מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה • אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

חברת הטכנולוגיה לרכב  מובילאיי  סוגרת את יחידת ה-After Market שלה, על רקע השינויים בשוק בשנים האחרונות. 130 עובדים יפוטרו במהלך, מתוכם לפי הערכות כ-90 בישראל. נכון לסוף 2023, מובילאיי העסיקה כ-3,700 עובדים ברחבי העולם (עלייה של כ-200 איש יחסית לשנה קודם לכן), כך שסגירת היחידה תשפיע למעשה על כ-3.5% ממצבת כוח האדם של החברה. 

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?
"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מובילאיי דיווחה היום (ב') כי לאחר בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה שלה, היא החליטה לסגור את היחידה IMS, (Intelligent Mobility Solutions),  המספקת מערכות עזר מתקדמות לנהיגה (ADAS) שמותקנות לאחר תהליך הייצור של הרכב. מדובר למעשה במערכת שמובילאיי התקינה על הדשבורד של הרכב, מערכות שכיום מוטמעות כבר בתהליך הייצור של הרכב עצמו.

במובילאיי ציינו כי ככל שיצרני הרכב הגבירו בהתמדה את הקצב שבו פתרונות ADAS מובנים מותקנים ברכבים חדשים במסגרת תהליך הייצור, כך ירד הביקוש והפוטנציאל העסקי עבור פתרונות ADAS המותקנים לאחר ייצור הרכב. כתוצאה מכך, מחזור המכירות של היחידה שנסגרת כעת ירד באופן משמעותי לרמה של כ-40 מיליון דולר בשנה, ובשנים האחרונות היא לא הייתה רווחית.

"זו הייתה החלטה קשה", מסר פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי. "יחידת ה-IMS, שבעבר נקראה יחידת האפטר מרקט, תרמה בתחילת הדרך למובילאיי והוכיחה שניתן לספק בטיחות בצורה יעילה ובמחיר נמוך, והיוותה זרז מרכזי להטמעת טכנולוגיות ADAS בכלי רכב חדשים. למרבה הצער, ההצלחה של מוצרי ה-ADAS של מובילאיי המותקנים על ידי יצרניות הרכב בתהליך ייצור הרכב, צמצמה את ההזדמנויות להטעמת פתרונות בשוק לאחר ייצור הרכב, עד לנקודה שבה המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי".

מיקוד משאבים

במובילאיי מעריכים כי הצעד יסייע למקד את המשאבים בהזדמנויות הקיימות, ומציינים כי החברה תפעל לתמוך ב-130 העובדים שיושפעו מהמהלך. מדובר על מהלך שייקח מספר חודשים עד להשלמתו, והוא לא צפוי להשפיע באופן מהותי על התחזית הפיננסית של מובילאיי לשנת 2024.

מובילאיי, שבשליטת אינטל, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 22.4 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 32% במחיר המניה מאז ההנפקה שבוצעה בסוף 2022. לפי תחזיות שפרסמה החברה בתחילת השנה, 2024 תהיה שנה של התכווצות בהכנסות, והן יגיעו ל-1.83-1.96 מיליארד דולר, ירידה של 5.7%-12% לעומת 2023. הירידה צפויה בעיקר בתחילת השנה, וזאת בשל השפעה מהמלאים הקיימים, והצפי הוא לחזור לרמות רגילות של מלאי לקראת סוף השנה. החברה צופה השנה הפסד תפעולי של 378-468 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים ורווח תפעולי מתואם של 270-360 מיליון דולר.