הכנסות המדינה ממיסוי על כלי רכב נאמדו בשנה החולפת ביותר מ-50 מיליארד שקל, והסתכמו בכ-11.4% מסך הכנסות המדינה ממסים ומאגרות, ובכ-2.8% מהתוצר. כך עולה ממחקר חדש של מרכז המחקר בכנסת, שעוסק בניתוח של הכנסות המדינה בשנת 2023 ושל הצעת התקציב הנוסף לשנת 2024. הנתונים כוללים מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים, מס קנייה על חלפים, אגרות ובלו על בנזין וסולר, מיסוי שווי שימוש ברכב צמוד ומע"מ.
● בלעדי | כך עוקפת טסלה את האיסור האירופי לעגון בנמל אשדוד
● הנתונים נחשפים: מי רוכש רכב חשמלי בישראל?
● שוקלים לקנות רכב סיני חשמלי? ההחלטה שכדאי לכם להכיר
מהניתוח עולה, שאגרות כלי הרכב בלבד הכניסו למדינה 6.2 מיליארד שקל בשנה החולפת. ההכנסות מאגרות צפויות לרשום עלייה נוספת של 6.7% ולהסתכם ב-6.8 מיליארד שקל, זינוק של 29.2% לעומת הגבייה מסעיף זה ב-2022. על פי הערכות האוצר, ביטול הנחת האגרה לרכב חשמלי, שצפוי בתחילת שנת 2025, יכניס לאוצר עוד 500 מיליון שקל באותה שנה.
אגרות הרכב השנתיות בישראל נחשבות מהגבוהות בעולם, והן גבוהות בעשרות אחוזים מהממוצע ב-OECD.
מחברי המחקר כותבים, כי "מעבר מהיר בעשור הקרוב לרכבים חשמליים עשוי להביא לירידה בהכנסות המדינה ולאתגר פיסקאלי בטווח הארוך". כחלק מההיערכות לכך, ההכנסות ממס קנייה צפויות לקבל תגבור משמעותי בזכות המתווה להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שכלול בתקציב החדש.
צמצום ההטבות לרכב חשמלי
הניתוח חושף, כי הקדמת יבוא כלי רכב חשמליים ופלאג-אין בדצמבר 2023, שנועדה "להקדים" את העלאת מס הקנייה ל-35%, הכניסה כ-1.9 מיליארד שקל בחודש זה בלבד.
העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל-35% וביטול הטבת המס הירוק על רכב פלאג-אין, שנכנסו לתוקף בתחילת ינואר 2024, צפויים להוסיף לקופת האוצר כ-480 מיליון שקל בשנה הנוכחית בלבד.
על פי הניתוח, אם תבוטל כליל הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת 2025, והמיסוי עליהם יעלה ל-83%, בדומה לרכבי בנזין, המהלך יכניס לקופת האוצר 2.57 מיליארד שקל נוספים ממס קנייה על רכב בשנת 2025 בלבד. לעומת זאת, אם מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה ל-45% "בלבד" באותה שנה, כפי שמוצע בתקציב, המהלך יכניס לאוצר באותה שנה "רק" 540 מיליון שקל נוספים בהשוואה ל-2024.
מהמחקר עולה שגם מס הנסועה החדש, שאמור להיות מוטל על רכב חשמלי החל מ-2026, הוא "מכרה זהב" לא קטן. על פי הערכות האוצר, ההכנסות מהסעיף הזה בלבד יסתכמו ב-2026, שהיא שנת הגבייה הראשונה, ב-1.54 מיליארד שקל.
למרות עלייה של יותר מ-175% במספר כלי הרכב החשמליים בשנה החולפת, הכנסות המדינה מסעיף בלו הדלק צמחו בשנה החולפת במיליארד וחצי שקל כמעט, והסתכמו ב-20.6 מיליארד שקל.
הסינית היקרה בישראל: הקרוס אובר החשמלי של NIO נוחת עם מחיר שמתחיל בכ־550 אלף
חברת דלק מוטורס השיקה השבוע בישראל את הקרוס-אובר החשמלי החדש EL7 של יצרנית הרכב הסינית NIO. הרכב ניצב על פלטפורמה חדשה, ואורכו 4.9 מ', רוחבו כ-2 מ', גובהו 1.72 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.96 מ'. נפח תא המטען שלו כ-550 ליטר.
הרכב מגיע עם מערכת הנעה שכוללת שני מנועים בהספק משולב של 653 כ"ס, והוא מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. הסוללה היא בקיבולת של 100 קילוואט-שעה ומספקת טווח נסיעה של עד 501 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP.
NIO ET7 / צילום: יח''צ
כמו שאר דגמי NIO הרכב תומך בטכנולוגיית החלפת סוללות מהירה. אופציה זו צפויה להיות זמינה בישראל לקראת סוף השנה עם הקמת תחנת החלפת הסוללות הראשונות של המותג. האבזור התקני כולל מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, מערך פיקוד דיגיטלי, ריפוד עור, עיסוי, גג פנורמי ועוד. המחירים מתחילים בכ-555 אלף שקלים.
נחשפה סקודה אוקטביה המחודשת עם בינה מלאכותית: במחצית השנייה גם בישראל
חברת סקודה חשפה באירופה את הדור המחודש של המשפחתית הפופולרית אוקטביה. המכונית עברה מספר שינויי עיצוב, כולל פנסים, גריל ופגושים חדשים מלפנים ומאחור, וקיבלה תא נוסעים "דיגיטלי" חדש עם מסך מגע גדול, לוח מחוונים דיגיטלי ולראשונה גם מערכת בינה מלאכותית עם ממשק ChatGPT שמאפשר לתת מענה גרפי וקולי לשאלות בשפת דיבור טבעית (עדיין לא בעברית).
החידוש המרכזי באגף המנועים הוא החלפת מנוע ה-1 ליטר טורבו הפופולרי במנוע 1.5 ליטר טורבו עם הספק של 115 או 150 כ"ס ומומנט משופר. גם מערכת הבטיחות האקטיבית עברה שדרוג מקיף. המכונית צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה.
סקודה אוקטביה / צילום: יח''צ
יונדאי אלנטרה הייבריד המחודשת הושקה בישראל במחיר שמתחיל בכ־170 אלף שקל
חברת כלמוביל השיקה בישראל את הדור המחודש של המשפחתית "אלנטרה" בגרסה ההיברידית שלה. המכונית עברה שינויי עיצוב בעיקר בחרטום, שכולל מערך של תאורת LED רוחבית וגריל חדש. תא הנוסעים קיבל אבזור משודרג.
יחידת ההנעה ההיברידית נותרה ללא שינוי, ומשלבת מנוע 1.6 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 139 כ"ס. צריכת הדלק המוצהרת עומדת כעת על 22.7 ק"מ לליטר. המכונית מוצעת בשלוש רמות אבזור וגימור, וכמקובל בימים אלה המחירים טיפסו. גרסת הבסיס של המשפחתית עולה כיום 170 אלף שקל ואילו הגרסה מפוארת עולה כ-180 אלף שקל.
יונדאי אלנטרה הייבריד המחודשת / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.