווארד דחקו במנהלי הקרן לנסות לגרום לאוניברסיטה להתייחס לדאגותיהם, על רקע מה שלטענתם הייתה תגובה לא מספקת מצד הרווארד למתקפה ולאנטישמיות תחת הנשיאה לשעבר, קלודין גיי.

מנהלים בחברת הניהול של הרווארד (HMC), קרן המכללות הגדולה ביותר במדינה, נפגשו עם חברות ביניהן סקויה קפיטל, Kleiner Perkins ואנדריסן הורוביץ. הם נפגשו גם עם אלעד גיל, משקיע יליד ישראל, ופטריק קוליסון, מנכ"ל חברת התשלומים Stripe; שניהם שחקנים משפיעים בעמק הסיליקון והיו בין אלה שהתבטאו באופן גלוי יותר בנוגע לקרן הרווארד. הרווארד היא משקיעה ישירה ב-Stripe.

בכיר בקרן השקעות פרטית, פול פינגן, יו"ר הקרן וחבר בתאגיד הרווארד בן 12 האנשים השולט באוניברסיטה, השתתף אף הוא בכמה פגישות. הצטרפות למנהלי הקרן בביקורי מנהלים נחשבת ליוצאת דופן עבור פינגן.

"ל-HMC יש מזל שיש לה קשרים חזקים וארוכי־שנים עם מנהלי השקעות רבים שאכפת להם מאוד מהשכלה גבוהה", אמר דובר הקרן של הרווארד, פטריק מקיירנן, בהצהרה שפרסם. "חשוב לשמור על קשר עם השותפים שלנו, ולשתף אותם בכל הדרכים שבהן הרווארד פועלת באופן יזום כדי להבטיח את בטיחות התלמידים ולהגן על חופש הביטוי".

גיי סירבה להגיב דרך דובר הרווארד. במכתב ההתפטרות שלה מוקדם יותר החודש, היא כתבה בין השאר שהמחויבות שלה "לטפל בשנאה" היא "ערך יסוד" בלתי־נפרד מהאישיות שלה.

התפטרותה של גיי הקלה את חששותיהם של חלק מהמנהלים

הלחץ שמפעילים חלק ממנהלי הכספים של הרווארד, שלא דווח בעבר, מוסיף לעוצמת הטלטלה בקרב אוניברסיטאות העילית בארה"ב מאז ההתקפה על ישראל. את הסערה הובילו תורמים גדולים כמו מארק רואן מאפולו וביל אקמן של פרשינג סקוור, ולא על־ידי משקיעים ששכרו בתי הספר כדי לנהל את כספם.

המאמץ הנוכחי של הרווארד מעיד גם על החשיבות של הון סיכון לקרן. במשך זמן רב, הרווארד לא השקיעה בהון סיכון כמו קרנות דומות אחרות, וזה הוביל לתשואות נמוכות יותר בעבור האוניברסיטה. הקרן הגדילה את מעורבותה תחת המנכ"ל נארב נרבקר, שהגיע בסוף 2016, אבל היא רוצה להגדיל אותה אף יותר. הביקוש להזדמנויות השקעה בקרנות הבולטות עולה באופן קבוע על ההיצע.

בעלי קרנות הון סיכון מובילים רבים מתחו ביקורת על מה שהם רואים כהטייה פרו-פלסטינית באקדמיה. התעשייה מונה גם כמה משקיעים בולטים ילידי ישראל, והזרימה מיליארדי דולרים לחברות סטארט-אפ ישראליות.

היה דיון פנימי בקרן בדבר השאלה האם האוניברסיטה עלולה לאבד את מקומה בקרנות הון סיכון עתידיות. כמה אנשים שיודעים על הסיור שערכה הרווארד אמרו שהוא לא מונע מדאגות לגבי אובדן הקצאות של הרווארד, אלא מרצון לשתף פעולה עם המנהלים שלה ולענות על שאלות על מה שקורה באוניברסיטה.

במהלך פגישות בשבוע שעבר, אמרו בכירים בהרווארד שהקרן אינה פוליטית ואינה משחקת תפקיד בבחירת הנשיא של הרווארד, כך לפי אנשים שמכירים את הנושא.

הבכירים התייחסו גם לתסכול בקרב כמה מנהלים מכך שההצהרה הראשונית של גיי בתגובה לפיגועי חמאס הייתה פושרת מדי. ההצהרה הזו לא גינתה במפורש את חמאס או הביעה התנערות מהצהרותיהן של קבוצות סטודנטים, שהטילו את האשמה באלימות של חמאס על היחס של ישראל לפלסטינים במשך עשרות שנים. הצהרה מאוחרת יותר גינתה את "זוועות הטרור שביצע חמאס", ואמרה שקבוצות סטודנטים אינן מדברות בשם הרווארד. פינגן אמר כי גיי ביקשה מידע מהדיקנים של בתי הספר השונים בהרווארד, וכי התהליך החליש את ההצהרה עליה חתמו גיי והנהגת בית הספר.

התפטרותה של גיי הקלה את חששותיהם של חלק ממנהלים.

הקרן החמיצה רווחים גדולים בהון סיכון

בכמה מהפגישות, אמר פינגן כי האוניברסיטה מודעת לביקורת על כך שיוזמות הגיוון, השוויון וההכלה שלה הלכו רחוק מדי בשנים האחרונות, ועל כך שחלק מהסטודנטים והפרופסורים הרגישו שעליהם לצנזר את דעותיהם. הרווארד שקלה אם יש צורך בשינויים כדי להבטיח חופש אקדמי וחופש ביטוי, אמר.

נרווקר, ראש ההשקעות, ריק סלוקום, וג'ון שו, מנהל המתמקד בהשקעות פרטיות, ייצגו את הקרן ברבות מהפגישות.

בכירים בקרן ניהלו קשרים גם עם מנהלי הון סיכון ומנהלים אחרים מחוץ לסיור. סלוקום היה בקשר עם ג'וש קושנר מ-Thrive Capital בניו יורק, שהיה בין מנהלי ההון סיכון המוחצנים יותר בנוגע לענייני הקרן של הרווארד בהקשר לישראל ולאנטישמיות. קושנר הוא אחיו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

נרווקר הגיע מאוניברסיטת קולומביה כדי לעזור לשפר את המצב בקרן של הרווארד. הוא היה מנכ"ל הקרן הרביעי של הרווארד בתוך עשור, בלי לכלול תקופות ביניים.

הוא וסלוקום ביצעו במהירות שינויים משמעותיים. הם סגרו את רוב פעילויות הסחר הפנימי של הקרן, הורידו את השקעותיה במשאבי טבע במיליארד דולר והעבירו את ניהול הכסף למנהלים חיצוניים. אחת מהעדיפויות של נרבקר הייתה להפוך את הרווארד לאטרקטיבית עבור קרנות סלקטיביות.

הקרן של הרווארד צברה ב-8.2% בממוצע בשנה במהלך 10 שנות הכספים האחרונות שהסתיימו ב-30 ביוני, ו-9.1% בחמש השנים האחרונות. שניהם מציינים את השיאים השניים הגרועים ביותר בליגת הקיסוס לתקופות אלו. נרבקר כתב שהקרן החמיצה רווחים גדולים בהון סיכון.