לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי
חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

ענף האופטיקה מתאושש, כחלק מסגמנט חיובי של השוק כולו - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

מסעדות בצל המלחמה: "אם הלחימה תתרחב, הענף צפוי להיפגע בצורה חריפה"
ניתוח | סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

מגזר האופטיקה מוגדר כענף חיוני במשק הישראלי, והוא כולל כ־1,100 חנויות בפריסה ארצית, מרשתות גדולות ועד חנויות בוטיק פרטיות. מניתוח מדד הפניקס גמא עולה כי בתחילת המלחמה מחזור הקניות בענף ירד ב־63% בהשוואה לשבוע ממוצע בספטמבר, אך מהשבוע השני למלחמה כבר החלה התאוששות הדרגתית.

כעבור כחודשיים נסגר הפער, ונרשמו מחזורי קניות דומים לאלה של טרום המלחמה. בשבוע האחרון, 10-16.3.24, נרשמה עלייה של 8% במחזור הקניות בהשוואה לשבוע הקודם, ועלייה של 4% בהשוואה לספטמבר. 

 

"לאחרונה הענף חזר לשגרת קניות כמעט רגילה", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "הרשתות עולות בקמפיינים, והציבור מגיב בהתאם, כתוצאה מכך מחזורי הקניות עולים, וגובה הקנייה הממוצע עולה גם כן".

בשבוע החולף נרשמה עלייה במחזורי הקניות בכרטיסי אשראי ברוב הענפים המרכזיים. תחום האופנה וההנעלה רשם את העלייה הגדולה ביותר עם 13% בהשוואה לשבוע הקודם, ענף המחשבים עלה ב־10%, ענף מוצרי החשמל ב־9ֵ%, וענף התיירות ב־8%.

לדברי לחמני, אחת הסיבות לכך קשורה לעובדה שמדובר בשבוע שבו רוב השכירים מקבלים את המשכורת החודשית, "דבר שמשפיע באופן חיובי על צריכת הציבור".