אפי נוה לשופט אורנשטיין: "יותר ממה שאני שומר עליך אי-אפשר לשמור"

יחסי "תן וקח" התקיימו לכאורה בין עו"ד אפי נוה לשופט איתן אורנשטיין - כך נחשף בעיתון "הארץ" • בפרסום נכתב כי נוה ביקש מאורנשטיין להסיט את אחת השופטות מתיקי נזיקין, בתמורה לתמיכה בו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף
השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

שיחות רבות בין ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר השופט איתן אורנשטיין - שחשף היום (ד') העיתונאי חיים לוינסון בעיתון "הארץ" - מלמדות לכאורה על יחסי "תן וקח" בין השניים. 

דעה | השופט הבכיר אורנשטיין התגלה במערומיו ולימד את הציבור שאין קו אדום
ציפי לבני במשפט נתניהו: "ישראל היום הודפס כדי לשכפל דפי מסרים של ראש הממשלה"

על-פי הדיווח, השיחות בין השניים התקיימו בזמן הקמת ועדת האיתור לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ונמשכו גם לאחר כניסתו של השופט אורנשטיין לתפקיד. מהפרסום עולה כי השיחות עסקו בין היתר ב"מחיר" שישלם אורנשטיין על חלקו של נוה - שהיה אז חבר בוועדה לבחירת שופטים - בקידומו לתפקיד.

באחת השיחות בין השניים לפני המינוי ביקש השופט מנוה "תשמור עליי, תשמור עליי", וזה השיב לו: "יותר ממה שאני שומר עליך - אי-אפשר לשמור". עוד נכתב כי באחת הפעמים שבהן הודיע נוה לאורנשטיין כי הוא עומד לבקר בלשכתו, ביקש אורנשטיין כי יגיע "בהיחבא". 

"צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם"

אחד הדברים המשמעותיים בפרסום נוגע לשופטת דליה גנות. נטען כי נוה התנגד לקידומה לנשיאות וביקש מאורנשטיין להסיט אותה מטיפול בתיקי נזיקין, זאת בשל עיסוקו. "זה אתה מתחייב", מצוטט נוה בכתבה. "אנחנו לא נביא לעצמנו גזרה. כל החבר'ה יאכלו אותי, יגידו לי מה עשית? אתה צריך להבין, אנחנו הולכים לתמוך בך, והיא נקמנית". אורנשטיין השיב: "אני מתפלא שהיא לא רואה את זה בא. מה היא חשבה, שיתמכו בה?". 

בכתבה נטען עוד כי נוה אמר לאורנשטיין: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם, והכול יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה (מגנות). למה רק אנחנו? היא מושלמת לפירוקים"; ואורנשטיין השיב: "ממש, נטפל בכך".

בשיחות שנחשפו נאמרו דברים על שופטות נוספות. כך פורסם כי נוה דיבר עם אורנשטיין על נשיאת בית המשפט המחוזי היוצאת, דבורה ברלינר. הוא אמר כי "אי-אפשר לעבוד עם ברלינר", וכי "היא כזאת בוקית. כשקלטתי שאין עם מי לדבר, הלכתי לעבוד עם איילת. חבל לבזבז זמן". על-פי הדיווח, נוה הסביר כי ברלינר היא "לא פוליטיקאית בכלום".

בהקלטות שפורסמו מהתקופה שלאחר מינויו של אורנשטיין לנשיא, עלה שמה של השופטת רות רונן, אז שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב - מאז כבר שופטת בית המשפט העליון. הדברים מתייחסים להתנגדותה של שרת המשפטים דאז איילת שקד לקידומה של רונן לעליון.

נוה מצוטט אומר: "איילת אמרה לי: 'אחרי שגומרים את הוועדה בספטמבר, אני קובעת לי שבוע להיפגש עם כולם' (כל המועמדים לעליון), ואז עלה השם של רות רונן, והיא צוחקת איילת ואומרת לי 'היא מביאה את בעלה עם הקרן החדשה שמה'?".

"בהמשך הדברים השופט אורנשטיין אומר לנוה כי בסופו של יום שקד העדיפה אותו על פני השופט ישעיהו שנלר, שמפלגת הבית היהודי תמכה בו. נוה השיב: "אתה יודע בדיוק למה (שניהם צחקו), והיא גבתה על זה".

ביחס לרונן אמר אורנשטיין כי "יש קונצנזוס עליה בעורכי הדין, יגידו לך שהיא משפטנית סופר, שהיא ישרה כמו סרגל, שהיא יעילה". נוה השיב: "הכול טוב ויפה. מחר אתה יושב מול איילת. תראה איך בשנייה, אם אתה רוצה שיסור חינך בעיניה, אתה אומר לה רותי רונן, וואלה דקה אחרי זה אני מקבל שיחה ממנה, היא אומרת לי, 'מה זה היציאות שלו'?". 

אורנשטיין בתגובה: "הוצאת דברים מהקשרם" 

השופט אורנשטיין מסר בתגובה ל"הארץ": "צר לי שיש גורמים הפועלים, ולא בפעם הראשונה - משיקולים שאינם ענייניים, תוך הוצאת דברים מהקשרם, סילוף האמת והעובדות ומתוך רצון להכפישני שלא בצדק - למחזר אירועים שהתרחשו לפני כשמונה שנים, ואשר פורסמו לראשונה לפני כחמש שנים". 

עו"ד נוה מסר בתגובה ל"הארץ" כי "פרסום הדברים בידי 'הארץ' הוא מעשה חמור שנעשה בדריסה ורמיסה של פרטיותי. בשל כך אין בכוונתי להתייחס לעניינים אישיים".

משרת המשפטים לשעבר איילת שקד נמסר בתגובה ל"הארץ": "השופט אורנשטיין נבחר לכהן כנשיא בית המשפט המחוזי תל אביב מהטעם הפשוט כי הוא היה המועמד המתאים ביותר - החלטה שהוכיחה את עצמה בהמשך.

"במקרה האמור, על אף שהמועמד הנוסף, השופט שנלר (שהוא אגב שופט מצוין), זכה לתמיכה בקרב פעילים פוליטיים שהפעילו אי-אלו לחצים (שלא בשליחותו), בחרה שקד למנות את המועמד המתאים ביותר לניעור ניהולי של בית המשפט המרכזי במערכת.

"יצוין כי השופט אורנשטיין זכה לתמיכה מקיר לקיר - הן נציגי לשכת עורכי הדין והן ראשי מערכת בתי המשפט תמכו במינויו. בניגוד לנטען בכתבה, למינויו לא נכרכה שום הסכמה בנושא מינוי דיינים.

"באשר לשופטת רות רונן, שקד התנגדה למינוייה לעליון ולמינויים של מספר שופטים אחרים בשל שיקולים מקצועיים ועניינים שבמדיניות בלבד, לאור פסיקותיהם. שקד הצליחה לבנות מחנה שמרני בבית המשפט העליון והתנגדה למינויים של שופטים פרוגרסיבים ליברלים. בנושא רונן, שקד אף שוחחה על פסיקותיה עם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ז"ל. פועלה של בעלה לא היווה המניע לאי-התמיכה בה, אלא כאמור פסיקותיה שדיברו בעד עצמן. בדיוק כפי שהתנגדה למינויים של מועמדים אחרים בשל פסיקותיהם, ללא קשר לבני זוגם".