בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; מטא צללה בכ-4.5%, אנבידיה ירדה ב-2%

הנאסד"ק ירד ב-0.4% • אירופה ננעלה במגמה מעורבת • דריכות בוול סטריט לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב שיתפרסמו מחר • מיטב: אם תהיה בועה, היא תהיה גדולה מבעבר, וניפוץ הבועה יהיה כואב ומהיר יותר • מורגן סטנלי ממליץ על טסלה עם אפסייד של 80% • מחקר: שוק ה-AI יצמח ב-820% עד 2030, שתי מניות פחות מוכרות ירוויחו מכך יותר מהשאר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

22:00

נעילה מעורבת בוול סטריט. הנאסד"ק ירד ב-0.4%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.1%, והדאו ג'ונס עלה ב-0.1%.

מניות השבבים וה-AI בלטו לשלילה. אנבידיה  ירדה ב-2.1%, AMD  צללה בכ-4.4%, וסופר מיקרו קומפיוטר  איבדה מערכה כ-5.4%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש קלות מול הדולר. הליש"ט נחלש בכ-0.4% מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר נחלש ב-0.1%.

20:27

אנבידיה  מרכזת עניין לאחר שדווח כי היא הוגשה נגדה תביעת ייצוגית על ידי סופרים בגין גניבת זכויות יוצרים ושימוש בפלטפורמת הבינה המלאכותית שלה - NeMo. התובעים, בריאן קין, אבדי נזמיאן, וסטיוארט אונאן טוענים כי ספריהם נמצאו במאגר של 196 אלף ספרים בפלטפורת NeMo שמטרתה לעזור למשתמשים לשפר את יכולות הכתיבה שלהם.

19:38

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הנאסד"ק יורד ב-0.2%, ה-S&P 500 משיל מערכו 0.1% והדאו ג'ונס עולה ב-0.1%.

יצרנית המוליכים למחצה, אפלייד מטריאלס  נסחרת בירידות למרות שדיווחה מוקדם יותר כי הדיבידנד הרבעוני שלה יעלה ב-25% ל-40 סנט למניה מ-32 סנט למניה. 

מנגד, מניית פרוקטר אנד גמבל  נסחרת בעליות לאחר שב-Truist העלו את המלצתם על המניה מ-"החזק" ל-"קניה". 

גם מניית אקסל אנרג'י  זכתה לשדרוג בהמלצת המניה מברקליס ל-'משקל יתר'. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת בשעה זו סביב רמה של 4.09%.

19:03

אירופה ננעלה במגמה מעורבת. הפוטסי עלה ב-0.1%, הדאקס השיל מערכו 0.4% והקאק הצרפתי ירד ב-0.1%.

18:26

מניית מטא  צוללת בכ-4%. על רקע הירידות במניה, דונלד טראמפ ציין בראיון ל-CNBC את חששותיו לגבי המאמצים לאסור את השימוש באפליקציה הסינית TikTok בארה"ב, לאור העובדה שהדבר יגביר את השימוש ברשתות החברתיות של חברת מטא. טראמפ הדגיש כי: "הדבר יכול להפוך את פייסבוק לגדולה יותר, ואני מחשיב את פייסבוק כאויב העם". 

17:22

מניית סייברוואן , העוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים, כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי נסחרת במגמה חיובית לאחר שהודיעה היום על הרחבת שיתוף הפעולה שלה עם חברת האוטובוסים ג'י.בי טורס והתקנת המערכות שלה ב-77 אוטובוסים נוספים בצי האוטובוסים שלה. 

מנגד, מניית אלטק  נסחרת בירידות חדות לאחר שהחברה, המייצרת מעגלים מודפסים בעיקר לשוקי הביטחון והרפואה, פרסמה דוחות ל-2023. הכנסות אלטק הסתכמו ב-46.7 מיליון דולר, צמיחה של 17.8%, והרווח הנקי הסתכם ב-6.4 מיליון דולר, כפול מב-2022. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) גדל ב-91% ל-8.6 מיליון דולר.

