הממשלה שלא לקחה אחריות על המחדל מאיישת עכשיו משרות של מילואימניקים

חצי שנה אחרי 7 באוקטובר אפשר היה לצפות שחברת הקבינט ושרת התחבורה מירי רגב תתחיל לספק תשובות לציבור • אבל הודעת משרד התחבורה כי ימנה ממלאי מקום לעובדיו המשרתים במילואים מעלה תהייה: האם השרה בעצם מחפשת הזדמנויות להמשיך לסדר ג'ובים?

שרת התחבורה מירי רגב. הממשלה שלא לקחה אחריות על המחדל מאיישת משרות של מילואימניקים / צילום: קובי גדעון-לע''מ
שרת התחבורה מירי רגב. הממשלה שלא לקחה אחריות על המחדל מאיישת משרות של מילואימניקים / צילום: קובי גדעון-לע''מ

משרתי המילואים של משרד התחבורה התבשרו השבוע באמצעות מייל, שנשלח לכלל העובדים, כי ימונו להם ממלאי מקום כצעד שנוצר "למען משרתי המילואים". אבל בקונטקסט שבו מתנהל משרד התחבורה בחודשים האחרונים, לא פלא שעולה התהייה האם לא מדובר בצעד שנועד בכלל לקדם ג'ובים. במקום לתת תשובות לציבור על מחדלי הממשלה והקבינט, רגב ממשיכה לעסוק במינויים, גם על חשבון משרתי המילואים.

"לאור החשיבות שאנו מקנים לשירות מילואים בעיקר בעת הנוכחית, מתוך דאגה לרווחת משרתי המילואים העושים עבודת קודש במאמץ המלחמתי, והצורך בשמירת הרציפות התפקודית של המשרד על ידי איוש משרותיהם באופן רציף וקידום הפרויקטים שבאחריות המשרד, משרתי המילואים פטורים מלהגיע לעבודה במהלך שירות המילואים… ניתן יהיה לאייש את תפקיד משרת המילואים במינוי בפועל (מתוך שירות המדינה) או במילוי מקום (בעובד מן החוץ)". כך, במתק שפתיים, הודיע מנהל אגף משאבי אנוש של המשרד, ניסים מזרחי, למשרתי המילואים, כי הם מוצאים מהלופ, אף שמרביתם נהגו לעבוד בהפוגות המילואים, ולהגיע למשרד לקדם פרויקטים לאומיים.

קל יותר "לייבש" עובדים

מי שעבד יום או יומיים בממשלה, מבין את הפרקטיקה הכל כך ידועה לשמצה. בשונה מהשוק הפרטי, במגזר הציבורי לא כל כך קל להיפטר מעובדים, קל יותר "לייבש אותם"; לדלל את משימותיהם, להקים יחידות חדשות שייתרו את שלהם, להנחית מנהל חדש, או פשוט להוציא מהלופ. כשאנשי המקצוע, משרתי המילואים יחזרו לעבודה, אולי לאחר שיילחמו בחזית הצפונית אם יידרשו לכך, הם יגלו שתהליכי עבודה עמוקים כבר נעשים בלעדיהם, ואין בהכרח המשכיות מהמקום שבו הפסיקו. רק לאחר שגלובס פנה לנציבות שירות המדינה, ההנחיה חודדה כך שרק עובדי המשרד יכולים למלא את מקומם של המילואימניקים, ונסגרה לפחות פרצה אחת למינוי אנשים שלא משורות הממשלה.

יחידת המאיץ התרוקנה

לדוגמה, מעניין להסתכל על יחידת המאיץ במשרד התחבורה. מדובר בסיירת של אנשי מקצוע מובחרים שהוקמה בתקופת מנכ"לית המשרד הקודמת, מיכל פרנק. היחידה נועדה להוביל פרויקטים באופן הוליסטי ברשויות מקומיות, ולהגיע איתן ל"דילים". ראשי רשויות נוהגים לחזר אחר משרד התחבורה והשרים הממונים, כדי להשיג שבילי אופניים ותוספות שירות באוטובוסים, בעוד שהאינטרס הציבורי הוא הכשרה של נתיבי העדפה לאוטובוסים (שפעמים רבות באים על חשבון מקומות חנייה או נתיבי תנועה) והקמת מסופי אוטובוסים בשטח הערים - שני מהלכים הכרחיים שראשי רשויות היו שמחים לראות - אבל מחוץ לעירם.

בידי היחידה הופקדו פרויקטים בעלות גבוהה מ-20 מיליארד שקל לשנים הקרובות, ומאז פרוץ המלחמה היחידה התרוקנה לחלוטין מאנשיה. המנהל המוערך יצא למילואים בגבול הצפון, והעובדים החלו לנטוש בזה אחר זה. "עד לכניסתה של רגב לתפקיד, היחידה הזו עשתה עבודה מטורפת", אמר לגלובס גורם שבקיא בפעילותה, עם התפרקותה. "הכאוס במשרד התחבורה משתק ומחרב, אין פלא שכולם בורחים", אמר אחר.

ועדיין, במשרד מתארים כיצד בין סבב אחד לשני של מילואים המנהל הגיע למשרד והמשיך לעבוד, וזאת למרות התנאים הקשים שכפו המלחמה והבחירות המקומיות. כפי שמתארים גורמים, ראשי רשויות הבינו שליחידה אין גב, והם סוגרים עניינים ישירות עם השרה.

