מירי רגב התגאתה במנהרה תת-קרקעית חדשה בירושלים, אבל התוכנית נפסלה

התוכנית נדחתה היום על ידי ועדת הערר לתכנון ובנייה משום שהסתמכה על תוכניות שונות ועל סעיף משנת 1959 • תוכנית קודמת לא מומשה כי בית החולים בנה 5 קומות תת קרקעיות בתוואי המנהרה

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לפני חודש הזניקה שרת התחבורה מירי רגב פרויקט לקידום מעבר תת-קרקעי להולכי רגל בירושלים - מתחנת הרכבת הקלה "יפה נוף" ברחוב הרצל, אל הכניסה של המרכז הרפואי שערי צדק.

על פי הודעה משותפת למשרד התחבורה ולעירייה, הוסבר שהמיזם, שתוקצב ב-73 מיליון שקל, מתוכנן על ידי צוות תוכנית אב לתחבורה, ויכלול 130 מטרים של מנהרה להולכי רגל. כיום הנגישות כוללת חמישה מעברי חצייה ויותר מ-300 מטרים הליכה. המנהרה אומנם קצרה, אבל העבודות עליה אמורות היו להתחיל השנה, ולהימשך לא פחות משלוש שנים.

בלעדי | טענות לניגוד עניינים ותנאי חריג במכרז: השאלות סביב מינוי בכיר בנתיבי ישראל
בלעדי | דרמה בשופרסל: האחים אמיר צפויים למנות את עצמם ליו"ר ומנכ"ל לאחר השלמת ההשתלטות

רגב אף הצהירה, כי "היום אנחנו מציינים התקדמות משמעותית, עם הוצאתו לדרך של הפרויקט", ומנכ"ל משרדה, משה בן זקן, הוסיף כי "ירושלים ממשיכה להוביל ולחדש בתחום התחבורה הציבורית".

אלא שהיום, משרד התחבורה והעירייה יכולים לחוש בעיקר מבוכה. ועדת הערר לתכנון ובנייה בירושלים, בראשות עו"ד שרית אריאלי בן שמחון, קיבלה ערר שהוגש על ידי תושבים ביחס לתוכנית המקודמת. זאת, משום שהיא חורגת מהוראותיה של תוכנית שאפשרה הקמת מנהרה, לנוכח העובדה כי בית החולים בנה בתחומה מבנה תת-קרקעי בן חמש קומות.

עו''ד שרית אריאלי בן שמחון / צילום: יח''צ
 עו''ד שרית אריאלי בן שמחון / צילום: יח''צ

התוואי החלופי שהוצג הסתמך על הוראה ישנה מתוכנית מתאר שאושרה בשנת 1959, ושמתוקפה ניתן להקים מנהרה היכן שמסומן כביש. הוועדה קבעה כי כדי לייצר את התוואי המלא של המנהרה, שכוללת חפירה מתחת לקרקע תחת מערכת כבישים מסועפת, לרבות דרגנועים וחללים טכניים, נדרשה הוועדה המקומית לצרף ארבע תוכניות שונות המאשרות הקמת כביש ולא מנהרה, כדי להוציא היתר לתוואי מנהרה בתת-הקרקע.

"חורג ממתחם הסבירות"

המהלך הזה "חורג לטעמנו ממתחם הסבירות, ואינו מתיישב עם הוראות התוכניות החלות על המקטע בכללותו, בפרט בהיקף השטחים כפי שהוצג בפנינו". צירופן של התוכניות נעשה "כניסיון מלאכותי להחיות תוכנית עבר", בעוד שתוואי מנהרה צריך להיות מוסדר "תוך התייחסות להיבטים סביבתיים, קונסטרוקטיביים וכיוצ"ב", נמסר מוועדת הערר.

כעת, העירייה ומשרד התחבורה יצטרכו להגיש תוכנית מפורטת להסדרת בינוי המנהרה, אלא שה"קומבינה" התכנונית שבאמצעותה ניסו לקדמה - עלולה גם לעכב את ביצועה.

מתכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים נמסר: "מנהרת הולכי הרגל בין תחנת הרכבת הקלה לבית החולים שערי צדק נועדה לשרת את באי בית החולים המיועד לגדול ולהתרחב. המנהרה הינה חלק מתוכניות רבות שמקדמים צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, משרד התחבורה ועיריית ירושלים, והיא נועדה ליצירת מעברים מונגשים לתוואי הרק"ל, לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית. צוות תכנית אב לתחבורה והעירייה לומדים את החלטת וועדת הערר. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם מוסדות התכנון לקדום התחבורה הציבורית והנגשתה לציבור הרחב".