עתירה חדשה להוצאת נתניהו לנבצרות; בין העותרים - ניצולי הטבח בבארי

לדברי העותרים, יש להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בשל ניגוד עניינים הפוגע בביטחון המדינה: "החשש הוא שנתניהו מנהל את המלחמה לפי האינטרסים שלו ולא לפי האינטרסים של מדינת ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע''מ

הבוקר (ה') הוגשה עתירה נוספת להוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות, לאחר שעתירה קודמת נדחתה בחודש שעבר. בעתירה החדשה נטען כי יש להוציא את נתניהו לנבצרות בשל ניגוד עניינים הפוגע בביטחון המדינה. 

בשל "אילוצי המלחמה": בית המשפט החליט לא להאיץ את הדיונים במשפט נתניהו
עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו בתיק 4000, ביקש להתפטר מהייצוג
בג"ץ קבע: חוק הנבצרות פרסונלי - ויחול רק מהכנסת הבאה

בין העותרים: ססופי ברזון-מקאי ורון שפרוני שניצלו מהטבח בקיבוץ בארי, הרמטכ"לים לשעבר דן חלוץ ומשה (בוגי) יעלון, אלוף במיל' נמרוד שפר, טייס קרב שהיה ראש מטה חיל אוויר ומנכ"ל התעשייה האווירית וכן ח"כ נעמה לזימי, תא"ל במיל' עופר לפידות שהיה ראש מחלקת התכנון בחיל אוויר ואל"מ במיל' סגן ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין איריס ויסבורט-ורדי, ד"ר גל לברטוב ומורן סבוראי, נטען כי קיים ניגוד עניינים בין יכולתו של נתניהו לנהל את משפטו לבין חוסר היכולת של נתניהו לנהל משפט לצד ענייני המדינה, העדפת ענייניו האישיים על פני אלה הביטחוניים-ציבוריים בזמן מלחמה ומצבו הבריאותי הלא ברור. 

"מחדלים שיטתיים ויוצאי דופן בחומרתם" 

העותרים טוענים כי ניגוד העניינים גורם לנתניהו "להעדיף בהחלטותיו את עניינו האישי ואת טובתו האישית על פני האינטרס הציבורי, המדינתי והממלכתי. ניגוד עניינים חמור זה הביא ומביא לשורה ארוכה ביותר של מעשים ומחדלים שיטתיים ויוצאי דופן בחומרתם, שגרמו - וממשיכים לגרום, כל עוד מר נתניהו ממשיך לכהן כראש ממשלה - לפגיעה קשה ביותר, הולכת ונמשכת, בביטחונה של מדינת ישראל, בביטחון הציבור, בביטחונם של חיילי צה"ל הלוחמים ואף בביטחונם של החטופים המצויים בידי החמאס, ואף יש בהם כדי להעמיד בסכנה חמורה ומוחשית חס וחלילה את עצם קיומה של המדינה".

העותרים טוענים עוד כי המעשים והמחדלים אינם תוצאה של טעות בשיקול-הדעת או מדיניות שגויה, אלא נובעים מניגוד העניינים בו מצוי.

העותרים טוענים כי העתירה היא דחופה, מאחר "שבכל יום שחולף מעמיק ניגוד העניינים החמור והממאיר, וגוברת הסכנה לביטחון המדינה ולביטחון הציבור, החטופים וחיילי צה"ל". 

עתירה קודמת נדחתה 

נזכיר כי בינואר מחק בג"ץ את העתירה הקודמת שהוגשה גם על-ידי הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ לפני מתקפת חמאס. במסגרת אותה עתירה נטען כי נתניהו פועל בניגוד עניינים כאשר הוא עוסק במהפכה המשפטית. השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג ציינו כי העתירה נמחקת כיוון שהיא מבוססת על טענה להפרת הסדר ניגוד העניינים בשל עיסוקו של נתניהו ברפורמה המשפטית, אך מאז תחילת המלחמה הופסק קידום הרפורמה. "ככל שישובו ויתעוררו טענו נוספות, טענות הצדדים שמורות להם", נכתב בהחלטה.

בין המייצגים את העותרים עו"ד ד"ר גל לברטוב, לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. לדבריו, למרות שהעתירה הקודמת נדחתה לאחרונה, בית המשפט השאיר פתח. בנוסף, כעת יש טיעונים חדשים הנוגעים למלחמה ולבריאותו של נתניהו.

"בית המשפט השאיר פתח לעתור; והכי חשוב שהניסיון של נתניהו לבצר את עצמו כשליט בלעדי בוטל, ונקבע שיחול מהכנסת הבאה; כך שאנחנו יכולים לטעון לנבצרות", אומר לברטוב. "ההפיכה המשטרית נמשכת, והדברים מאז מאוד הוחמרו. בנוסף, אין מענה לעניין הרפואי. הייתה הצהרת בריאות שהיא לא דוח בריאות. ושלישית, הנושא הביטחוני: אנחנו רואים התנהגות שעל פניה לא מתיישבת עם האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. החשש הוא שנתניהו מנהל את המלחמה לפי האינטרסים שלו ולא לפי האינטרסים של מדינת ישראל".