שווי החברה נחתך ברבע ביומיים: התחום הכי אפור של הבורסה הוליד הסתבכות נוספת

מואנד ריאן, בעל השליטה בחברת המימון החוץ-בנקאי מלרן פרויקטים, נטל הלוואה משני לקוחות מבלי שדיווח לאיש • למרות הסברי החברה ש"לא מצאה כל פגיעה בעסקיה", המשקיעים לא השתכנעו וחתכו את מחיר המניה, וגם תשואות האג"ח מזנקות • לביהמ"ש כבר הוגשה בקשה לגילוי מסמכים טרם הגשת תביעה נגד הדירקטורים ונושאי המשרה, "בקשר עם נזקים לכאורה שנגרמו לחברה"

ריאן מואנד - מלרן פרויקטים / צילום: יונתן בלום
ריאן מואנד - מלרן פרויקטים / צילום: יונתן בלום

מניית חברת המימון החוץ-בנקאי מלרן פרויקטים  איבדה כרבע מערכה תוך יומיים, תוך שהיא "מגלחת" 44 מיליון שקל משווי השוק של החברה, הפועלת בעיקר במתן אשראי במגזר הערבי ונמצאת בשליטת מואנד ריאן.

הסיבה לירידות החדות: מלרן דיווחה כי במסגרת בדיקה פנימית שנערכה בחברה עלה כי חברה פרטית של הבעלים ריאן נטלה אשתקד אשראי משני לקוחות שהם נותני שירותים פיננסיים (גופי מימון חוץ-בנקאיים) להם העמידה מלרן אשראי בעצמה. כל זאת, מבלי שהארגונים המוסמכים במלרן פרויקטים ידעו על כך דבר.

איך הסתבכה חברת נוספת בתחום הכי אפור של הבורסה  
מסתמן: מצנח זהב של 14 מיליון שקל לאיציק אברכהן ואורי וטרמן בשופרסל

מלרן הוסיפה בדיווחה כי  לפי הצהרתו של ריאן, יתרת האשראי שנטלה החברה הפרטית שלו עמדה על סך של 9 מיליון שקל, וכי ביכולתה של אותה חברה לפרוע את הסכום בטווח הזמן הקצר. בראשות דירקטוריון מלרן עומד דוד גרנות, לשעבר יו"ר הבנק הבינלאומי, והיא מנוהלת ע"י  ציון בקר, בעבר בכיר בבנק מרכנתיל.

במלרן הבהירו כי תנאי ההתקשרות למתן האשראי לשני הלקוחות סוכמו עוד קודם לנטילת האשראי ע"י החברה של ריאן. לפי הודעת מלרן מדובר בלקוחות ותיקים שלה והיא הוסיפה וציינה כי: "החברה לא מצאה כל פגיעה בעסקיה כתוצאה מהאמור לעיל, וזאת על בסיס בחינה ראשונית שנערכה על ידה". בעקבות הממצאים ועדת הביקורת בדירקטוריון החליטה למצות את הבדיקה באמצעות משרד מבקר הפנים של החברה. אלא שהמשקיעים במניה לא קנו את הניסוח המרוכך ומניית מלרן נפלה ביום ראשון בכ-11% ובשני צנחה בשיעור גבוה אף יותר כך שבסה"כ איבדה רבע משווייה.

שווי השוק לפיו נסחרת מלרן כעת עומד על כ-130 מיליון שקל כאשר בתוך שנתיים צנחה המניה ב-70%, מרמת השיא שנקבעה אז. מלבד בעל השליטה ריאן, שמחזיק 54% מהון החברה, מחזיקים בה גם דיסקונט קפיטל (זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט) וחברת ההשקעות עילדב, כ-13% מהמניות כל אחד.

למלרן יש כיום שלוש סדרות אג"ח שהיקפן כ-400 מיליון שקל. הללו הגיבו בירידות שערים והן נסחרות כעת בתשואה דו-ספרתית על עד 22%. במהלך חודש אוקטובר האחרון, בשיאו של המשבר בשוק בעקבות פרוץ המלחמה, נסחרו האג"ח בתשואות גבוהות אף יותר של מעל 50% . 

בהמשך לדיווח על ההלוואה שנטל בעל השליטה, הודיעה מלרן כי התקבלה אצלה כבר ביום ראשון בקשה לגילוי מסמכים, אשר הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בבקשה נטען כי  בעל מניות בחברה מעוניין לבחון הגשת בקשה לתביעה נגזרת בשם החברה נגד הדירקטורים ונושאי המשרה בחברה, "בקשר עם נזקים לכאורה שנגרמו לחברה" בעקבות נטילת האשראי ע"י  חברה מסחרית של ריאן משני לקוחות של מלרן. בחברה ציינו כי "עילות התביעה של המבקש הינן הפרת חובת זהירות, הפרת חובת אמונים ורשלנות של הדירקטורים ונושאי המשרה".

הרכישה הכושלת בארה"ב

הנתח הגדול ביותר של לקוחות מלרן  מגיעים מענף היזמות בנדל"ן (33.3%), אחריו תחום הפיננסים (24%), התשתיות (17%), המפעלים והתעשיה (5.4%) ואחרים. החברה פועלת בתחום שהפך לבעייתי של העלייה החדה בריבית, כאשר החברות הפועלות בתחום האשראי החוץ-בנקאי נאלצות לייקר את ההלוואות שהן מעמידות ללקוחותיהם, שלא אחת סורבו בקבלת אשראי מהמערכת הבנקאית הרגילה. דבר זה מעלה את הסיכון בפעילותן של החברות וכבר גבה קריסות בענף.

מעבר לכך, ניסיונה של החברה להתרחב לשוק הרכבים המשומשים בארה"ב, דרך רכישה של חברה בשם לוגאנו קפיטל, שמעניקה אשראי חוץ-בנקאי בתחום, הסתיים בכישלון והפסד כבד. בנובמבר האחרון דיווחה מלרן כי סיכמה בחודש אוקטובר על מכירת לוגאנו קפיטל בחזרה לידי משה צוק, שממנו רכשה אותה - מהלך שהוביל אותה לרשום הפסד של 20 מיליון שקל.  הסיבות: המכה שספג השוק שבו פועלת לוגאנו של עליית הריבית בארה"ב והתדרדרות באיכות תיק האשראי של החברה .

את תשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת סיכמה מלרן עם הכנסות של כ-140 מיליון שקל, עלייה של 6% ביחס לתקופה המקבילה שנה קודם לכן, שנבעה בעיקר הודות להרחבת הפעילות בארץ. ההפרשות להפסדי אשראי גדלו ב-40% ועמדו על 34.5 מיליון שקל כשהן מתחלקות באופן דומה בין הפעילות המקומית לארה"ב. בשורה התחתונה הציגה החברה בינואר-ספטמבר רווח נקי (חלק בעלי המניות) של 32 מיליון שקל.