ישראל זיו | ראיון

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל • "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" • ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי
האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

המתקפה האיראנית על ישראל נכשלה, וכעת העולם כולו מחכה לראות מה תהיה התגובה של מדינת ישראל. כדי להבין לאן אנחנו הולכים, דיברנו עם האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל. 

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן
רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך, וזו הסיבה
בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית
המומחה שבטוח: ההצלחה הגדולה של ישראל היא לא רק היירוטים

הדיווחים בעולם אומרים שישראל צפויה לתקוף את איראן בקרוב. האם בעיניך זו הדרך הנכונה לפעול בה?
"כרגע, מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. אני לא בטוח שהכניסה בעת הזו לקרב של מהלומות עם האיראנים, בשעה שיש לנו שתי חזיתות פתוחות, הוא הדבר הנכון לעשות. זאת אחרי שבסך-הכול ההתקפה האיראנית נכשלה לחלוטין, הציבור הישראלי לא מרגיש מפוחד ומרגיש טוב עם זה שהצלחנו לבלום את זה. ומצד שני, אנחנו לא מתעסקים עם המלחמה העיקרית, לא מתעסקים עם החטופים, שנמקים במנהרות, ובמקום זה הולכים להיכנס לדבר שהוא בלתי ידוע כרגע. מה יהיה האורך שלו, ומה ההשלכות של זה? במלחמה כזו צריך הרבה שיקול-דעת, לא קופצים לזה ישר. אני בהחלט מודאג". 

האם העובדה שהחיסול של חסן מהדווי, בכיר בכוח קודס, הוביל לכזו שרשרת אירועים, תגרום לישראל להימנע מחיסולים כאלה בעתיד?
"החיסול עצמו היה מוצדק, משום שמהדווי הוא הבמאי שעומד מאחורי כל מה שמתרחש פה מכיוונה של לבנון, של סוריה ושל יהודה ושומרון. אי-אפשר לדעת מראש מה יהיו התוצאות וההשלכות של החיסול. אתה יכול להעריך, אבל אתה לא יודע בוודאות איך הם יגיבו. וזה לא רק שאתה לא יודע, אלא שגם במחיר הזה אתה לא יכול לתת להם חיסיון לבצע את כל הפעולות האלה נגדך מתוך עמדה של נוחות, כשהם עומדים מאחורי הווילון ומפעילים את כל הפרוקסי, שעושים עבורם את המלחמה נגדנו כבר חצי שנה. לכן זה שהם צריכים לשלם את המחיר - אין על זה דיון אפילו, אבל האם עכשיו צריך להפוך את זה למלחמה ישירה? בעיניי זה לא נכון כרגע".

בהדיפת המתקפה האיראנית ראינו קואליציה רחבה של מגוון מדינות, כולל מדינות ערביות. האם זה משהו שיכול לבשר על עידן חדש בשיתוף-הפעולה האזורי?
"כן, אבל זה לא מובטח. אם ישראל נוהגת באחריות, אז אני חושב שכן, כי כולם מצפים שגם אנחנו נעשה את אותו הדבר עבורם. אבל אם ישראל תנהג בניגוד להמלצות של ארה"ב, אז אני לא בטוח". 

"מפסידים את הישגי המלחמה" 

מה קורה עכשיו ברצועת עזה? זה נראה כאילו שישראל כבר לא יוזמת שם, והכול תקוע.
"המלחמה בעצם הסתיימה. ישראל - בעיקר ראש הממשלה - לא הייתה מסוגלת לקבל החלטות שקשורות לייצוב המצב, לתכנן את מה שיקרה לנו ביום שאחרי ומי הולך לשלוט ברצועה. בהיעדר שליטה אנחנו גם מפסידים את הישגי המלחמה, ומי שחוזר לשלוט שם זה חמאס".

אתה מזהה שבצפון הרצועה חמאס חזר לשלוט מבחינה אזרחית ושלטונית?
"הוא מעולם לא הפסיק לשלוט, הוא רק מתחזק ומתחדש".

ב-CNN דווח כי הפעולה ברפיח הייתה אמורה לצאת לדרך לאחרונה אבל נדחתה ברגע האחרון. אתה מעריך שאנחנו באמת מתכננים להיכנס לרפיח ולעשות את מה שנתניהו כל הזמן אומר, או שהכול דיבורים בעלמא?
"אני מעריך שמרוב דיבורים על רפיח נוצרה מחויבות לעשות את זה. ואני גם חושב שזו טעות לתקוף ברפיח בלי תוכנית משולבת של היום שאחרי. אם עושים את רפיח בתיאום עם האמריקאים, עם המפרציות, עם מצרים - ויש תוכנית לגבי מה לעשות אחרי זה, אז זה עניין אחד, וזה בסדר. אבל אם לא, אתה תקבל את מה שהיה עכשיו בח'אן יונס - אתה תצא, וחמאס מיד יחזור. לכן אם הולכים בלי התיאום והתכנון הזה, אז זו עוד פעם טעות אסטרטגית".