החקירה בקרנות ההשקעה שנחשפה בגלובס: זה החשוד שנחקר ברשות ני"ע

ביהמ"ש התיר לפרסם כי ירון פיטארו הוא החשוד בעבירות על חוק ני"ע • בין היתר נבדק אם קרן ההשקעות וולת'סטון, בה הוא עובד, הציעה השקעה ללא תשקיף כפי שקובעות הוראות רשות ני"ע • גם בעלי השליטה בסוכנות נטו, עידן כץ ואילן בן-ישי, נחקרו כחלק מהפרשה • מוולת'סטון נמסר: "פועלת אך ורק במסגרת החוק ובהתאם לחוות דעת משפטיות שוטפות של עורכי הדין"

ירון פיטארו / צילום: תמר מצפי
ירון פיטארו / צילום: תמר מצפי

בית משפט השלום בתל אביב הסיר היום (א') את צו איסור הפרסום, וכעת מותר לפרסם כי ירון פיטארו מקרן ההשקעות וולת'סטון, זרוע ההשקעות האלטרנטיביות של סוכנות הענק נטו, הוא מי שנחקר על-ידי רשות ניירות ערך בחשד לעבירות על חוק ניירות ערך סביב השקעה בקרנות פרטיות. 

במהלך החקירות שמנהלת רשות ניירות ערך נחקרו על-ידי אנשיה גם בעלי השליטה בסוכנות נטו, עידן כץ ואילן בן-ישי. השניים הם גם השותפים של פיטארו בבית ההשקעות וולת'סטון, אשר שתי חברות שלו - וולת'סטון נדל"ן והחברה-הבת וולת'סטון גשם קפיטל - עומדות במרכז החקירה של רשות ניירות ערך.

בלעדי| רשות ניירות ערך פתחה בבדיקה של ליקויים בהפצת קרנות השקעה פרטיות
רשות שוק ההון לסוכנים: "לא להעדיף עניין אישי בשיווק השקעות לא מפוקחות"
פרשנות | השיטה של קרנות ההשקעה הפרטיות לנפח את בועת הנדל"ן 
כסף בקיר | כספי החסכונות, חברת הייעוץ הפיננסי והשקעת הנדל"ן שהסתבכה 

בדיון שהתקיים כבר לפני שבועיים ציין השופט יגאל נמרודי כי בשלב זה נמצא חשד סביר לפיו החשוד ביצע עבירות של הצעה ומכירה ללא תשקיף, עבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נלוות נוספות.

לדברי השופט, מדובר בחקירה מסועפת, ופרטי החקירה מורכבים. הוא ציין כי החקירה אומנם נמצאת בשלביה הראשונים, אך היא כוללת חשודים נוספים.

את צו איסור הפרסום על שמו של פיטארו, שכאמור הוסר היום, נימק השופט בכך שהחקירה נמצאת בתחילתה, אך כעת הותר לפרסם את שם החשוד וכן את שתי החברות בהן בוצעו לכאורה העבירות - וולת'סטון נדל"ן והחברה-הבת וולת'סטון גשם קפיטל. 

במסגרת הבדיקה של רשות ניירות ערך פיטארו אכן נחקר, אך מסתמן כי הבדיקה היא רוחבית לכל תחום ההשקעות בקרנות הפרטיות, וזאת במטרה לבחון היכן נעשו עבירות על הוראות הרשות. בין היתר נבדק האם בתחום ההשקעות הזה יש חובת פרסום תשקיף כאשר ההשקעה מוצעת ליותר מ-35 ניצעים, והאם ישנו מעבר על הוראות רגולטור נוסף - רשות שוק ההון. 

בדיקה מקבילה ברשות שוק ההון 

על רקע חשיפת גלובס באשר לחקירה שמנהלת רשות ניירות ערך, מתנהלת בדיקה מקבילה של התחום על-ידי רגולטור אחר - רשות שוק ההון. החקירה הזו עוסקת בקשר בין מי שעומד מאחורי הקרנות הללו לבין מי שמפיץ אותן ללקוחות - כלומר האם ישנו קשר בין המפיץ לבין היצרן בעת שיווק קרנות השקעה אלטרנטיביות.

רשות שוק ההון שלחה ביום שלישי שעבר מכתב הבהרה לכל בעלי הרישיון מטעמה - סוכנים ויועצים - בנושא שיווק השקעות לא מפוקחות, בו היא מתריעה בפניהם כי עליהם לפעול קודם כל למען הלקוחות ולמען שמירה על כספם, ולא מתוך טובתם האישית. 

הרשות הבהירה כי בימים אלה היא מבצעת תהליך בדיקה מול בעלי רישיון בנושא זה, ועלולה לנקוט סנקציות במקרה של הפרות.

ראשית נציין כי רוב הסוכנים פועלים על-פי דין ולטובת לקוחותיהם. עם זאת, ברשות שוק ההון הסבירו כי ממידע שהגיע לרשות עולה כי "קיימת פרקטיקה בה בעלי רישיון עוסקים, בנוסף לעיסוקם על-פי הרישיון שניתן מאת הרשות, גם במכירה ובשיווק של מוצרים פיננסיים שאינם מפוקחים על-ידי הרשות". 

לפיכך, הרשות הבהירה במכתב את החובות שחלות על סוכנים ויועצים שפועלים בתחומים של שיווק השקעות לא מפוקחות, וחידדה כי "עליהם לפעול לטובת לקוחותיהם באמונה ובשקידה, לא להעדיף את ענייניהם האישיים או עניינו של אחר על פני טובת הלקוחות, לנהוג בזהירות ולנקוט את כל האמצעים כדי להבטיח את טובת לקוחותיהם". 

