איך לא להשקיע בשוק האג"ח

משקיעים הזרימו מיליארדים לקרנות ארוכות טווח של ממשלת ארה"ב בשנה שעבר • כצפוי, השוק שקע - שוב

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)
צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

יש מעט מאוד דברים בעולם ההשקעות שהם בטוחים. אחד מהם הוא שמשקיעים תמיד ימצאו דרך להפסיד סכומי כסף עצומים בקרנות אג"ח.

וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל
ניתוח גלובס | אנבידיה מאבדת גובה: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

לפי Morningstar, בשנת 2023, הזרימו משקיעים שיא של 54 מיליארד דולר לקרנות נאמנות וקרנות נסחרות בבורסה, המתמחות בחוב ממשלתי של ארה"ב לטווח ארוך. כך למשל, סך השווי בתעודת הסל (iShares 20+ Year Treasury Bond (ETF עמד על מחצית מהסכום שהוזרם לכלל הקרנות האג"חיות הארוכות והסתכם בשנה שעברה בכ-46.1 מיליארד דולר.

כצפוי, קרנות של אג"ח ממשלתיות לתקופה של 20 שנה או יותר איבדו כ-9% עד כה השנה, והביאו להפסדים של מיליארדי דולרים לרוכשים שלהן. משקיעים ירו לעצמם ברגל באופן דומה על ידי השקעה מאסיבית בקרנות אג"ח ב-1993 וב-2014, ממש לפני שהשוק צנח. יחד עם זאת, תוכלו להימנע מגורל דומה אם תיישמו כמה קווים מנחים בסיסיים.

בלקרוק: המשקיעים חשבו שסוף סוף ישיגו תשואה באג"ח

אי אפשר לדעת בוודאות מדוע כל כך הרבה משקיעים בחרו להיכנס לקרנות אג"ח ארוכות טווח בשנה שעברה. חלקם חשבו, לפי סטיב לאיפלי, מנהל-שותף קרנות סל ב-BlackRock: "סוף סוף אני יכול לקבל תשואה באג"ח, שלא הצלחתי להשיג במשך שנים".

איגרות חוב ממשלתיות נתפסות אצל רוב המשקיעים כנכס חסר סיכון, אך זה לא תמיד המקרה, במיוחד אם אתם משקיעים בקרנות אג"ח שסובלות מתנודתיות יום-יומית למרות שתאריך הפרעון שלהן יתקיים רק בעוד שני עשורים לפחות.

במידה וצפיתם כי הריבית תרד ואכן צדקתם, תצליחו להניב רווחים מאיגרות חוב ארוכות טווח. כך למשל, אם תחזיקו איגרת חוב בודדת עד לפדיון בשנת 2044 או לאחר מכן, מובטחת לכם תשואה לפדיון של כ-4.8% (נכון לשבוע הנוכחי), ללא הפסד לקרן. אם יתברר שטעיתם ותשואות האג"ח יעלו אתם עדיין תקבלו את כל הקרן בחזרה. 

ככל שאיגרות החוב מתקרבות לפדיון, הן נעשות פחות רגישות לשינויים בשיעורי הריבית. עם זאת, זה לא המצב ברוב קרנות האג"ח; קרן אג"חית לטווח ארוך יכולה להיות מאוד תנודתית ועבור המשקיע מדובר בחדשות טובות או רעות, תלוי מתי הוא צריך למכור.

אם אתם רוצים להבטיח תשואה של כמעט 5% ל-20 השנים הבאות או יותר, כנראה שעדיף לכם להחזיק אג"ח ממשלתית ארוכת טווח עד לפדיון מאשר קרנות אג"ח ממשלתיות ארוכות טווח שהשווי שלהן יכול לקפוץ מעלה ומטה.

תהיו מוכנים לנסיעה ברכבת הרים

בין אם בבעלותכם אג"ח לטווח ארוך או קרן אג"ח לטווח ארוך, עליכם להיות מוכנים לנסיעה ברכבת הרים. בקרנות הממשלתיות ארוכות הטווח הגדולות ביותר, משך הזמן, או הרגישות לשינויים בריבית, נעים בין 15 ל-16 נקודות. כלומר, ירידה מיידית של נקודת אחוז בריבית תעלה אוטומטית את ערך הקרנות הללו בכ-15% עד 16%.