מניית אלטק זינקה בשיעור תלת-ספרתי ב-2023 והמשיכה לעלות בתחילת השנה. לאחרונה החברה גייסה 10 מיליון דולר במחיר של 16 דולר למניה, ומאז נחלשה וממשיכה להיחלש במסחר היום.

16:18

הירידות בוול סטריט נמשכות. באירופה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה דומה.

אנבידיה  ממשיכה במגמה השלילית שרשמה בסוף השבוע ויורדת בכ-2%. עם זאת, מתחילת השנה המניה עלתה בכ-78%. נראה כי חלק מהמשקיעים מממשים רווחים ובוחנים את חוזקתן של מניות השבבים והבינה המלאכותית. גם מניית סופר מיקרו קומפיוטר  יורדת בשעה זו ב-9%.

מנגד, מניית נטפליקס  נסחרת בעליות קלות לאחר שבאופנהיימר העלו את מחיר היעד של המניה לאפסייד של 20% ממחירה הנוכחי. באופנהיימר מדגישים כי להערכתם הדומיננטיות של נטפליקס תימשך לאור היתרון הברור שלה בייצור תוכן בעל מעורבות גבוהה.

15:31

יום המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים קלות. הדאו ג'ונס יורד ב-0.2%, ה-S&P 500 נסחר בשיעור דומה והנאסד"ק מאבד מערכו 0.5%.

מניות השבבים בולטות לשלילה כאשר אנבידיה  יורדת ב-3%, ARM  ב-4% וקוואלקום  משילה מערכה כ-1%.

מחיר הביטקוין ממשיך לשבור שיאים חדשים ובשעה זו עומד על 72,165 דולרים.

15:12

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים כעת על ירידות שערים, המדדים יורדים בכ-0.5%. 

בעקבות השיאים שקובע מטבע הביטקוין, גם מניות הקריפטו עולות, קוינבייס גלובל  ומרתון דיגיטל הולדינגס  מזנקות ב-6% וב-8% בהתאמה בטרום המסחר. חברת לימודי השפות דואלינגו עולה בטרום מסחר בעקבות המלצת רכישה מג'יי.פי.מורגן.

14:13

המסחר בבורסות אירופה מוסיף ומתנהל כעת בירידות - הדאקס יורד ב-0.6%, הקאק  והפוטסי יורדים ב-0.3%. 

בשלהי עונת הדוחות, ענקית התוכנה אורקל  תדווח היום את תוצאותיה השנתיות לאחר נעילת המסחר בוול סטריט. 

12:30

המסחר בבורסות אירופה מתנהל כעת בירידות - הדאקס יורד ב-0.6%, הקאק  והפוטסי יורדים ב-0.3%. 

המסחר באסיה ננעל הבוקר במגמה מעורבת. לאחר שהניקיי השיל 2.3%, מדד שנחאי עלה ב-0.7% ומדד הנג סנג ב-1.2%, מדד קוספי ירד ב-0.7%. 

10:20

המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר בירידות - הדאקס והקאק יורדים ב-0.5%, הפוטסי ב-0.4%.

הביטקוין היה אחד הנושאים החמים בכותרות בתקופה האחרונה, כאשר הוא הצליח להשיג כמה הישגים משמעותיים ביותר ובניהם שיא של כל הזמנים שנקבע בנובמבר 2021 ועמד על 69.2 אלף דולר. אלא שכעת נראה כי השיא המדובר נשבר, והוא הצליח לחצות את רף ה-70 אלף דולר ואף להגיע הבוקר לשיא חדש - 71,357 דולר. 

08:47

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה מעורבת. הניקיי משיל 2.9%, מדד שנחאי יורד ב-0.2% ומדד הנג סנג ב-1.2%, מדד קוספי עולה ב-0.5%. 

החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות קלות, מדד S&P 500 יורד ב-0.2%, דאו ג’ונס ב-0.2% ונאסד"ק משיל 0.3%. 

שבוע המסחר יפתח אחר הצהריים לאחר הירידות ביום המסחר האחרון (שישי). הירידות בשוק עקבו את דוח התעסוקה שהצביע על סימנים מעורבים על כלכלת ארה"ב - עליה במספר המעוסקים לעומת עליה בשיעור האבטלה וירידה בשכר. מדד S&P 500 ירד ב-0.7%, דאו ג’ונס ב-0.2% ונאסד"ק ב-1.2%.

אנבידיה  השילה 5.6% משוויה ביום שישי ועדיין, מתחילת השנה עלתה המניה ב-80%.

●  המשקיע האינטלגנט, WSJ | כשוול סטריט פורסת בפניכם שטיח אדום, תחפשו מתחתיו את תג המחיר

בשוק החוב בארה"ב נרשמה בשישי האחרון ירידה בתשואות, תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ל-4.088%.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, העריכו בסקירתם השבועית כי "רמת התשואות הממשלתיות בארה"ב ביחס לגירעון בחשבון השוטף, לאחר מהלך העליות מראשית שנת 2022 מצויה ביתר, ויחד עם הירידה החזויה בריבית הפד בהמשך השנה, נראה כי כיוון התשואות כלפי מטה, לרמה של כ־4% ופחות מכך".

"עם זאת, קיים סיכון לתשואות מצד הגירעון התקציבי הגדול, שיתכן ואף יגדל יותר לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב בסוף השנה. האטה בחיסכון תתמוך בתשואות ותמתן הירידה בהן בטווחים הארוכים".

בשוקי הסחורות והמטבעות, מחירי הנפט ירדו בסוף השבוע בכ־1.2%, כשחבית מסוג ברנט נסחרה ב־82 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI עמד על 77.9 דולר.

הביטקוין חצה בשבוע שעבר את רף 70 אלף הדולר וכך שבר שיא של כל הזמנים, אך במקביל המסחר במטבע בימים האחרונים היה תנודתי במיוחד. הבוקר נסחר המטבע ב-68,500 דולר.

הביטקוין שובר שיאים. זה מה שחושבים עליו משקיעי העל

מאקרו, בשלישי יפורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן. בסקירת המסחר השבועית של דיוויד בנימינוב, אסטרטג ההשקעות ב־Global X, מצוינת הערכת החברה כי המדד יציג עלייה חודשית גבוהה יחסית: "אומדן האינפלציה של שלוחת הפד בקליבלנד הוא לעלייה של 0.43% במדד הראשי ועלייה של 0.32% במדד הליבה. משמע כי ברמה השנתית האינפלציה צפויה להמשיך להיות מעל 3%, כאשר יעד הפד הוא 2%. ניכר שמאז שיא האינפלציה ב־2022 אנו עדים בחודשים האחרונים להתמתנות הדרגתית יותר בשיעורה".

"אף שהפד הביע שביעות רצון מירידת האינפלציה, הלחצים האינפלציוניים שעדיין קיימים, בעיקר בתחומי השירותים והדיור, מחזקים את הגישה השמרנית יותר של הפד ביחס להורדות ריבית, ונראה כי אלו יחכו עד לחודשי הקיץ".

אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב מציג נתונים מעניינים שפרסם הפדרל ריזרב, ומסקנות מעוררות דאגה.  

"הרוכשים הגדולים ביותר של המניות ב-2023 שקנו אותן בכ-400 מיליארד דולר היו תעודות הסל. על פי ההערכות השונות, משקל ההשקעות הפאסיביות מתקרב כבר למחצית מכלל השוק, כאשר מבחינת זרם הכספים נטו אל שוק המניות המכשירים הפאסיביים (לא רק ETF) קרובים ל-100% מהמסחר".

