לטכנולוגיה יש תרומה ליכולת של אנשים להתפתח ולהתחזק כלכלית

מנכ"ל ONE ZERO, גל בר דעה, חושב שטכנולוגיית הבינה המלאכותית תנגיש לכלל הציבור שירותי רפואה ומומחים מרחוק, אפליקציות בתחום החינוך ופתרונות נהיגה אוטונומיים שיחברו את המרכז והפריפריה

גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי וואן זירו / צילום: איל יצהר
גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי וואן זירו / צילום: איל יצהר

גל בר דעה הוא מנכ"ל בנק ONE ZERO

לא מזמן, אשתי הלכה להתנדב בקטיף תפוזים באחד מיישובי העוטף. היא סיפרה לי שהיא פגשה שם מנהל משק, חקלאי, שלפני ה-7 באוקטובר הפעיל עסק משגשג שפרנס את משפחתו, והיום הוא רואה את מפעל חייו עומד מלכת.

כמה ישראלים נמצאים באוברדראפט כרוני?
לא לבעלי לב חלש: הקרן שמציגה תשואה של 600% בשבועיים

יש לו ילדים, בני עשרה, שכבר יותר מחצי שנה לא באמת לומדים בבית ספר, מנותקים מהקהילה, מהחברים, מהחוגים. כבר חצי שנה שהוא צריך לממן עבורם שיעורים פרטיים בשארית חסכונותיו, לעזור בתשלום על הטיול שלפני צבא לבן הגדול שלא יכול לעבוד כרגע באופן סדיר, ולהמשיך לשים כסף בצד לקראת האוניברסיטה עבור כל ילדיו. אבל היום, הוא כבר לא יכול לעשות את זה. 

חשבו על הורים, שבוקר אחד מבינים שהיכולת לדאוג לעתיד של הילדים שלהם - כבר לא בשליטתם. חשבו על ילדים שפספסו חודשים של בית ספר (ומי יודע כמה עוד יפספסו), ואחר כך עלולים להישאר מאחור בלימודים, בבגרויות, אולי גם לא יעמדו בסוף על מגרש המסדרים בקורס קצינים (כמו שאולי חלמו). 

כמה משפחות כאלה יש עכשיו בישראל? ביישובי עוטף עזה, בצפון, משפחות החטופים והחטופות, משפחות מילואימניקים שכבר חצי שנה בקושי נמצאים בבית, משפחות שכולות, משפחות של נכי צה"ל, משפחות במרכז שסובלות מחרדות של הורים או של ילדים. מאות אלפי הורים שמגדלים את הדור הבא של המדינה ואת מנהיגות העתיד שלה, נותרו לשרוד לבד במציאות הזו שנכפתה עליהם, בלי ביטחון כלכלי, חברתי וקהילתי.

אני מסתכל על זה מהצד, כמנהל, כאזרח, ובעיקר כאבא. מסתכל, ומודאג. אני מביט קדימה ודואג שיתפתח לנו דור אבוד של צעירים. אני חושש ממה שיקרה עשור מהיום - מי הם האנשים שינהיגו את המדינה הזו? מי יהיה הדור שיוביל את כוח העבודה, את הייצור, את היצירה? מי יבנה את כיפת ברזל 2.0, או את מובילאיי הבאה? מי תזכה בפרס נובל על פריצת דרך מדעית? מי יבנו כאן עסקים שיספקו פרנסה למאות אלפי משפחות אחרות? האם הדור הזה יהיה אמיץ כמו הדורות שלפניו או שירגיש אבוד או נשכח, ולכן גם יהיה לו פחות ביטחון ליזום, לחדש ולקחת סיכונים? 

כיצד נגיע חסינים יותר למשבר הבא?

ובזמן שהחברה האזרחית מתמודדת עם השלכות המלחמה בכל היבט בחיים שלנו - עולה השאלה כיצד נפעל להבטיח שנגיע חסינים יותר למשבר הבא ומה התפקיד שלי, שלנו - כמנהלים, כיזמים, כאנשי טכנולוגיה. נכון שרובנו נשאבים לעמוד ביעדים שלנו לטווח הקרוב: עוד מוצר, עוד פיצ'ר, להמציא עוד שירות או לגייס עוד לקוח. הרי, מישהו כבר ידאג לדור הצעיר. 

אלא שבמקום לעמוד מנגד, עלינו להפשיל שרוולים ולקחת חלק בדאגה לעתיד של הילדים והנכדים שלנו. 

זה נכון בשורה של תחומים - טכנולוגיה שתנגיש שירותי רפואה ומומחים מרחוק, אפליקציות בתחום החינוך שיסגרו את פערי הלמידה שנוצרו, פתרונות נהיגה אוטונומיים, שיחברו את המרכז והפריפריה, הטמעת טכנולוגיות חכמות בתחומי החקלאות והתעשיה, יש כל כך הרבה מה לעשות. 

כמנכ״ל בנק שמתעסק לא מעט ביכולות של בינה מלאכותית, יש מגוון עצום של מוצרים ושירותים חדשים שאנחנו צריכים ויכולים לפתח כדי לעזור לאנשים לנהל את הכסף שלהם בצורה טובה, קלה וחכמה יותר. על אחת כמה וכמה, כשיש להם פחות זמן, פחות כסף ופחות קשב לעשות זאת לבד. 

לתעל את הטכנולוגיה לטובת פתרון הבעיות של החברה הישראלית

כיום, אנשים יכולים לפתוח ולנהל חשבון בנק בקלות, ובזכות רפורמת הבנקאות הפתוחה הם יכולים לחבר לחשבון שלהם חשבונות בנק וכרטיסים נוספים ולצפות בכל הפעילות הפיננסית שלהם במקום אחד. עולמות הפיננסים מונגשים להם. אבל האם הם יודעים לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות? האם יש להם את הכלים להתמודד עם כל המידע שמונגש להם? 

אותו חקלאי שהעסק שלו נמצא בסכנה ושואל את עצמו אם יוכל להמשיך לממן שיעורים פרטיים לילדים ולחסוך להם לאוניברסיטה. מי נמצא שם בשבילו כדי לטפל במינוס היקר, להימנע מלמשוך את כספי הפנסיה וההשתלמות, לבחון מחדש את החסכונות וההשקעות כדי להתאים למצב החדש? 

טכנולוגיית בינה מלאכותית יכולה לעשות בדיוק את זה, להנגיש שירותי ניהול כסף חכמים שזמינים היום לבעלי ממון, לכל מי שזקוק להם. שירותי רפואה מתקדמים, חינוך פרטי, ניהול פיננסי, קיימים תמיד. הם פשוט נגישים לקהל מצומצם ובעל אמצעים. לטכנולוגיה יש את הכוח להנגיש שירותים כאלה להמונים. 

נכון, זה לא יפתור את כל הבעיות של הדור האבוד שעלול לגדול פה, אבל אני בהחלט רואה בכלים שהמגזר הפרטי והטכנולוגי בישראל מפתח כתרומה בעלת ערך רב ליכולת של אנשים להתפתח ולהתחזק כלכלית, בייחוד בתקופות כאלה. אלו צעדים קטנים, אבל חשובים, קדימה. לחשוב מחוץ לקופסה, ולהבין איך ניתן לתעל טכנולוגיה לטובת פתרון בעיות העומק של החברה הישראלית כדי לסייע לדור במצוקה להפוך לדור מעורר השראה, שיוביל את המדינה לפסגות חדשות.