"אנחנו צריכים לשחק את המשחק": משפחות החטופים הגישו תלונה בהאג

משפחות החטופים והנרצחים יחד עם החטופים ששבו הגישו תלונה בבית הדין הפלילי הבינלאומי נגד בכירי חמאס • אלה בן עמי שאביה חטוף ואמה חזרה מהשבי: "צעד שנותן תקווה. שהאג והעולם יראו את המעשים ויוציאו להם צווי מעצר" • על רקע הדיווח כי נתניהו החליט לא לשלוח נציגים ישראלים לשיחות בקהיר המשפחות זעמו: "יורקים לנו בפרצוף"

משפחות החטופים על רקע בית הדין בהאג / צילום: ניצן שפיר
משפחות החטופים על רקע בית הדין בהאג / צילום: ניצן שפיר

ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא להוציא משלחת ישראלית לשיחות על המשא ומתן בקהיר תפסה את משפחות החטופים במסיבת עיתונאים ליד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (icc). המשפחות הגיעו היום (ד') לציין את הגשת התלונה ההיסטורית לבית הדין נגד בכירי חמאס בגין פשעי מלחמה ורצח עם.

שר התקשורת אישר: הלווינים של אילון מאסק יתחילו לפעול בארץ, כמו גם ברפיח 
מירי רגב התגאתה במנהרה תת-קרקעית חדשה בירושלים, אבל התוכנית נפסלה 

המשפחות התאכזבו וזעמו על ההחלטה. "זה יריקה בפרצוף של כל החטופים וכל הנרצחים. נמשיך להסתובב ולצעוק". אמר ניסן אח של עופר קלדרון שנמצא בשבי. אלה בן עמי בתם של רז, שחזרה מהשבי, ואוהד בן עמי שעדיין חטוף הביעה כאב. "זה שובר לי את הלב. מקבלים הבטחות ובסוף רואים שיש מו"מ ואין נציגות שלנו. זה פשוט כואב. הכעס כ"כ גדול. ה-7 באוקטובר קרה עקב הפקרה. זה שלא מנהלים מו"מ מפקירים אותנו עוד פעם ועוד פעם", אמרה.

שרוליק קלבו, בנו המאומץ של עמירם קופר החטוף בעזה אמר כי "הממשלה ויתרה על החטופים. מבחינתם החטופים הם הפרעה. לחטופים יש סיכוי לחזור רק אם יהיו בחירות".

"ב-7 לאוקטובר עברנו שואה שנייה"

ברקע נמשכה מסיבת העיתונאים. השבים איתי רגב ורז בן עמי סיפרו לקהל על הקשיים בשבי. גל גלבוע דלאל שבילה עם אחיו גיא במסיבת הנובה, סיפר על המתקפה האכזרית ועל חטיפת אחיו. הולנדים רבים - יהודים ותומכי ישראל - הגיעו לתמוך נושאים שלטים "Bring them home" ותמונות חטופים. 

"זה צעד שהיה צריך לעשות ונותן לי הרבה תקווה", אמרה אלה בן עמי לגלובס. "האג והעולם יראו את המעשים ויבינו שצריך להוציא צווי מעצר שלא יוכלו לקיים את הזוועות.

המשפחות מצפות שיוצאו צווי מעצר נגד בכירי חמאס. "באנו לדרוש צדק. ב-7 לאוקטובר עברנו שואה שנייה. יש למגר אותם ולחסל את רעיון המוות הקולקטיבי שהן מפיצות", אמרה נציגת המטה לקהל שהגיע וכלל כמה מאות הולנדים.  "אנחנו עושים היסטוריה היום", אמרו ניסן ושרון קלדרון. 

משה אור בן ה-33 הוא אחיו הגדול של אבינתן אור הצעיר ממנו בשנתיים וחטוף בעזה. "אני חושב שזה צעד מעולה. המטה נכנס למקום שהמדינה לא עובדת בו. אנחנו כל הזמן מותקפים במוסדות הבינלאומיים, והקול שלנו כמשפחות חטופים צריך להישמע. זה חשוב שנשתמש בכלים שמופנים נגדנו. זה בטוח ישפיע על דעת הקהל העולמית להבין ע"פ מה אנחנו מתמודדים שחוקי המשחק חלים רק על צד אחד".

שלומי זיו בן 41 מאלקוש עבד במסיבת הנובה ברעים. הוא נחטף ומאז לא התקבל אות חיים ממנו. שתי אחיותיו הגיעו להאג. "אנחנו צריכים לשחק את המשחק שלהם", אמרה אחותו עדי קיקואשוילי. "אנחנו צריכים לעשות מה שאנחנו יכולים. ואם זה להגיע ולשחק את המשחק במערכת הבינלאומית אז נעשה את זה". על הזמן הרב שעבר מאז החטיפה, אומרת עדי: "זה נעשה הרבה יותר קשה. בהתחלה תמכנו בהורים. היום יותר קשה לנו. התעצומות הם לא אלו שיש בהתחלה. אבל אנחנו לא נוותר. הרוח אותה רוח".