"עובדה זו משנה לחלוטין התנהגות השוק ויכולה להסביר דפוסיו. בעולם שבו רוב הכסף המושקע בשוק המניות הינו פאסיבי, ערך החברה פחות מעניין. ההשקעה מתחלקת לפי שווי מניות החברות בהתאם למשקל שלהן במדד המניות. בכך, המניות היקרות ביותר מקבלות את הביקושים הגדולים ביותר ללא קשר לשווי הכלכלי של החברה. כתוצאה מזה, המניות היקרות הופכות ליקרות עוד יותר. לא רבים יעזו לעשות שורט על אחת משבע המופלאות".

"הירידה בכמות הכסף שמנוהל בצורה אקטיבית מעלה בעיה. היא משאירה את המניות הזולות, בלי התייחסות מנהלי השקעות והן נותרות זולות. לראיה, מכפילי הרווח של מדדי מניות קטנות כגון S&P Small Cap 600 הרבה יותר נמוכים היום מהממוצע ההיסטורי, כאשר במדדים הגדולים כמו S&P 500 או Nasdaq המצב הפוך. וזאת למרות שהרווח למניה במדדים הקטנים והבינוניים עלה בשנה האחרונה יותר מאשר במניות S&P 500".

"בעולם שנשלט ע"י כסף פאסיבי המניות הגדולות תמיד יובילו העליות והירידות. זה לא קשור לעליית ריבית. בכל המקרים בעבר כשהריבית עלתה דווקא מניות הטכנולוגיה הציגו ביצועים טובים יותר. זה קורה גם עכשיו בעליות בשוק המניות בשנה האחרונה תוך התנפחות המניות הגדולות ופיגור בקטנות".

"בשורה תחתונה, יש כמה מסקנות שאפשר להסיק לגבי שוק המניות שנשלט ע"י הכסף הפאסיבי: הבועות שיתנפחו בשוק יהיו גדולות יותר מבעבר, ניפוץ הבועות עלול להיות חזק ומהיר יותר, וגם, לא כדאי להמר בשווקים עולים על המניות הקטנות. רק על הגדולות".

אמנם טסלה  ירדה ב-56% משיאה ב-2021, גם כעת חולשה בביקוש ותחרות מחירים גוברת בשוק המכוניות החשמליות מאתגרים את שווי החברה, אבל לפחות אנליסט אחד נותר אופטימי לגביה. האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי הותיר את דירוג המניה ב"קניה" למרות שהוריד את מחיר המטרה מ-345 דולר ל-320 דולר. ועדיין, המחיר חדש מייצג עליה של 80% ממחיר המניה הנוכחי, 178 דולר. "לגבי מניית טסלה תדרש סבלנות, המשקיעים לטווח ארוך יוכלו בקרוב לרכוש את המניה במחיר הזדמנות".

"טסלה היא יצרנית ריווחית, ומעבר לכך היא בונה מנועי צמיחה מיכולות תוכנה ומבינה מלאכותית שהיא מפתחת עבור המכוניות האוטנומיות שלה. משקיעים שיתעלמו מהמכשולים בטווח הקצר, ירוויחו בסופו של דבר".

לפי חברה המחקר Grand View Research, שוק ה-AI גלגל 200 מיליארד דולר בשנה שעברה והנתון הזה עומד לנסוק ב-820% ולמעל 1.8 טריליון דולר עד שנת 2030, מה שאומר צמיחה שנתית מצטברת של 37%.

בנוסף צופה המחקר שלנוכח שלל החברות שיהנו מהגאות, שתיים מהן ממוצבות טוב מכולן בגלל שיש להן כבר שורשים עמוקים בשווקים הרלוונטים. השתיים הן קלאוד פלייר  וסרוויס נאו . לפי חברת המחקר, שתיהן נסחרות כעת במחירים סבירים יחסית.