ההימור של החברה של מורי ארקין עשוי להשתלם לה

סול-ג'ל של מורי אקרין תהיה ראשונה בשוק עם מוצר גנרי לתרופה Zoryve לפסוריאזיס • התרסקות הטיפול הגנטי להורדת כולסטרול • נוקלאיי בגיוס בהובלת חברת מרק הגרמנית  • ובית החולים רמב"ם מחזק קשרים עם סטנפורד

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

ההימור של סול-ג'ל לא לוותר על הזכויות במוצר גנרי לפסוריאזיס, עשוי להשתלם לה

חברת סול-ג'ל  בשליטת מורי ארקין, עשתה מאז שנוסדה בשנת 1997, מאמצים רבים לתרגם את הטכנולוגיה פורצת הדרך שלה בתחום רפואת העור לסכומי כסף משמעותיים. בינתיים הדרך ארוכה וההכנסות מועטות. בימים אלה החברה נסחרת רק לפי שווי של 27 מיליון דולר בלבד, בעודה מנסה לפתח מוצר חדשני לגורלין (Gorlin), סוג נדיר של סרטן העור. כעת, הבשלה של אחד המהלכים שעשתה בעבר, סביב מוצר גנרי לטיפול בפסוריאזיס, עשוי לספק לה מזומנים שיתמכו בה בפיתוח המוצר החדש. 

"מעט חברות רלוונטיות": מנהל הספאק שהתייאש מהשקעה בביומד הישראלי
טרנד הטיקטוק שמעורר ויכוח, והחברה שעשתה אקזיט של 237.5 מיליון דולר

המהלך שהבשיל הינו ההגשה ראשונה ל-FDA של בקשה לשיווק תרופה גנרית למוצר Zoryve, על ידי שותפתה השיווקית של סול-ג'ל, פדאגיס. הגשה ראשונה של בקשה לאישור תרופה גנרית על מוצר מקור קיים, צפויה לזכות את החברות בבלעדיות של 180 יום (זאת בהנחה שהבקשה תתקבל, והחברה האינובטיבית לא תזכה בתביעת הפרת פטנט שהגישה, כמקובל בתחום). כיום מדובר בשוק של 95 מיליון דולר, שיתחלק בין פדאגיס לבין משווקת תרופת המקור. סול-ג'ל זכאית למחצית מן הרווח הגולמי של פדאגיס על המוצר. בהמשך צפוי השוק לצמוח למאות מיליוני דולרים, אך עלולות להיכנס חברות גנריקה נוספות.

ארקין מכיר היטב את שתי החברות. פדאגיס היא למעשה גלגול של אגיס, החברה המשפחתית שהקימו הוריו של ארקין. היא נמכרה לפריגו ב-2004, תמורת 831 מיליון שקל, עברה כמה גלגולים כחלק מפריגו, והופרדה מפריגו ב-2021. היו פדאגיס היא חברת דרמטולוגיה ישראלית-אמריקאית.

מאז מכירת אגיס לפריגו ביצע ארקין השקעות מוצלחות רבות שהפכו אותו לאחד המשקיעים המובילים בתחום הביומד ובישראל בכלל, אך סול-ג'ל לא נרשמה עד כה כאחת ההצלחות שלו. הוא רכש את השליטה בה ב-2014 והשקיע בה לאורך השנים יותר מ-100 מיליון דולר. הוא הנפיק אותה בנאסד"ק ב-2017. מאז ירדה מניית החברה ב-92%. ארקין מחזיק עדיין כ-60% בחברה.

כאשר רכש ארקין את סול-ג'ל היא יישמה את הטכנולוגיה שלה בשני כיוונים. האחד - גרסאות גנריקה משופרת של תרופות למחלות עור והשנייה, תרופות שעבורן הטכנולוגיה הייחודית שלה נותנת ערך מוסף משמעותי. מתחום הגנריקה היא יצאה בהדרגה, ונקודת הסיום הייתה עסקה מ-2021 במסגרתה מכרה לפדאגיס את רוב מוצרי הגנריקה שלה תמורת 21 מיליון דולר, שאפשרו לה לשרוד את השנים הבאות. אבל, היא החליטה לשמור מחצית הזכויות בגרסה הגנרית ל-Zoryve , המוצר שהוגש לאישור כעת, ונראה שהחלטה זו השתלמה.

הכיוון השני היה פיתוח מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה יותר. כשהמוצרים הללו התקרבו לשוק, נתנה סול-ג'ל את רישיון השיווק עבורם לחברת גלדרמה, בהסכם המוגבל לחמש שנים. ההיגיון, כפי שהסביר ארקין בראיון בעבר ל"גלובס", היה שגלדרמה תוכל לרשום הכנסות ולבנות ערוצי שיווק בתקופה בה היא מחכה לאישור של מוצרים אחרים שלה, חדשניים ומכניסים עוד יותר. אחר כך היא תחזיר לסול-ג'ל את הזכויות במוצריה, עם ערוצי השיווק מוכנים.

בינתיים התמלוגים ששילמה גלדרמה לסול-ג'ל עבור המוצרים הללו היו נמוכים, וסול-ג'ל רשמה הכנסות כוללות של 1.6 מיליון דולר בלבד ב-2023. כדי להפיק עוד קצת מזומנים מן המוצרים הללו נחתם הסכם נוסף למסחור שלהם בקנדה, תמורת עד 11 מיליון דולר. כרגע לא ידוע אם המוצרים הללו אכן יחזרו לידי סול-ג'ל בסוף חמש השנים. 

