בזמן שהבאת פועלי הבניין מקרטעת, שני גופים מרכזיים במהלך מתקוטטים

התאחדות תאגידי כוח האדם שאחראים על קליטת עובדי הבניין הזרים בישראל טוענת כי התאחדות הקבלנים בוני הארץ מנסה לעקוף את סמכותה ולפגוע בפעילותה • התאחדות הקבלנים: "פועלים בעניין בכל דרך אפשרית, ונמשיך בכך" • ובינתיים העובדים עצמם לא מגיעים

בנייה בישראל לפני המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי
בנייה בישראל לפני המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי

בתקופה האחרונה התרבו שמועות על הרעה ביחסים בין שניים מהגופים המרכזיים במאמץ להבאת פועלים זרים לישראל: התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ. המתח בין הגופים נוצר כבר לפני זמן מה, והשבוע נראה כי הכל פרץ החוצה.

לפני כמה ימים פנתה התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבניין אל מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, בטענה לניסיון של התאחדות הקבלנים לפגוע בה ולהתערב בהליכי הבאת העובדים.

במכתב שנשלח לסיסו נטען כי התאחדות הקבלנים "אינה מוסמכת… לפנות בשם תאגידי הבניין". התאחדות מבקשת במכתב ממנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה "לא לראות בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ כגוף המייצג את התאגידים או מי מהם".

החלוקה בין שני הגופים בכל הנוגע להבאת העובדים הזרים ברורה למדי: התאחדות הקבלנים בוני הארץ נבחרה על ידי משרד הבינוי והשיכון כגוף שיבצע את המיונים במדינות המקור, קרי תבחר את העובדים שיובאו. תאגידי כוח האדם הזר אחראיים על הבאתם של העובדים ארצה, וכן על כל היבט הקשור בהעסקתם בישראל.

שינויים בנוהל

אחת הסיבות לטענות היא מכתב קודם ששלח מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק, אל סיסו, בו ציין כי הוא "נמצא בקשר הדוק עם תאגידי כוח אדם רבים" ודורש לבצע כמה שינויים בנוהל הבאתם של העובדים.

בין היתר מבקש סלוביק לאפשר הבאת עובדים באמצעות ספינה, בשיט שייארך 3-4 שבועות, ובמהלכם תתבצע ההכשרה והקליטה. "מהלך כזה יביא להגעתם של 3,000-5,000 עובדים בכל הפלגה", כתב. יש לציין כי בתחילת השבוע התקיימה מסיבת עיתונאים של התאחדות הקבלנים, בנוכחות נציגי חברות כוח אדם זר, מבלי שהוזמנו אליה נציגיה הרשמיים של ההתאחדות המתיימרת לייצג את אותן חברות.

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "התגייסנו מייד עם פרוץ המלחמה לטפל במשבר שנוצר בשל המחסור בעובדים. אנו פועלים בעניין זה בכל דרך אפשרית, ונמשיך בכך". מצד רשות האוכלוסין וההגירה לא התקבלה תגובה.

עד כה הגיעו לישראל פחות מ־2,000 עובדים זרים, בעוד החלטת ממשלה קבעה כי יובאו 45 אלף. עד לחודש מאי אמורה להשלים ההתאחדות את מיונם של 45 אלף עובדים, בהתאם למכסה שהגדירה הממשלה.