פוטין מבטיח לבוחריו להשתמש בנשק גרעיני, והאיטי עלולה להיות גרועה מעזה

בארה"ב מכריזים מלחמה על 170 מיליון משתמשי TikTok • בינתיים, באירופה פוטין מאמין שנשק גרעיני "קיים כדי שישתמשו בו", וארדואן מתמודד עם הכורדים • השבוע גם מת האיש שחי 72 שנה ב"ריאת ברזל" • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP

1 אלגוריתם סיני

מה הולם יותר את ימינו מאשר החיווי "עלינו להבטיח שהאלגוריתם לא יוסיף להתגורר בבייג'ינג, או שיחליף אותו אלגוריתם חופשי לחלוטין מן האלגוריתם של בייג'ינג".

מתחילת כהונת חאבייר מיליי: האינפלציה בארגנטינה מאטה
עקפה את ארה"ב: המדינה שהפכה לשיאנית ייצור הפגזים בעולם

לפני עשר שנים המשפט הזה היה מכסה את עינינו בדוק של ערפל. השמיע אותו השבוע יושב ראש ועדת הביון של הסנאט האמריקאי, מייק וורנר. הוא בא בעקבות החלטת בית הנבחרים, ברוב עצום, שתוכנת TikTok מסכנת את בטחונה הלאומי של ארה"ב, וחייבת להימכר ללא סיני.

מחוץ למשכן הקונגרס, קומץ מתנגדים הניפו שלטים, "אני אחד מ-170 מיליון אמריקאים על TikTok״. שרת המסחר של ארה"ב אמרה, ״הפוליטיקאית שבי חושבת כי מי שיתמכו באיסור TikTok יאבדו את קולותיהם של בני 35 ומטה".

מחאה מחוץ למשכן הקונגרס, בעקבות הצעת החוק נגד פעילות טיקטוק בארה''ב / צילום: Reuters, Lenin Nolly
 מחאה מחוץ למשכן הקונגרס, בעקבות הצעת החוק נגד פעילות טיקטוק בארה''ב / צילום: Reuters, Lenin Nolly

בית הנבחרים לא אסר, אלא דרש מכירה, שתפריד את TikTok מן חברת האם שלה בסין, הקשורה בטבורה בשירותי הביטחון הקומוניסטיים. אבל לא ברור מה יקרה לאלגוריתם. ספק אם סין תרשה לו לעבור לשליטה ישירה של חברה מערבית. באמצעותו הסינים השתלטו על חלקים ניכרים של האינטרנט העולמי, וחדרו אל פרטיותם של מאות מיליונים.

ארה"ב: אושר חוק שמחייב את טיקטוק למכור את פעילותה במדינה 

2 פוטין ישמיד

ערב הבחירות לנשיאות רוסיה, שיש בהן פחות מתח מאשר במשחק בין נבחרת הכוכבים של ה־NBA לקבוצת נערים מן השכונה, ולדימיר פוטין יוצא מגדרו לשכנע את הרוסים שהם יכולים לסמוך על נכונותו להפיל את הגג על ראשיהם. הוא הכריז השבוע שרוסיה תשתמש בנשק גרעיני כדי להגן על ריבונותה, מפני ש"נשק קיים כדי שישתמשו בו". כך ממש.

כדי שאיש לא יטעה ברצינות כוונותיו, הוא קירב "נשק השמדה" (בלשונו) לגבול פינלנד, שהצטרפה בשנה שעברה לברית נאט"ו. ראש ממשלת פינלנד הגיב ש"ברור כי רוסיה מתכננת עימות ארוך עם המערב".

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel
 ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

בינתיים כוחותיה מתקדמים לאיטם באוקראינה, המייעצת לתושבים באזורי החזית להתפנות. שנה אחת לאחר שהאוקראינים דיברו על מתקפת נגד גדולה כדי לשחרר את שטחיהם הכבושים, נשיא אוקראינה מודה שארצו עוברת למיגננה. היא מקימה מערכת ביצורים, שנועדה להשתרע לאורך 2,000 ק"מ.

ארה"ב הצליחה למצוא השבוע דרך להעביר קצת אספקה צבאית לאוקראינה, בשווי ל־300 מיליון דולר, טיפה בים בנסיבות הקיימות.

בגלל החשש ממלחמת עולם שלישית: דנמרק תרחיב את גיוס החובה גם לנשים

3 הכורדים תקועים

נשיא טורקיה ארדואן ביקר השבוע בעיראק, בפעם הראשונה זה 13 שנה. לפי אתר רשת מזרח תיכוני (middleeasteye.net), בראש סדר יומו עומד עתידו של נתיב סחר, שיכלול כביש רב מסלולי ומסילת ברזל, מן המפרץ הפרסי אל טורקיה. עיראק הודיעה עוד בשנה עברה על כוונתה לבנות נתיב כזה, בעלות של 17 מיליארד דולר. הוא יחבר את האוקיאנוס ההודי עם אירופה, ויתחרה בנתיב שהודו מתכננת דרך חצי האי ערב וישראל.

כדי שהנתיב הזה יוכל לצאת אל הפועל, טורקיה מאמינה שעליה לבער תחילה את המורדים הכורדיים (PKK) ממאחזיהם במחוז הכורדי האוטונומי של צפון עיראק. לפי הידיעה, היא מתכננת התקפה גדולה על המורדים בבוא הקיץ. בינתיים היא מאבדת שם עשרות חיילים.

הכהונה האחרונה: מה עומד מאחורי ההצהרה הדרמטית של ארדואן?

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Francisco Seco
 רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Francisco Seco

4 משבר בן 220 שנה

מדיניות החוץ האמריקאית מתמודדת עכשיו עם שורה של משברים פוליטיים, צבאיים והומניטריים. השבוע העסיק אותה באופן מיוחד המשבר בהאיטי, האי הקריבי השרוי במשבר כמעט קבוע זה 220 שנה. היקף ההתמוטטות של שלטון החוק בהאיטי, או בעצם של שלטון כלשהו, אילץ את מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לחוש לפיסגת חירום בג'מייקה.

רעב ומחלות מאיימים על האיטי, בהיקף גדול אף מזה של עזה. חוץ מזה, האיטי קרובה הרבה יותר מעזה, והתמוטטותה הממשמשת ובאה עלולה, להציף את דרום פלורידה במאות אלפי פליטים נואשים.

כותרות העיתונים בעולם | פייננשל טיימס: חמאס רוסק לחתיכות, כעת הוא נלחם על קיומו

5ריאת הברזל

פול אלכסנדר, האיש ב"ריאת הברזל", מת השבוע בגיל 78.

כאשר לקה בפוליו, בהיותו בן שש, ולא היה מסוגל עוד לנשום בכוחות עצמו, איש לא האמין באריכות ימיו. אבל הוא הזם את הציפיות, בתוך גליל שעטף את גופו. לימים הצליח לפתח שיטת נשימה, שאיפשרה לו לצאת מן הגליל לפרקי זמן קצרים.

הוא למד משפטים באוניברסיטה בטקסס, ואפילו עבד כעורך דין. שמונה שנים הוא כתב את זיכרונותיו, בעזרת קש פלסטיק שבו תקתק על לוח מקשים.

נראה שהוא היה אחרון חולי הפוליו המונשמים בריאת ברזל, החיסון לפוליו פותח זמן קצר לאחר שלקה במחלה.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.