איטליה | שאלות ותשובות

איטליה הפסיקה את היצוא הביטחוני לישראל, אבל האם היא בכלל חשובה?

ממשלת איטליה, הנחשבת למקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו, הפסיקה את היצוא הביטחוני לישראל כבר בתחילת המלחמה • מהו היקף היצוא הביטחוני האיטלקי לישראל? ומה היו שיקולים הפוליטיים? • גלובס עושה סדר

ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני / צילום: אבי אוחיון - לע''מ
ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני / צילום: אבי אוחיון - לע''מ

שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני הפתיע היום (ש') כאשר הודיע כי מדינתו, שממשלתה נחשבת למקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו, הפסיקה את היצוא הביטחוני לישראל כבר ב־7 באוקטובר. מה היו שיקולים הפוליטיים? מהן הסיבות המדיניות? ומהו בכלל היקף היצוא הביטחוני האיטלקי לישראל? גלובס עושה סדר. 

יואב קרני, פרשנות | מה באמת רצתה דרום אפריקה
פרשנות | כך איראן דוחפת את מוחמד בן סלמאן לזרועות נתניהו

מה גרם לשר החוץ האיטלקי להגיד את הדברים?

חברת הפרלמנט מטעם המפלגה "הדמוקרטית" באיטליה, אלי שליין, שמגיעה מן הצד השני של המפה הפוליטית, קראה לממשלה להפסיק את היצוא הביטחוני לישראל בשל "מה שעלול להוביל לפשעי מלחמה". לדבריה, "אנחנו מוכרחים להימנע מתדלוק עימותים שכאלו, עימותים במזרח התיכון - ובמקרה הזה ישראל".

מהו השיקול המדיני של הממשל ברומא בהצפת הנושא דווקא עכשיו?

ראשת ממשלה איטליה, ג'ורג'ה מלוני, קיימה ממש היום מפגש ראשון באיסטנבול עם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, שידוע כמעניק אכסניה מרכזית לבכירי חמאס. במסגרת הביקור המקומי, מלוני אף דאגה לבקר במהלך היום בגראנד בזאר של איסטנבול. בטרם הביקור, התראיין טאיאני לתקשורת הטורקית, ואמר כי "יש בין המדינות יחסים היסטוריים. טורקיה מהווה גורם מרכזי בקידום השלום במזרח התיכון". 

את הדברים הללו אמר טאיאני, לאחר שאיטליה הצהירה לא פעם כי ברצונה ליטול חלק בכוח פיקוח שלום ברצועת עזה. מעבר לכך, לצד הצהרתו בנוגע ליצוא הביטחוני לישראל, טאיאני שוחח היום טלפונית עם מקבילו המצרי, סאמח שוכרי. השניים עסקו במצב ההומניטרי ברצועת עזה ובמאמצים למנוע מלחמה אזורית. 

מה היקף היצוא הביטחוני האיטלקי לישראל?

לפי פאגיה פוליטיקה, איטליה ייצאה לישראל תוצרת ביטחונית בהיקף כ־120 מיליון אירו בין השנים 2022-2013. באופן מעמיק יותר, מ־2016 ועד 2022 חלה צמיחה עקבית בהיקף היצוא הביטחוני האיטלקי לישראל: מ־3.77 מיליון אירו ב־2016 לכ־17.32 מיליון אירו ב־2021 וב־2022.

מה איטליה סיפקה לישראל?

איטליה ייצאה לישראל חלקים למטוסי אימון וקרב, כולל אלנייה איירמאקי M-346 מאסטר והמסוק הקל אגוסטה ווסטלנד AW 119. כך לפי מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI).

האם זה משמעותי?

לא, אלו מספרים נמוכים לא רק בהשוואה לארה"ב, אלא גם ביחס למדינות אירופה. לפי דיווח בערוץ ARD הגרמני, מלחמת חרבות ברזל הביאה לזינוק בהיקף הרכש הביטחוני שמבצעת ישראל מגרמניה עד לכדי כ־323 מיליון אירו - פי עשרה מ־2022. מה שאומר כי בשנה אחת, ישראל ייבאה מגרמניה פי 2.6 ממה שייבאה מאיטליה במשך עשור.

אוקראינה היא הלקוחה העיקרית של התעשייה הביטחונית הגרמנית, עם יבוא בהיקף של כ־4.1 מיליארד אירו, עלייה משמעותית מכ־2.24 מיליארד אירו ב־2022. בסך הכל, עד אמצע דצמבר אישרה ברלין עסקאות בסך כולל של כ־11.7 מיליארד אירו. הלקוחות הבכירות של התעשייה הביטחונית הגרמנית השנה, לאחר אוקראינה, הן נורבגיה (1.2 מיליארד אירו), הונגריה (כ־1 מיליארד אירו), בריטניה (כ־655 מיליון אירו) וארה"ב (כ־545 מיליון אירו). מהפילוח שהוגש לפרלמנט עולה כי החלוקה כוללת כ־6.1 מיליארד אירו אמל"ח וכ־5.6 מיליארד אירו "אמצעים ביטחוניים אחרים". מתוך זאת, ישראל רכשה יותר ממדינות כמו קוריאה הדרומית וקפריסין.