מרחיבה פעילות בים האדום: זה הצעד שנוקטת סין

למרות שאוניות סוחר סיניות לא מותקפות על ידי החות'ים, המדינה החליטה להפעיל ליווי ימי בעיקר לספינות Sea Legend, העוברות בים האדום • מה עומד מאחורי ההחלטה, ולמה בסין לא מצטרפים לקואליציה הימית של ארה"ב

אוניה של חברת SEA LEGAND / צילום: Hannes Van Rijn/Marinetraffic
אוניה של חברת SEA LEGAND / צילום: Hannes Van Rijn/Marinetraffic

הצי של סין החל ללוות אוניות סוחר סיניות בים האדום, שבו בימי שגרה חוצים כ־12% מהסחר העולמי. כך פורסם בתקשורת הסינית. בייג'ינג אמנם מפעילה בסיס קבע בג'יבוטי שבגדה המערבית של באב אל־מנדב, אך המשימה הזו עשויה להסתיר את הגברת הנוכחות הסינית בים האדום - על אף שהמורדים החות'ים לא תוקפים ספינות שלה.

שאלות ותשובות | ארה"ב במתקפה רחבת היקף: האם איראן תישאב למלחמה בקרוב?יואב קרני, פרשנות | רוסיה, סין ואיראן מנסות להרוס את הסדר הקיים. האם דווקא סין תציל אותנו?

מאז סוף דצמבר, הוכפל שיעור אוניות הסוחר הסיניות מתוך כלל אלו שעדיין חוצות את הים האדום, כך לפי נתוני Lloyd's List. מגמה זו לא התרחשה בגלל הגברת תנועת אוניות הסחר הסיניות בים האדום, אלא מצניחה של כלל אוניות הסוחר באיזור מכ־100 בשבוע לכ־35 ואף פחות מכך.

החות'ים לא תוקפים אוניות סיניות משתי סיבות: בראש ובראשונה, סין היא היבואנית של כ־91% מהנפט המיוצא של איראן, הפטרון של החות'ים. שנית, ענקית הספנות הסינית קוסקו, כפי שנחשף בגלובס, הפסיקה לפקוד את ישראל - בדיוק כפי שדרשו החות'ים. קוסקו היא בעלת השליטה בנמל פיראוס ביוון (67%), וכדי להשתמש בשירותי החברה, חברות ישראליות נדרשות לשלוח את הסחורה מסין לפיראוס. שם הסחורה צריכה לעבור לספינה ששטה לישראל.

החלטת סין: ליווי לספינות, לא כחלק מהקואליציה הימית של ארה"ב

סין אינה נוטלת חלק בקואליציה להגנת השיט בים האדום "פרוספריטי גרדיאן", שמובילה ארה"ב. זאת, הן בשל מערכת היחסים עם איראן והן בעקבות היריבות הקשה עם וושינגטון. הצי שלה מלווה, בעיקר, את אוניות הסוחר של חברת Sea Legend, שבסיסה בעיר צ'ינגדאו והיא רשומה בסינגפור. באמצעות חמש ספינות ששטות בים האדום, החברה מאפשרת ללקוחות להימנע משליחת הסחורות במסלול עוקף אפריקה דרך כף התקווה הטובה - ולחסוך לפחות כשבועיים במשך המשלוחים מן המזרח.

החברה הסינית עושה זאת בעת שהמורדים החות'ים לא מפסיקים לתקוף אוניות מערביות. האמריקאים ושותפיהם מנסים, לפי שעה ללא הצלחה, להפסיק את מתקפות החות'ים. ביממה החולפת הם תקפו 36 יעדים של החות'ים, וכן שבעה משגרי טילים מוכנים לשיגור עם טילי שיוט.

עדות לכישלון של כוח הגנת השיט בים האדום התקבל שלשום (ו') כשענקית הספנות הצרפתית CMA CGM החליטה, בשנית, להפסיק לחצות את הים האדום. החברה הצרפתית היא השלישית בגודלה בעולם, עם כ־12.5% מהובלת המכולות בעולם, כאשר קוסקו רביעית עם כ־10.9%. בתחילה, ניסו הצרפתים באמצעות הצי שלהם ליצור מודל ליווי צבאי, אבל הבינו כי זה לא מספיק. "שיירות מתואמות של הצי האמריקאי והצי הסיני נראות דמיוניות, אבל ייתכן כי הנוכחות הצבאית הסינית תתרום לאבטחת המעבר הימי", אמרה ל־VOA ג'ניפר קבאנה, חוקרת בכירה בקרן קרנגי לשלום עולמי.