ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

טילים מטווח קצר שמפזרים חלקיקים דליקים באוויר: הנשק שהוביל לאסון

הפרטים על האסון אתמול, בו נפלו 21 לוחמי מילואים, מתחילים להתגלות • למה צה"ל תכנן לפוצץ את המבנים, מהם סוגי הנ"ט של חמאס, ולמה צה"ל משמש במוקשים ולא במטוסים או במסוקי קרב? • גלובס עושה סדר

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה, אתמול / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה, אתמול / צילום: דובר צה''ל

מדינת ישראל אבלה בעקבות מותם של 21 לוחמי צה"ל במילואים, שנפלו באסון אתמול (ב') שלא מן הנמנע כי היה ניתן למנוע באל־מע'אזי. שאלות רבות עדיין נותרו פתוחות בשלב זה, אך יש כאלו שלגביהן כבר יש תשובות חלקיות או מלאות, כמו כיצד קרה שנ"ט הפיל בניין? ומהו בכלל אזור החיץ שמדברים עליו? גלובס עושה סדר.

שאלות ותשובות | בשורה אחת עם עיראק וקונגו, ארדואן מכניס את ישראל ל"רשימה שחורה". אלו המשמעויות
כותרות העיתונים בעולם | מה צפוי לקרות בבית הדין הבינלאומי בהאג והיחידה הטכנולוגית של צה"ל

היכן התרחש האסון?

האסון בו נהרגו 21 הלוחמים אתמול (ב') התרחש בדרום רצועת עזה, כ־600 מטרים מהגדר באל־מע'אזי, שבחלק הראשון של התמרון בעזה הוקם מערבית לו "אזור בטוח" עבור אזרחי צפון רצועת עזה שהתפנו דרומה.

מהם סוגי הנ"ט של חמאס?

חמאס משתמש בטילי RPG ו־RPG תרמובארי. הטווח של הטילים קצר בהשוואה, למשל, לקורנט ישן שמפעילים חיזבאללה לטווחים שמגיעים לכ־5 ק"מ. ה-RPG תרמובארי, בו משתמש חמאס, מפזר חלקיקים דליקים באוויר, כולל מתכות קטנות כמו מגנזיום ואלומיניום, כך שכמה שניות אחרי הירי נוצרת הצתה של ההדף.

איך נ"ט מפיל בניין?

כל מטען נפץ מופעל באמצעות שרשרת פיצוץ, תהליך שאותו משלימים הכוחות רק פיזית בשטח - כדי שהמטענים לא יתפוצצו בדרכם ליעד. לולא שרשרת הפיצוץ כבר הייתה פרוסה במבנים, אין זה סביר כי ה־RPG ששוגר היה מקריס את הבניין. ייתכן כי היו נפגעים, גם יכול להיות שהיה נופל קיר - אבל בהחלט לא אסון בסדר גודל שכזה.

כיצד קורה מצב שבו RPG מפעיל מוקשים?

באירוע אתמול שרשרת הפיצוץ בין המטענים כבר נסגרה, וכשהכוחות עדיין בתוך המבנים - הם ספגו את פגיעת הנ"ט. שאלה שעודנה פתוחה היא מדוע נותרו כל־כך הרבה חיילים בתוך מבנה, לאחר ששרשרת הפיצוץ כבר נסגרה.

לאיזו מטרה נועדו פיצוצי המבנים, אם במילא אין שם לחימה פעילה?

צה"ל שואף להקים אזור חיץ בגבול עם רצועת עזה, כדי שיישאר גם ביום שאחרי - כחלק מחופש הפעולה שישראל מתכוון לשמור.

מהו אזור החיץ?

משיקולים מבצעיים ומתוך רצון להחזיר את תחושת הביטחון לתושבי העוטף, ישראל מתכוונת להקים בתוך רצועת עזה אזור חיץ של 2-1 ק"מ בגבול עם ישראל. המטרה היא, בין השאר, למנוע יכולת של ארגוני הטרור לבצע פעולה שמזכירה את ה־7 באוקטובר - ומסכנת את יישובי העוטף.

למה לא השתמשו במטוסים או במסוקי קרב?

כלכלת חימושים היא חלק ממסד השיקולים במלחמה, משני אספקטים: 1. יש כמות מוגבלת של חימושים. 2. חימושים ממטוסים ומסוקי קרב יקרים בהרבה ממוקשים. בניגוד לאיזור בו התרחש האסון אתמול, בשטח שצה"ל כבר כבש, באזורים של לחימה פנים מול פנים קיים שיקול נוסף: בשטח בנוי, לעתים, הקרבה של הלוחמים אל היעד היא כה רבה - עד שתקיפה אווירית עלולה לסכן גם אותם.