אלא שבצמרת המשרד נתקלו בבעיה. הכסף של הרשויות תקוע ביחידה ומפוקח על ידי האוצר. מעט לפני ההנחיה המוזרה, התחוללה במשרד דרמה של ממש. למכרז ראש אגף רשויות מקומיות נבחרה ורד סוויד, בעלת רקורד מרשים בתפקידים ממשלתיים, אך מעולם לא הכירו אותה במשרד התחבורה קודם לכן. היא סיימה לעבוד במשרד המשפטים, ועל פי הערכה בענף, כדי שתישאר עובדת מדינה, היא שובצה כעובדת בלשכת המנכ"ל והשרה, והופ - זכתה במכרז וגברה על מועמדים מנוסים מתוך המשרד.

מי שהוביל את הליך הבחירה הוא ראש מנהל תשתיות אבנר פלור, שהוא וסוויד חברים בדירקטוריון רשות שדות התעופה, ולקחו חלק בהדחת מנכ"ל הרשות, חגי טופולנסקי, עם כניסתה של רגב למשרד התחבורה. הם לקחו גם חלק במינוי מחליפו - עופר מלכה, שכיהן כמנכ"ל המשרד בקדנציה הקודמת של רגב, ונוהג להגן על מדיניותה בראיונות לתקשורת ולפזר מחמאות לשרה.

עם קשר, או בלעדיו - מאז, השניים שודרגו בתפקידים. כעת, אומרים גורמים בענף - סביר שסוויד תמלא את מקומו של מנהל יחידת המאיץ, ותושלם ההשתלטות על אחד המעוזים המקצועיים האחרונים שנותרו במשרד.

ניסים מזרחי משתדרג

במקביל למכרז של סוויד, הגיעו תוצאותיו של מכרז נוסף לתפקיד מנהל תיאום התשתיות הכפוף לפלור. במכרז זכה יואל זינגר, שנכנס למשרד בתקופת ראש המנהל בקדנציה הקודמת של רגב, שילה אדלר, איש קמפיין הליכוד לשעבר. זינגר אגב, חבר אף הוא בדירקטוריון רש"ת. ייתכן שהכול מקרי, שהרי המכרזים מלווים על ידי נציבות המדינה, שומר הסף והמגן האחרון של עובדי הממשלה. בהקשר זה, דמות נוספת זכתה לשדרוג: ניסים מזרחי, מנהל כוח האדם במשרד (הדמות שאחראית על מינויים), שודרג לתפקיד בכיר בנציבות המדינה.

"ללא אחיזה במציאות"

סמוך למדי להוצאת המייל, שוודאי טלטל את משרתי המילואים במשרד, הם יכלו לצפות בסרטון ויראלי שבו מגיש MSNBC, העיתונאי ג'ו סקרבורו, צלב את שר הכלכלה ניר ברקת. בראיון פנומנלי, שראוי שיילמד במערכות חדשות בארץ, הטיח סקרבורו בברקת: איך זה שהיום חמאס הם נאצים, אבל האכלתם אותם באמצעות שיתוף הפעולה מול קטר בהעברת מזוודות המזומנים, כשידעתם כבר שנה קודם לתקיפה שזו תוכנית חמאס? ברקת גמגם משהו על חקירה שתתקיים בהמשך ושיהיו תשובות לכל השאלות, וסקרבורו המטיר עליו את האמת הפשוטה: "אנחנו מחכים כבר חצי שנה לתשובות".

כשצפיתי בראיון הזה נזכרתי איך רגב אמרה בשידור בשומר חומות "אתה יודע דני, זה שאומרים מאה פעם את אותו דבר, זה לא הופך את זה לאמת", כך חינכה, והוסיפה: "כמו שאתה יודע, הכסף הזה הוא כסף קטרי שעובר לרצועה לטובת סוגיות הומניטריות".

רגב היא לא רק שרת התחבורה, היא גם חברה בקבינט המדיני-ביטחוני וגם היא צריכה לתת תשובות לציבור, ועוד לפני כן ראוי שתשיב לעובדים שעליהם היא אמונה: איך קרה שלאחר מחדל ענק שלכם שהביא את האסון הגדול ביותר שקרה לעם היהודי מאז השואה, והצריך גיוס מילואים נרחב, אתם ממשיכים לדאוג רק לג'ובים? כן, גם על חשבון המשרתים במילואים.

תגובת משרד התחבורה: "מדובר בטענה שאין לה אחיזה במציאות, שכן מטרת ההנחיה למשרתי המילואים, כפי שהובהרה בהודעה לעובדים, היא לדאוג לרווחת משרתי המילואים, לאור תרומתם למאמץ המלחמתי ולאפשר להם מנוחה ללא טרדות העבודה. כמו כן, צוין בהודעה כי ניתן להיעזר בשירותי העובדים הקיימים במשרד למילוי עבודת משרתי המילואים.

"כפי שצוין מספר פעמים, איוש המשרות מבוצע בהתאם להוראות חוק המינויים והתקשי"ר ובפיקוחה של נציבות שירות המדינה כמקובל. כמו כן, אין כל כוונה להעביר את יחידת המאיץ לגברת סוויד".