חצי מיליארד שקל נמחקו: שיכון ובינוי ספגה הפסדי עתק בניגריה ובאתיופיה

המהומות באתיופיה שהובילו להפסקת פרויקט כבישים ע"י שיכון ובינוי צפויות לעלות לה בהפסדים של 233 מיליון שקל בדוחות 2023 • הפסדים אלה מצטרפים להפסד גבוה יותר שיירשם כתוצאה מהפיחות במטבע הניגרי בשנה האחרונה

תמיר כהן, מנכ''ל ויו''ר שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'
תמיר כהן, מנכ''ל ויו''ר שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

חדשות שליליות מאפריקה ממשיכות לזרום למשקיעים בחברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי . החברה, שבשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, הודיעה על הפסד גדול נוסף של כ-98 מיליון שקל שתרשום בגין הפסקת פרויקט כבישים שהיא מקימה באתיופיה, המצטרף להפסד של 135 מיליון שקל שנרשם ברבעון השלישי (סה"כ כ-233 מיליון שקל). מניית שיכון ובינוי יורדת ב-3% ביום ראשון למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 4.9 מיליארד שקל - נמוך בכמעט 20% מהמחיר בו נסחרה בסוף נובמבר.

החקירה בקרנות ההשקעה שנחשפה בגלובס: זה החשוד שנחקר ברשות ני"ע 
"משקיעים אוהבים את זה": מאלביט ועד קבוצת דלק - הטרנד החדש בבורסה בת"א 

אז, בנובמבר האחרון, דיווחה שיכון ובינוי כי לאור מצב חירום שהוכרז באתיופיה ועלייה מתמדת במהומות, אירועי אלימות ואי סדר במדינה, וכן לאור המחסור החמור בצמנט (מלט) באתיופיה, התקיים אירוע כוח עליון שלא מאפשר להמשיך בעבודות הפרויקט לסלילת כביש דו-מסלולי באורך של 57 קילומטר במדינה. לאור האמור, ובהתאם לאומדן ראשוני שהתקבל בידי החברה, רשמה שיכון ובינוי ברבעון השלישי הפסד של כ-135 מיליון שקל (כ-34 מיליון דולר) בגין הפרויקט.

כעת מדווחת שיכון ובינוי על מכתב שהתקבל במשרדי החברה ובו הודיע מזמין העבודה כי החברה הפרה את ההסכם וכי ללא תיקון של הפרות ההסכם בתוך 14 ימים, הסכם ההתקשרות בין הצדדים לביצוע הפרויקט יבוטל על ידו. אי לכך מעריכים בשיכון ובינוי כי בדוחות הרבעון הרביעי של 2023 יירשם הפסד נוסף בגין הפרויקט באתיופיה בסך של 98 מיליון שקל (26.5 מיליון דולר).

ההפסד המדובר כולל הפרשה של 71 מיליון שקל (19.2 מיליון דולר) מחשש לחילוט ערבות בנקאית אוטונומית שהועמדה בגין הפרויקט בסך של 52 מיליון שקל לצד עיכוב כספים נוספים של 18.5 מיליון שקל לגביהם קיימת אי וודאות בגבייה. זאת ועוד: במקרה שבו מזמין העבודה יודיע על ביטול ההסכם, חשופה החברה הנכדה בנוסף לתפיסת המלאי, ציוד וחלקי חילוף בפרויקט על ידי מזמין העבודה, הרשומים בספרים בסך של כ-10.7 מיליון דולר ולאי תשלום חוב של מזמין העבודה בגין עבודה שבוצעה כולל עכבון בסך כולל של כ-1.6 מיליון דולר. עוד יצוין כי קיימת יתרת חובה של רשויות בסך של כ-4 מיליון דולר, כאשר במקרה של ביטול ההסכם אין ודאות ביחס ליכולת לגבותם.

שיכון ובינוי סבורה כי התקיימו אירועי כוח עליון ונסיבות נוספות שלא מאפשרים להמשיך בעבודות בפרויקט ואף מצדיקים את ביטול הסכם ההתקשרות על ידה, ובוחנת במקביל אפשרות להגיע עם מזמין העבודה להסכמה ביחס להמשך העבודות או לסיומן.

ההפסד מהפיחות בשער הניגרי צפוי לעמוד על רבע מיליארד שקל

להתפתחות זו יש להוסיף את הודעת שיכון ובינוי מלפני שבוע אודות השפעות שליליות מפיחות בשער מטבע ה"ניירה" הניגרי, שצפוי להסב לה הפסדים של יותר מרבע מיליארד שקל בדוחות. ניגריה היא בין מדינות הפעילות המרכזיות של שיכון ובינוי בתחום קבלנות התשתית והבנייה. מזמיני העבודות בניגריה הם ברובם משרדי ממשלה או משרדי ממשלות מקומיות במדינה, והפרויקטים המבוצעים בה (בעיקר סלילת כבישים) ממומנים מתקציבי הממשלה וגופי מימון שונים.

בדיווח לבורסה ציינה שיכון ובינוי כי בסוף ינואר נרשם פיחות חד של 55% בשער המטבע הניגרי לעומת שערו ביחס לדולר האמריקאי בסוף שנת 2023. עיקר השפעת אותו פיחות לרבעון הראשון של השנה החדשה, יהיה הפסד של כ-107 מיליון שקל (29 מיליון דולר), וזאת בנוסף להפסד שיירשם ברבעון הרביעי של 2023 בסך של כ-49 מיליון שקל (13 מיליון דולר) כתוצאה מירידה הדרגתית בשער הניירה באותו רבעון, שהסתכמה לשיעור של 22%. זאת בנוסף לפיחות חד של הניירה  במחצית הראשונה של 2023 שהוביל להפסד של מעל 100 מיליון שקל.