באותו אופן, עלייה חד פעמית של אחוז בריבית תוריד כ-15% או 16% מערך הקרנות. כלומר, אתם צפויים להפסיד מיידית כ-1500 דולר עד 1600 דולר על השקעה של 10,000 דולר. עם זאת, לאורך זמן, העלייה בריבית תגדיל את ההכנסה על איגרות החוב של הקרן, ותאפשר לכם להחזיר חלק מן ההפסד הזה.

קרנות אג"ח לטווח ארוך הן רגישות כל כך לשינויים בריבית, שאפילו תזוזה של 0.25 נקודות של הפד תשנה את שווי הקרנות הללו בכ-4%. לצד זאת, משום שאיגרות חוב ארוכות טווח יניבו את הרווחים הגדולים ביותר במידה והריבית תרד, הן נותנות לך "יותר ממון עבור הכסף שלך", אומר לאיפלי מ-iShares. עם זאת, אין זה אומר שעליכם להשקיע בהן לפי תחזית שער הריבית.

אפילו הפד לא יודע מה תהיה גובה הריבית

לפני פחות מארבעה חודשים, וול סטריט הייתה משוכנעת שהפדרל ריזרב יוריד את הריבית בין 5 ל-6 פעמים בשנת 2024. אבל בחודש שעבר, הפד עצמו אותת שככל הנראה יוריד את הריבית שלוש פעמים השנה. לצד זאת, השבוע, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, רמז כי הסיכוי להפחתת ריבית בקרוב הולך ופחות, לאור חוסנה של הכלכלה והאינפלציה הדביקה.

ופה חשוב להדגיש: אף אחד - אפילו לא הפד, יכול לחזות באמת את שיעורי הריבית או את צעדי הבנק המרכזי. ויותר מזה, אם אתם חושבים שאתם יכולים להרוויח כסף על ידי הימור על גובה הריבית אתם עובדים על עצמכם. ואגב, גם היועצים הפיננסיים שלכם עובדים עליכם אם הם אומרים שהם "ממקמים" את התיק שלכם לפי תרחיש ריבית ספציפי. אם הפד עצמו אינו יכול לחזות את הריבית, מדוע שהיועצים הפיננסיים שלכם יוכלו לחזות אותה?

בהסתכמול היסטורית, ככל שפדיון האג"ח רחוק יותר, כך הריבית שהיא תניב תהיה גבוהה יותר לאור העובדה שתשואה גבוהה יותר מפצה את המשקיעים על הסיכון שהם לוקחים בנעילת כספם למשך זמן רב יותר.

עם זאת, השבוע, הניבו אג"ח ממשלתיות לשלושה חודשים קצת פחות מ-5.4%, כ-0.7% יותר מאג"ח ממשלתיות ל-30 שנה. אג"ח בטווח בינוני, לתקופה של חמש ו-10 שנים הניבו כ-4.6%, קצת פחות מן האג"ח ל-30 שנה.

המסקנה היא שאפשר להרוויח יותר על אג"ח ממשלתיות לטווח קצר מאשר על אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך. במקביל, אג"ח לטווח בינוני, שבאופן היסטורי הניב כמעט את כל התשואה של אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך בפחות סיכון, מניב תשואה כמעט זהה לזו של אג"ח ארוך הטווח.

במילים אחרות, אם אינכם מחזיקים בקרן אג"ח לטווח ארוך, אל תקנו אחת כזאת. אבל אם יש לכם אחת כזאת, כדאי שתכינו את עצמכם. תעודת הסל iShares 20+ Year Treasury Bond הפסידה 14% ב-10 החודשים הראשונים של 2023. לאחר מכן, בחודשיים האחרונים של השנה שעברה, היא הרוויחה 16.9%.

"התנודתיות בקרנות האג"חיות תימשך", אומר סם מרטינז, ראש מוצר מדדי אג"ח בחברת Vanguard. "משקיעים יכולים להשתמש בגידור דולרי כדי לשכך את המתח שהתנודתיות בקרנות מייצרת". זה אומר להשקיע מחדש את הכנסות הריבית שלכם בקרן, או אפילו לקנות יותר איגרות חוב באופן ישיר, כדי לרכך את התנודות.

מוטב שתוציאו חלק מהסיכון מן ההשקעות "נטולות סיכון" שלכם. שמרו את הכסף שלכם באג"ח ממשלתיות לטווח קצר (Treasury bills) והשקיעו בקרנות לטווח בינוני - או באג"ח ממשלתיות בודדות בלב תיק ההשקעות שלכם.