המנהיג בכלא, המפלגה ניצחה: הבחירות שהכניסו לסחרור את מעצמת הגרעין

עוד בטרם הבחירות בפקיסטן אסר בית המשפט על השתתפות ראש הממשלה לשעבר, אימרן חאן, שנמצא במאסר ושל מועמדים מטעם מפלגתו • אולם אלה התמודדו כ"עצמאיים" וזכו ברוב הקולות • התוצאות הובילו להפגנות רבות ברחבי המדינה וזהות ראש הממשלה לא הוכרעה

תומכי מפלגת טחריק א־אנסאף מוחים נגד הונאת בחירות לטענתם / צילום: ap, Fareed Khan
תומכי מפלגת טחריק א־אנסאף מוחים נגד הונאת בחירות לטענתם / צילום: ap, Fareed Khan

בחירות מיועדות להביא באמצעות דעת הרוב להכרעה בנוגע לזהות המנהיגים שיובילו את המדינה. עם זאת, יש מצבים שבהם התוצאות מביאות לטלטלה חסרת תקדים, בדיוק כפי שקורה בימים אלו בפקיסטן. הבחירות הובילו להפגנות רבות ברחבי המדינה וכרגע, אין הכרעה בנוגע לזהות ראש הממשלה הבא. 

הבחירות הכלליות שהתקיימו ביום חמישי, הן אלו שקבעו את פילוח 336 החברים באסיפה הלאומית - הבית התחתון של הפרלמנט באיסלמאבד. עוד לפני הבחירות נמנעה השתתפותו של ראש הממשלה לשעבר אימרן חאן, שנמצא במאסר בשל האשמות לשחיתות, וכן נשללה האפשרות להתמודדות של מועמדים תחת מפלגתו - טחריק א-אנסאף (PTI). 

כשהתקבלה אותה החלטה של בית המשפט, ספק גדול אם הביאו בחשבון כי האפשרות שניתנה לאותם חברי טחריק א-אנסאף להתמודד בתור מועמדים "עצמאיים" תוביל למצב חסר תקדים כי אותם מתמודדים יקבלו את מספר הקולות הרב ביותר. זה קרה בתום יום סוער במיוחד, שבו נצפו אירועים חריגים כמו פגיעה בחופש התקשורת וגניבת קלפיות. מזכירות המדינה האמריקאית אף הביעה את דאגתה בנושא: "טענות להפרעה ולהונאה צריכות להיחקר היטב". 

מקום שביעי בגרעין

פקיסטן היא מדינה שמעניינת את העולם כולו משלוש סיבות מרכזיות: מיקומה האסטרטגי, היקף האוכלוסייה (חמישית בעולם) ומעל הכול: הארסנל הגרעיני. לפי מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI), פקיסטן מדורגת במקום השביעי בעולם במספר ראשי הקרב הגרעיניים (170) - כמעט פי שניים מישראל. על כן, אף אחד לא מעוניין כי את אותן העוצמות והידע האסטרטגיים יקבלו גורמים מסוכנים. 

הכלכלה תפסה מקום מרכזי במערכת הבחירות הסוערת של פקיסטן. כיום, כ-40% מאזרחי פקיסטן נמצאים מתחת לקו העוני, תוך שקצב האינפלציה השנתי עמד בינואר על 28.3%. סקרים מקומיים הצביעו כי האזרחים לא היו אופטימיים בנוגע למצבה של פקיסטן, כאשר כ-70% העריכו שהמצב הכלכלי אף יחמיר.

אימרן חאן, ראש ממשלת פקיסטן לשעבר / צילום: ap, K.M. Chaudary
 אימרן חאן, ראש ממשלת פקיסטן לשעבר / צילום: ap, K.M. Chaudary

בחודש יוני עמדה המדינה על סף חדלות פירעון, כאשר עתודות המט"ח עמדו על כ-4.4 מיליארד דולר, שבקושי מספיקים להיקף יבוא של חודש. בד בבד, הרופי המקומי נשחק בכ-50% מול הדולר (דולר אחד שווה כ-276 רופי פקיסטני).

למרבה המזל של איסלמאבד, ראש הממשלה דאז, שהבאז שריף, הצליח ברגע האחרון לקבל חבילת סיוע קריטית מקרן המטבע. ממשלתו של שריף הייתה אמונה על קצב צמיחה שנתי של כ-2%, שהוביל לתמ"ג לנפש של כ-1,470 דולר ב-2023. לצד זאת, במדד הפיתוח האנושי, מדורגת פקיסטן במקום ה-161 מתוך 191.

המשימה: 169 מושבים

התוצאות הסופיות מצביעות כי לכל אחד מן הגורמים תהיה משימה לא פשוטה להגיע לרוב (169 מושבים). בעת שאותם מועמדים עצמאיים, שהם ברובם אנשי טחריק א-אנסאף, גרפו 101 מושבים, מפלגת הליגה המוסלמית של ראש הממשלה לשעבר נוואז שריף קיבלה 75 מושבים ומפלגת העם (PPP) של שר החוץ לשעבר בילוואל בהוטו זרדרי סיימה עם 54 מושבים.

