איך הסתבכה חברת נוספת בתחום הכי אפור של הבורסה

מניית חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן נפלה בבורסה, לאחר שהחברה דיווחה כי חברה פרטית של בעל השליטה, מואנד ריאן, לקחה הלוואה משני לקוחות של מלרן מבלי ליידע את החברה • מניה מלרן צנחה בחדות, והאג"ח נסחרות בתשואות גבוהות

מואנד ריאן מנכ''ל מלרן / צילום: יונתן בלום
מואנד ריאן מנכ''ל מלרן / צילום: יונתן בלום

האם מלרן  הולכת בעקבות יונט קרדיט  וגיבוי אחזקות? המשקיעים שאלו את עצמם היום (א') את השאלה הזו והפילו את מניית האשראי החוץ-בנקאי, מלרן, שפועלת בעיקר במגזר הערבי, ביותר מ-10% לשווי שוק של 156 מיליון שקל. מאז תחילת שנת 2022 המניה איבדה קרוב ל-70% מערכה.

בגולדמן זאקס מעריכים: זה מה שיעשה מחר בנק ישראל
ראיון | "אהבנו להיות בפסגה": יו"ר חברת הגמל הגדולה בישראל מדבר

הסיבה לנפילה היום היא עדכון של החברה לפיו בדיקה פנימית שערכה בחברה העלתה שחברה פרטית של בעל השליטה במלרן, מואנד ריאן (53.6% מהמניות), ששמה לא נחשף, לקחה הלוואה משני לקוחות של מלרן, "שהינם נותני שירותים פיננסים" במחצית השנייה של שנת 2023, מבלי לדווח למלרן על כך, או במילותיה של החברה "מבלי שבעל השליטה הביא את הדבר לידיעת האורגנים המוסמכים בחברה". 

יתרת ההלוואה נכון לעכשיו, על פי הצהרתו של ריאן, עומדת על היקף מצטבר של 9 מיליון שקל ולדבריו יש לחברה שלו מספיק כסף כדי לפרוע אותה.

במלרן מדגישים כי "תנאי ההתקשרות של החברה עם שני הלקוחות הנ"ל, שהינם לקוחות ותיקים של החברה, נקבעו קודם לנטילת האשראי בידי החברה המסחרית (של ריאן. נ"א) והפעילות עם אותם לקוחות נעשית במהלך העסקים הרגיל ובתנאי השוק. החברה לא מצאה כל פגיעה בעסקיה כתוצאה מהאמור לעיל".

המשקיעים ממשיכים להצביע חוסר אמון במניה ובאיגרות החוב שלה. סדרות האג"ח של מלרן נסחרות בתשואות גבוהות של עד 19% (חלקן היו כבר בתשואת זבל של יותר מ-50%), למרות שמדובר בסדרות עם מח"מ קצר של עד שנה בלבד. אחרות אמורות להיפרע עד 2027.

לחברה יש חובות בהיקף של יותר מ-600 מיליון שקל, מתוכם כ-460 מיליון שקל חוב ציבורי והיתרה לבנקים.

עלייה קלה בהכנסות המימון

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 רשמה החברה עלייה קלה בהכנסות המימון ל-139.5 מיליון שקל (לעומת 132 מיליון אשתקד), אך זינוק בהוצאות להפסדי אשראי חזויים, בעקבות עליית הריבית ופגיעה בתוצאות הפעילות, הובילה את החברה לרשום הוצאות הפסדי אשראי של 34.5 מיליון שקל (לעומת 25 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד) והפסד נקי של 11.4 מיליון שקל לעומת רווח של 18.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מלרן ביצעה השקעה כושלת בחברת לוגאנו קפיטל, שנותנת אשראי חוץ-בנקאי בארה"ב לרכישת רכבי יד שנייה. לפני מספר חודשים היא תכננה למכור אותה בהפסד של 20 מיליון שקל למי שרכשה אותו ממנה שנתיים קודם לכן, משה צוק, אך העסקה הסתבכה כאשר הלוואה שנטלה לוגאנו ב-2019 מבנק אמריקאי לא עמדה בהתניות הפיננסיות (קובננט) של יחסי כיסוי חיובים קבועים (Ratio Coverage Charge Fixed) של מעל ל-1.25 והיווה עילה לפירעון מיידי של 60 מיליון שקל. בסופו של דבר דיווחה מלרן על השלמת המכירה, לאחר שגורם בשוק אמר כי הפרת הקובננט של לוגאנו לא מהותית והעריך שהבנק יוותר על הפרתו.

עוד מחזיקים במניות החברה החברת ההחזקות הנסחרת עילדב (13.4% מהמניות) ודיסקונט קפיטל (12.93%).