תגובות

עורכי דינו של פיטארו, אורון שוורץ ויוגב נרקיס, טענו בבית המשפט כי אומנם עבודת רשות ניירות ערך היא עבודה חיונית בשדה בלתי חרוש זה של קרנות ההשקעה האלטרנטיביות, אך החשדות נגד פיטארו והחברות מתבססים בעיקרם על תזה משפטית מורכבת מדי בדבר הצורך הנוקשה בקיום תשקיף. לכן, תזה זו לא תוכל להבשיל לכדי כתב אישום, ומעבר לכך, החברות פעלו כל העת בשקיפות ובהגינות תוך דאגה שקדנית לשמירת האינטרסים החיוניים של המשקיעים גם ללא צורך בתשקיף. עורכי הדין שוורץ ונרקיס הדגישו כי הפעילות שנסבה סביב מיזמי התחדשות עירונית היא פעילות שמרנית מאוד, איננה ספקולטיבית, ולכן כספי המשקיעים מעולם לא הועמדו בסיכון. 

התייחסות חברת וולת'סטון: "כחלק מבדיקה רוחבית של קרנות להשקעות אלטרנטיביות ברשות ניירות ערך, התבצעה בדיקה ראשונית גם על פעילות החברה וממשקי הדיווח והגילוי למשקיעים בשותפויות המוגבלות בקרנות הנדל"ן. חשוב לציי כי וולת'סטון סיימה את פעילות גיוס המשקיעים לשותפויות כבר לפני יותר משנה וחצי, לאחר שגייסה כ-1.2 מיליארד שקל, שהושקעו בכ-100 פרויקטים שונים שאושרו על-ידי ועדות השקעות אשר בחנו את הפרויקטים לפני ההשקעה ואישרו את כדאיותם.

"בשנה וחצי האחרונות לא נפתחו שותפויות חדשות, וחברת וולת'סטון עוסקת בניהול ההשקעות בשותפויות השונות, בהתאם לפרויקטים השונים שבהם השקיעו השותפויות, על-מנת להשיא את התשואה לשותפויות. אורך חיי הפרויקטים ותקופת ההשקעה משתנים מפרויקט לפרויקט ומשותפות לשותפות.

"כמקובל, הפרויקטים שבהם השקיעו השותפויות המוגבלות מצויים בשלבי הבשלה ופיתוח שונים. עד כה וולת'סטון החזירה כבר כ-400 מיליון שקל למשקיעים בשותפויות, רובם מפרויקטים שהסתיימו. עד סוף שנת 2024 וולת'סטון צפויה להערכתה להחזיר למשקיעים בשותפויות סכום דומה של כ-400 מיליון שקל נוספים מפרויקטים שמצויים בשלב מתקדם.

"וולת'סטון פועלת אך ורק במסגרת החוק ובהתאם לחוות דעת משפטיות שוטפות של עורכי הדין המובילים בתחום המתפתח של ההשקעות האלטרנטיביות. זאת לצד הפעלת מנגנוני הסדרה פנימיים מחמירים, ושקיפות מלאה מול המשקיעים. במסגרת הבדיקה המתנהלת, וולת'סטון שיתפה את רשות ניירות ערך בכל החומרים שהתבקשו בכתב ובעל-פה, ותמשיך לפעול על-פי כל הוראה או חידוד הנחיות של רשות נירות ערך בתחום ההשקעות האלטרנטיביות".

מטעם נטו נמסר כי "בדומה לגופים פיננסיים גדולים אחרים, גם נטו העמידה ללקוחותיה עד לפני כשנתיים ערוץ להשקעות אלטרנטיביות כחלק מתיק ההשקעות הכללי שלהם. עיקר פעילותה של נטו היא בתכנון פנסיוני, והחלק של מוצרי וולת'סטון מסך הנכסים המפוקחים על-ידי החברה הוא פחות מ-3%, ואלה הופצו בעבר על-ידי חלק קטן מהסוכנים. אנו מברכים על הבדיקה הרוחבית שהרשות מבצעת לצורך הסדרת תחום הפצת קרנות ההשקעה הפרטיות לטובת המשקיעים והסוכנים.

"כסוכנות לתכנון פיננסי ותיקה, מאז ומעולם שמנו לנגד עינינו רק את טובת הלקוחות. כל פעולותינו נעשו כחוק וגובו בחוות דעת של יועצים משפטיים מובילים ובליווי שוטף, וזאת במטרה לייצר מנגנוני הסדרה פנימיים מחמירים לטובת המשקיעים. פעלנו בשקיפות מלאה מול לקוחותינו ונקטנו את כל אמצעי הזהירות הנדרשים, ואנו סמוכים ובטוחים כי בדיקת הרשות תוביל למסקנה זו.

"באשר לוולת'סטון - החברה איננה תחת ניהול נטו, ומובילים אותה מנהלים בעלי רקע עשיר בעולמות ההשקעות, המימון והנדל"ן, ואנו מאמינים כי בדיקת הרשות תוביל למסקנה כי כל פעולותיהם נעשו במסגרת החוק, תוך שטובת המשקיעים עומדת לנגד עיניהם. בכל מקרה, מרבית הפרויקטים של וולת'סטון מצויים בעיצומם, כאשר חלק נכבד מהם הם פרויקטים מוצלחים, וניתן יהיה למדוד את תוצאות הקרן רק בסיומם".

***ירון פיטארו, עידן כץ ואילן בן־ישי הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.