דוח האושר העולמי: שתי המדינות המפתיעות שנדחקו ואיך השפיעה המלחמה על ישראל?

למרות המלחמה: ישראל במקום החמישי במדד האושר העולמי • מחברי הדוח מציינים כי אם היו מפרסמים דירוג רק על בסיס שנת 2023, ישראל הייתה מידרדרת למקום ה-19 בשל התקפת הטרור של ה-7 באוקטובר והמלחמה • לראשונה, ארה"ב וגרמניה לא נכנסו לרשימת 20 המדינות המאושרות ביותר

הטיילת בתל אביב. איך השפיעה המלחמה על תחושת האושר של הישראלים? / צילום: ap, Bernat Armangue
הטיילת בתל אביב. איך השפיעה המלחמה על תחושת האושר של הישראלים? / צילום: ap, Bernat Armangue

ישראל מדורגת במקום החמישי בעולם במדד האושר העולמי של האו"ם, למרות שמתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה פגעו משמעותית בתחושת האושר הישראלית - כך עולה מתוצאות דוח האושר של האו"ם, פרסום שנתי השואף למדוד את רמת האושר הסובייקטיבית של תושבי העולם. 

"קשה עד בלתי אפשרי": הבכיר שמנתח האם ישראל יכולה לנצח במלחמה
אלה המדינות עם מספר הכלים המשוריינים הגבוה בעולם. ומה עם ישראל?

הדירוג הכללי שפורסם השנה מתחשב בממוצע של שלוש שנים (2021-2023), כותבים עורכי הדוח, ולכן ההשפעה של המלחמה בישראל מתונה יחסית. אם היו מתייחסים בדוח רק לנתוני השנה שעברה, אחרי שפרצה המלחמה העזה, ישראל הייתה ניצבת במקום ה-19 בעולם. בדוח שהתפרסם בשנה שעברה (שבו הדירוג היה מבוסס על ממוצע של השנים 2020-2022) ניצבה ישראל במקום הרביעי.

במקום הראשון בדוח, שהתפרסם היום (ד') בלונדון, ניצבת פינלנד, שעומדת בראש הדירוג מספר שנים ולעתים מחליפה אותו עם דנמרק, שלפי הדירוג הממוצע השנה ניצבת במקום השני. במקום השלישי ניצבת איסלנד, וברביעי שבדיה.

אחרי ישראל, שהגיעה כאמור למקום החמישי, ניצבות הולנד (6), נורבגיה (7), לוקסמבורג (8), שווייץ (9) ואוסטרליה (10).

לראשונה, ארה"ב וגרמניה לא מופיעות ב-20 המדינות המאושרות ביותר. גרמניה הידרדרה מהמקום ה-16 בדוח הקודם למקום ה-24. מי שמקדימה אותה היא ארה"ב, שהידרדרה מהמקום ה-15 למקום ה-23.

הדוח מבוסס על סקרי גאלופ עולמיים שמכוונים למדוד בעיקר את מה שמכונה "אושר סובייקטיבי". כלומר, עד כמה אנשים מרוצים מחייהם בנקודת הזמן הנוכחית. המדד המרכזי של הדוח ידוע בתור "סולם קנטריל". הנבדקים ברחבי העולם מתבקשים לדמיין סולם שבו החיים הטובים ביותר הם בשלב 10, והגרועים ביותר הם בשלב 0. לאחר מכן הם מתבקשים לדרג את החיים שלהם עצמם על סולם זה. 

 מדד האושר הישראלי צנח בחדות בעקבות המלחמה

תוצאות הסקרים שהתקיימו בשנים 2021-2022-2023, ושלא פורסמו עד כה, מצביעות על כך שהישראלים היו מרוצים מאוד מחייהם עד למלחמה בעזה. "הסקר בישראל התקיים אחרי לקיחת החטופים", מציינים עורכי הסקר, "אבל לפני חלק משמעותי מהלחימה שהחלה לאחר מכן".

הם מציינים כי מדד האושר הישראלי בסולם קנטריל "צנח בחדות" בסקר שהתקיים ב-2023, בכמעט 10% שלמים בסולם קנטריל (צניחה של 0.9 בסולם בן עשרה ערכים), אך "רק שליש מכך בא לידי ביטוי בממוצע התלת-שנתי".

כאמור, לו עורכי הסקר היו מתייחסים לתוצאה של הסקר שהתקיים ב-2023 בלבד, ישראל הייתה מידרדרת למקום ה-19 בעולם.

ישראל גם מככבת במקום השני בעולם במדד האושר של צעירים מתחת לגיל 30, בעוד במקום הראשון והמפתיע במדד זה ניצבת ליטא, ובמקום השלישי סרביה. במדד האושר של מבוגרים מעל לגיל 60 ניצבת ישראל במקום ה-18 בעולם. בתת-מדד שנכלל בדוח הכולל את האושר הסובייקטיבי של נשאלים בגילאי 15 עד 24, ניצבת ישראל במקום הראשון בעולם.

הדירוג כולל 143 מדינות, והפער בין המדינה המאושרת ביותר פינלנד (7.7) למדינה הכי פחות מאושרת אפגינסטן (1.7) עומד על שש נקודות בסולם קנטריל. אחד ממחברי הדוח הבהיר כי "לא מדובר באושר הכולל קפיצות שמחה, אלא יותר בשביעות-רצון עם החיים של הנשאלים בנקודת הזמן שבה הם נשאלים".