בעקבות פניית גלובס: הבחינות העיוניות לסקיפרים במרכז יתקיימו כרגיל

רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה הודיעה השבוע על ביטול הבחינות לסקיפרים בהרצליה, מהלך שהיה משאיר את הנבחנים באזור גוש דן ללא מענה • בעקבות פניית גלובס למשרד התחבורה, הודיעו במשרד על הנחייתם להחזיר את הבחינות באופן מיידי

הבחינות העיוניות לסקיפרים במרכז יתקיימו כרגיל / צילום: עינת לברון
הבחינות העיוניות לסקיפרים במרכז יתקיימו כרגיל / צילום: עינת לברון

רספ"ן (רשות הספנות והנמלים) במשרד התחבורה הודיעה השבוע על הפסקת פעילות הבחינות העיוניות לסקיפרים בהרצליה עד להודעה חדשה, בשל הקיצוצים הכרוכים בהסתות התקציביות שנובעות מהמלחמה. אולם, בעקבות פניית גלובס למשרד התחבורה, הנחה המשרד להשיב את הבחינות להרצליה כבר משבוע הבא.

בגלל המלחמה: הופסק המו"מ למכירת הענק של ניו מד לאדנוק ו-BP
שתי המדינות המפתיעות בהן ישראל הפכה לספקית נשק משמעותית

בתחילה, רספ"ן החלו לשלוח, על דעת עצמם וללא תיאום עם המשרד, הודעות ביטול לנבחנים שנרשמו לבחינות עיוניות באותו הסניף. הצעד היה חמור, משום שמשמעותו כי לא יהיה שום מענה לנבחנים באזור גוש דן. האפשרויות היחידות להיבחנות, במצב בו לא היו בחינות בהרצליה, הן רק בחיפה, בטבריה ובאילת.

בהודעה שכבר קיבלו הנבחנים, הם נדרשו להזמין תורים מחודשים לאתרי הבחינה בטבריה ובחיפה, ומכאן ניתן להבין את ההשלכות על חניכי קורסי סקיפרים, לא רק מאזור תל אביב, אלא לדוגמה גם מאשדוד ואף אשקלון. עם זאת, כאמור, כמה שעות לאחר פניית גלובס למשרד התחבורה, הודיעו במשרד על הנחייתם לרספ"ן להחזיר את הבחינות.

רספ"ן היא הגוף בישראל שאמון על הנמלים ועל רישיונות השיט. בתחומי סמכותה, למשל, רישיונות שיט ורישום כלי שיט. בעבור רישיון סקיפרים, נדרשים ארבעה שלבים: הוצאת טופס בריאות לרישיון שיט, בדיקת בריאות ובדיקת ראייה, ואז מבחן תיאוריה שבודק את הידע בחוקי השיט וההתנהלות בים. לאחר מכן, מתבצע השלב הרביעי והאחרון של מבחן מעשי במרינות עצמן על סירות המועדונים - בכפוף לכך שיתבצע פחות משנתיים מאז מעבר בחינת התיאוריה.

זו הפעם השנייה בשנים האחרונות בה רספ"ן הייתה קרובה להותיר את תושבי המרכז ללא מענה לבחינות. עד פרוץ מגפת הקורונה ב־2020, היו בחינות במרכז דניאל לחתירה בתל אביב. לאחר מכן, התבצעה סגירה למשך כשנתיים - והמענה המחודש לתושבי האזור נפתח בהרצליה. אותו מענה, בעקבות פניית גלובס, יישאר בעינו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הנחה את רספ"ן להחזיר מיידית את הבחינות להסמכת משיטים בהרצליה, והחל מהשבוע הבא ניתן יהיה לבצע את הבחינות באתר שבהרצליה, כפי שהיה עד כה".