הסיטואציה הזו לא מנעה מתומכיו של כוכב הקריקט וראש הממשלה לשעבר אימרן חאן לייצר באמצעות בינה מלאכותית (AI) נאום ניצחון שלו, אף על פי שהוא בכלא מאז חודש אוגוסט. "שמרתם על האמון בי, וההצבעה האדירה שלכם הדהימה את כולם", אמרה גרסת הבינה המלאכותית של חאן.

השורה התחתונה שלא קשורה ל-AI היא שהתוצאות יוצרות כמה אפשרויות: שריף וזרדרי יחפשו יחדיו מפלגות נוספות כדי להגיע ל-169 מושבים לקואליציה; חיבור בין אנשיו של חאן לבין מפלגות נוספות לטובת רוב שיקבע את זהות ראש הממשלה הבא; זרדרי ינסה לדלג בין מפלגות כדי למצוא את עצמו כראש הממשלה; או, שהצבא ששלט במדינה במשך קרוב לשלושה עשורים ישתלט על המתרחש.

"כל הבחירות בפקיסטן לאורך שבעת העשורים התמודדו עם סוגיות שונות, בהן בחירת האישה הראשונה לראשות ממשלה במדינה בעלת רוב מוסלמי: בנזיר בהוטו", אומר לגלובס אחמד קוריישי, עיתונאי פקיסטני שמסקר את נושאי הביטחון הלאומי של המדינה מאז 2002. "הבחירות בפקיסטן צולחות במידה רבה את המבחנים, אך תמיד נפגעות מניסיונות כפייה - כאלו שלעתים מגיעות מלובי בתוך הצבא".

מחאות על זיוף קולות

עם זאת, הדאגה של מדינות העולם מהשלכות תוצאות הבחירות בפקיסטן אינן נובעות מההערכות העתידיות, אלא ממה שקורה כאן ועכשיו. כבר ביום שישי פרצו מחאות בשל האשמות לזיוף קולות וספירת קולות איטית שנמשכה כשלושה ימים. בשנגלה שבצפון-מערב המדינה שניים נהרגו ו-24 נפצעו בעימותים בין אנשיו של חאן ובין שוטרים. לאחר מכן, ביום ראשון התקיימו הפגנות באיסלמאבד בהובלת שועייב שאהין, שמזוהה עם מפלגתו של חאן, שהפסיד בתחרות על אחד מהמושבים של הבירה לטארק פאזל צ'אודרי.

שאהין לא קיבל את התוצאות, ושילב ידיים עם מפלגות ג'מעייט עולמה א-אסלאם (JUI) וטחריק א-לבאיק (TLP) להפגנה משותפת באיסלמאבד נגד התוצאות.

בה בעת, ג'מעת א-אסלאמי (JIP), אחת המפלגות הוותיקות בפקיסטן, הכריזה על הפגנות משלה בקראצ'י. "גניבת המנדט של קראצ'י היא בלתי מתקבלת על הדעת", נמסר מהמפלגה. לצד איסלמאבד וקראצ'י, הפגנות התקיימו בערים גדולות נוספות, כמו לאהור ופשאוור. זה לא היה הסוף, וביום שני חסמו תומכיו של חאן כבישים.

עתה, החשש הגדול הוא כי אותן הפגנות יהפכו לאירוע רחב היקף, כזה שיעודד את הצבא, שוב, להשתלט. מי שחווה על בשרו הפיכה צבאית הוא ראש הממשלה לשעבר, נוואז שריף. זה קרה בשנת 1999, כאשר הרמטכ"ל פרבז מושארף ביצע הפיכה צבאית נטולת שפיכות דמים. חוסר היציבות המופגנת ברחובות כיום לא מנעה משריף לשאת נאום שבו הגדיר את מפלגתו בתור הגדולה ביותר. מנגד, ראש הממשלה לשעבר הודה כי הוא מחפש שותפות לקואליציה.

שריף ויתר הפוליטיקאים קיבלו מסר ברור כבר ביום שבת מהרמטכ"ל הנוכחי, אסים מוניר: "האומה זקוקה לידיים יציבות ומגע מרפא כדי להתקדם מפוליטיקת האנרכיה והקיטוב שאינה תואמת מדינה מתקדמת עם 250 מיליון אזרחים. המדיניות והפלורליזם של פקיסטן ייוצגו היטב בממשלה מאוחדת".

"השוד האלקטורלי הגדול ביותר בהיסטוריה של פקיסטן התרחש בשנת 2018", מסכם העיתונאי קוריישי. "זו הייתה ההצלחה הגדולה ביותר של גניבת בחירות בתולדות המדינה, כאשר אימרן חאן תפס את השלטון. הוא העביר ארבע שנים שבהן כלא יריבים פוליטיים ותכנן להישאר בשלטון במשך עשור, או יותר. העוזרים שלו אפילו דיברו על 30 שנה.

"הפעם, תומכיו הציגו אותו כאנדרדוג דמוקרטי. המפלגה של חאן הצליחה בבחירות, אבל מיליונים רבים הצביעו גם נגד חאן והפוליטיקה שלו, שכוללת כאוס, קיצוניות ופילוג. פקיסטן חצויה בין הכת של חאן ובין המתנגדים לפופוליזם שלו".