הרכבת הקלה | בלעדי

חדשות טובות לגבעת שמואל: הקו הסגול של הרכבת הקלה יוארך לתוך העיר

הקו הסגול של הרכבת הקלה מגיע כעת רק לפאתי העיר, לאחר שעיריית גבעת שמואל התנגדה שיעבור בשטחה • עלות המקטע הנוסף מוערכת במאות מיליוני שקלים, והוא ישרת גם את תושבי פתח תקווה

הקו הסגול במסגרת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הקו הסגול במסגרת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: Shutterstock

האישור האחרון בדרך להארכת הקו הסגול לגבעת שמואל יוצא לדרך: רשות הרישוי הארצית שינתה ביום ב' את התוכנית הסטטוטורית של הקו הסגול, שמוקם בשנים אלו בין ערי בקעת אונו ובין מרכז תל אביב, כך שתהיה הארכה מהקו לגבעת שמואל. התוכנית המקורית כללה שלוחה לעיר, אך העירייה התנגדה בזמן תכנון הקו, יחד עם קבוצת תושבים, כך שהקו, כפי שמוקם היום, מגיע רק לפאתי העיר. 

ממטרו ועד רכבת קלה: כך כיפופי הידיים בין המדינה לעיריות תוקעים מיזמי תחבורה 
מסך ענקי ומחיר תחרותי: האלטרנטיבה האטרקטיבית לטסלה 3

בשעתו גם עיריית פתח תקווה התנגדה להמשך הקו בשטחה באופן שהיה משרת את מרכז העיר העמוס. בדיעבד, בשתי הרשויות מתחרטים על אותה התנגדות. 

בכל אופן, הארכת הקו לגבעת שמואל כבר תוקצבה, אלא שבמינהל התכנון מסבירים שמבחינה תכנונית-סטטוטורית, היא נקשרה בקידום פרויקט המטרו העתידי בעוד שנים, כך שסוף הקו אמור היה להיפגש עם התחנות של הקווים M2 ו-M3 של מערכת המטרו. התוכנית הנוכחית משאירה את החיבור, אך מייצרת פתרון זמני שיאפשר את היציאה לעבודות בהקדם על מנת שהשלוחה תיפתח יחד עם הקו הסגול כולו בשנת 2028, על פי ההבטחות העדכניות.

רון רקח, מנהל אגף רישוי במינהל התכנון / צילום: רז רוגובסקי
 רון רקח, מנהל אגף רישוי במינהל התכנון / צילום: רז רוגובסקי

השלוחה כוללת תוספת של 800 מטרים, והיא תכלול שלוש תחנות שייתנו שירות כאמור לגבעת שמואל ולפתח תקווה. עלות ההארכה נאמדת במאות מיליוני שקלים, וכעת מתקיים משא ומתן בין המדינה ובין הזכיין ביחס לתוספת התקציב הנדרשת לטובת ההארכה.

הקו הסגול הוא השני מבין קווי הרכבת הקלה בגוש דן, לאחר שבשנה האחרונה נפתח הקו האדום. הקו יהיה כולו עילי, כלומר מעל הקרקע, הוא יתחיל ברכבת סבידור מרכז בתל אביב, ונסיעה בו תתרחש דרך מרכז העיר, רחוב אלנבי והעלייה, דרום תל אביב ורמת גן, ואז הוא יפוצל לשתי שלוחות: האחת ליהוד מונוסון דרך שיבא וכביש 461, ושלוחה שנייה לאוניברסיטת בר אילן שבפאתי העיר גבעת שמואל.

ההארכה המדוברת תאריך שלוחה זו בשלוש תחנות נוספות לתוך העיר ועד לדרך רבין בפתח תקווה. לפני כמעט שנה החל השלב השני בפרויקט, שכולל את העבודות להנחת המסילות ומערכות הרכבת על ידי הזכיין שנבחר, המורכב מחברת שפיר הנדסה הישראלית ומחברת CAF הספרדית.