דובי פרנסס על תוצאות גרופ 11: "שקל לא הופסד בקרן"

אחרי שקרן גרופ 11 דיווחה על ירידה של 14% בשווי נכסיה בין סוף 2022 ל-2023, המייסד והמנכ"ל דובי פרננס הודף את הטענות שעלו בתקשורת: "שקל לא הופסד בקרן 5 של גרופ 11 והשווי שלה בספרים, גם אחרי השערוך הרעיוני הקונסטרוקטיבי אינו נופל מהסכום שגויס אליה ב-2021 - 198 מיליון דולר"

דובי פרנסס / צילום: ארכיון group 11
דובי פרנסס / צילום: ארכיון group 11

קרן גרופ 11, אחת מקרנות ההון סיכון הבודדות הפעילות בשוק הישראלי שמדווחות לציבור את תוצאותיהן, דיווחה על ירידה של 14% בשווי נכסיה בין סוף 2022 ל- 2023. בסוף 2022 רשמה קרן ההון סיכון החמישית של גרופ 11 נכסים בסך 245 מיליון דולר, ואילו בסוף השנה שעברה דיווחה על סך נכסים בהיקף של 208.7 מיליון דולר. הקרן גובה ללא קשר לביצועיה, וכמקובל בתעשיית ההון סיכון, דמי ניהול בסך 3.5 מיליון דולר, כ- 1.6% מסך נכסיה. עם זאת, השנה רשמה הקרן גם הכנסות בסך כ- 14 מיליון דולר, ככל הנראה בשל מכירת מניותיה בפאפאיה גלובל.

לא רק מקדונלד'ס: חברות ההייטק חוששות מחרם ומוסיפות סעיף אזהרה בדוחות 
ההימור של החברה של מורי ארקין עשוי להשתלם לה 

לאחר הסקירה התקשורתית שקיבל מייסד ומנכ"ל הקרן, דובי פרנסס, שתיארה את התוצאות כ"אכזבה", כתב פרנסס פוסט ברשת לינקדאין שבו הוא הודף את הביקורת על ביצועיו. "שקל לא הופסד בקרן 5 של גרופ 11 והשווי שלה בספרים, גם אחרי השערוך הרעיוני הקונסטרוקטיבי (שלי) אינו נופל מהסכום שגויס אליה ב-2021 - 198 מיליון דולר. אנחנו חיים בעולם מעניין בו שערוך רבעוני שנעשה על ידי מנהל הון סיכון הופך בעיתונות צהובה (מונחית מטרה?) ל'אכזבה', 'הפסד', 'שנתיים שהמשקיעים שלו ירצו לשכוח'", כך כתב פרנסס, והבטיח כי בשנים הקרובות שווי הנכסים בקרן צפוי לעלות ולרדת - אך מה שחשוב לטענתו אלה הם אירועי הנזילות הנמדדים במועד המכירה וההנפקה.

ככל שזה נראה כרגע, גם מכירת אחזקותיו של פרנסס בפאפאיה גלובל, על אף שנעשתה בהנחה של 90% משוויה של החברה בשנת 2021, עדיין מסמלת רווח מסוים בשל הכניסה המוקדמת של הקרן להשקעה בה.

רוב הקרנות רשמו ירידה

גרופ 11 איננה לבד בהקשר זה: רוב קרנות ההון סיכון רשמו ירידה בשווי הכנסים ביחס לשנים 2021 או 2022 על רקע ירידת השווי בחברות הפרטיות ועצירת ההנפקות. אלא שהחלק הארי של קרנות ההון סיכון בישראל ובו חברות ענק כמו פיטנגו, ויולה, אינסייט או TLV פרטנרס, לא חושף את ביצועיו.

יתר על כן, אלה נותרים מוסתרים בספרי החשבונאות של המשקיעים המוגבלים - בדרך כלל מוסדות השקעה אוניברסיטאיים, קרנות פנסיה וחברות ביטוח ישראליות. קרנות אלה מתהדרות בהשקעות חדשות בחברות חדשות וביזמים צעירים, אך קשה מאוד לאמוד את ביצועיהן על סמך נתונים שלעולם אינם משותפים עם הציבור - זאת על אף הדרישה ההולכת וגוברת לגיוס הון מגופים פנסיוניים בישראל.

על פי מאגר קרנות ההון סיכון PitchBook, גרופ 11 גייסה את הקרן החמישית שלה ב- 2021 והיא השקיעה מתוכה עד כה בשמונה חברות, בהן מאסטרסקול, הלת'יי, סורבה, אקוויטי בי וסאנביט - שנחשבת להצלחה הגדולה ביותר של הקרן עד כה, עם אפשרות לצאת להנפקה בשנים הקרובות. עוד חושף PitchBook כי את הקרן השישית שלה סגרה גרופ 11 בסוף חודש פברואר האחרון בסכום של 90 מיליון דולר בלבד.

על פי PitchBook, מאחורי הקרן החמישית עומדים משקיעים מוגבלים כגון הכשרה, הראל, מנורה מבטחים, מבטחים החדשה, מגדל ומור. מאחורי הקרן השישית מציין PitchBook שני משקיעים מוגבלים: בית ההשקעות מור וקרן ההשקעות בקרנות הון סיכון המילטון ליין.