הציפיות הגדולות כרגע הם כאמור מהמוצר החדש למחלת גורלין, שנרכש בינואר וניסוי שלב III בו החל בנובמבר 2023, ומסמן עבור החברה אסטרטגיה של פיתוח מוצרים למחלות נדירות. סול-ג'ל שילמה 4.7 מיליון דולר כדי לרכוש את המוצר ועשויה לשלם עוד 72 מיליון אם המוצר יתקדם ויאושר. סול-ג'ל מעריכה את פוטנציאל השוק ב-300 מיליון דולר. התוצאות צפויות בסוף 2025. בסוף דצמבר 2023 היו לחברה 38 מיליון דולר בקופה, מעל שווי השוק הנוכחי שלה. 

NucleAI מגייסת עוד 14 מיליון דולר בהובלת M Ventures של מרק

חברת Necleai אשר מפתחת טכנולוגיה המנתחת ביופסיות כדי לשפר קבלת החלטות של חברות בפיתוח תרופות לסרטן, הודיעה על הרחבת סבב הגיוס האחרון שלה בעוד 14 מיליון דולר, כך שסך כל היקף הגיוסים שלה עד היום יגיע ל-60 מיליון דולר.

את הסבב מובילה הפעם M Ventures, זרוע ההשקעות של תאגיד מרק הגרמני. בין המשקיעים הקיימים של החברה נמצאים Section 32, חברת ההשקעות של ביל מאריס ממייסדי גוגל וונצ'רס, וסאנופי וונצ'רס, קרן ההשקעות של חברת הפארמה סאנופי.

נגה ירושלמי, מנהלת ההשקעות בקרן M Ventures, תמונה לדירקטוריון נוקלאיי בעקבות ההשקעה. ירושלמי אמרה היום כי: "הגישה של נוקלאיי היא מכוונת ביולוגיה, ומשלבת פתולוגיה מסורתית עם ביולוגיה מרחבית, וכך משפרת את היכולת לנבא תגובות לתרופות". 

בעיות לא צפויות בטיפול הגנטי ביתר כולסטרול

מניית חברת Verve האמריקאית צנחה ב-36% לשווי של 721 מיליון דולר, בעקבות תופעות לוואי של הטיפול הגנטי שפיתחה, נגד כולסטרול גבוה. החברה מסרה כי האשם היה במעטפת חומצות השומן (Lipid Nanoparticle או LNP) העוטף את התרופה, וכעת היא תחליף שיטת הולכה. היא עדיין מקווה כי רכיב העריכה הגנטית עצמו, המבוסס על טכנולוגיית CRISPR פורצת הדרך, ימצא יעיל ובטוח לטיפול במחלה, שיוטמע בתוך LNP מסוג אחר.

Verve נוסדה ב-2019 והמוצר שלה, לטיפול בכולסטרול, עורר סימני שאלה אצל משקיעים שתהו האם יש צורך בטיפול גנטי לבעיה שניתן עקרונית לטפל בה בתרופות זולות ושינוי של סגנון חיים. Verve ענתה כי גם היום עם קיומן של תרופות מפחיתות כולסטרול, מטופלים רבים מתקשים להתמיד במשטר הטיפול, כמו גם בשינויים בסגנון החיים, וכולסטרול גבוה הוא עדיין גורם סיכון להתקפי לב שנותרו גורם תמותה משמעותי בכל העולם. אך כיוון שמדובר בשוק שיש לו טיפולים טובים יחסית, החברה לא הייתה יכולה להרשות לעצמה לפתח מוצר עם תופעות לוואי משמעותיות. 

הניסוי הזה מאיר זרקור על הבעייתיות האפשרית בתרופות שמנגנון ההולכה שלהן הוא מעטפת מסוג LNP, כאשר האינטראקציה בין LNP לטיפול חדש יכולה ליצור תופעות לוואי חדשות, גם אם ה-LNP עצמו כבר מוכר. שיטת הולכה זו היא מאוד שימושית להולכת מולקולות RNA ו- DNA, והיא עשויה להפוך הרבה יותר נפוצה ככל שתרופות גנטיות יהפכו פופולריות יותר, כך שהנתונים מהניסוי הלא מוצלח של Verve צפויים לעניין חברות רבות בתחום. 

בית החולים רמב"ם מחזק את הקשר עם אוניברסיטת סטנפורד

בית החולים רמב"ם מודיע על הרחבת הקשר הקיים עם אוניברסיטת סטנפורד. "בימים אלו, שבהם הקהילה הבינלאומית מפנה לישראל כתף קרה, זכתה משלחת גדולה של מנהלים ורופאים בכירים מרמב"ם לקבלת פנים אוהדת באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית ולהחלטה להדק את שיתוף הפעולה בין הארגונים", נמסר מבית החולים.

בין המוסדות ישנה היום פעילות משותפת בתחום ההערכות לטראומה, הקרדיולוגיה והאונקולוגיה והחדשנות הרפואית, בין היתר דרך תוכנית ביו-דזיין שפיתחה סטנפורד ומופעלת ברמב"ם. כעת תתרחב הפעילות המשותפת גם לתחומי ניהול מערכות בריאות בתנאי חירום, רפואה דחופה, מדעי הנתונים ברפואה ובינה מלאכותית.

שתי יוזמות משמעותיות הן הרחבת תוכנית עמיתים (Fellowship) במסגרתה ישתלבו רופאים מרמב"ם בהשתלמויות במעבדות המחקר של סטנפורד ואל רמב"ם אמורים להגיע גם חוקרים מסטנפורד, למרות המצב. לצורך כך תשקיע סטנפורד קרן לתמיכה בפרויקטים של שיתוף פעולה בהיקף של מיליוני דולרים.