לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 • לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית
שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

שר המשפטים יריב לוין מעיד הבוקר (ג') במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים לגבי תיק 2000. במסגרת פרשה זו מואשם נתניהו כי פעל להגבלת הפצת החינמון "ישראל היום" ולגביית תשלום עליו, בתמורה לסיקור חיובי ב"ידיעות אחרונות". נתניהו מואשם במרמה והפרת אמונים, ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס מואשם בהצעת שוחד. נתניהו ומוזס טוענים כי מדובר בשיח שאינו פלילי.

שאלות ותשובות | האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת 
עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"
יועמ"שית משרד ראש הממשלה: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

לפי כתב האישום, נתניהו נפגש עם לוין כאשר שימש כיו"ר ועדת הכנסת בשנת 2014 ובירר עמו אם ניתן לקדם חוק שיגביל את "ישראל היום" בתקופת הבחירות. בפגישה עם נתניהו נכחו לוין וזאב אלקין שהיה אז יו"ר הקואליציה.

לפי האישום, נתניהו נמנע מלגלות לשניים על השיח בינו לבין מוזס. לוין ואלקין אמרו לנתניהו כי לא ניתן לקדם את החקיקה בתקופת הבחירות, אך נתניהו הציג למוזס בהמשך מצג שווא לפיו ניתן לקדם את החקיקה.

לוין העיד גם על פגישה שהתקיימה עם ראש הסגל לשעבר של נתניהו, ארי הרו. השניים דנו, לפי כתב האישום, במתווה אפשרי לחקיקה להגבלת "ישראל היום". הצעה זו הונחה על שולחן הכנסת על-ידי ח"כ איתן כבל מהעבודה. 

"אם החוק יעבור, אני עוצר אותו" 

לוין נחקר בבית המשפט על-ידי פרקליט מחוז מיסוי וכלכלה, עו"ד יהונתן תדמור, והתייחס להצעת החוק שהגיש כבל לגביית תשלום על כל עיתון יומי בעל תפוצה רחבה, הצעה שהייתה צפויה לפגוע ב"ישראל היום". לוין העיד כי כבל קידם מהיום למחר את ההצעה וביקש ממנו לדחות וללכת בדרך הרגילה דרך ועדת השרים לחקיקה.

"זה לא היה סוד שראש הממשלה התנגד להצעה", אמר לוין. "הוא גם נתן לי הנחיה ברורה עוד לפני שנפתח המושב. אם החוק יעבור, אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם".

לוין תיאר את מערכת היחסים שלו עם ראש הממשלה נתניהו: "יש הרבה דברים שאני סומך עליו. יש נושאים שאני מבין בהם, ויש נושאים שהוא פחות מבין בהם. יחד עם זאת, זו מערכת יחסים שלמה, וזה לא סוד שלא תמיד מה שאני רוצה קורה. באותה קדנציה הייתי בעשירייה הראשונה, והייתי אמור להתמנות לשר, וזה לא הסתייע", אמר.

תחרות לא הוגנת  

לוין תיאר כי נפגש עם מו"ל "ידיעות אחרונות" מספר פעמים, ובמהלך הפגישות הנושא שהכי הטריד את מוזס היה סוגיית "ישראל היום" והנזק שהעיתון גורם ל"ידיעות אחרונות". עוד העיד לוין כי מוזס אמר לו שהתחרות לא הוגנת - "אי-אפשר לנהל עולם עסקי שבו לצד אחד יש כיס בלתי מוגבל". לוין הוסיף כי היה בכך לא מעט צדק.

לאחר מכן נחקר לוין בחקירה נגדית על-ידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו. הוא אישר לחדד כי "ראש הממשלה לא רצה שהתקשורת תהיה רק ימין. הוא ליברל, לא רצה עיתון שידברר רק צד אחד. רצה שיהיה סופרמרקט של דעות".

על שיחותיו עם מוזס בנוגע ל"ישראל היום" אמר לוין: "הוא ראה בזה עניין קיומי", וציין כי מוזס ייחס לנתניהו השפעה על "ישראל היום". לדברי לוין, "ההנחה הציבורית הייתה ש'ישראל היום' משרת את ראש הממשלה. אני באופן אישי לא בטוח שזה נכון".

על היחס של "ידיעות אחרונות" לנתניהו אמר לוין כי העיתון "תקף את ראש הממשלה באופן שיטתי כל הזמן".  

"הרגשתי לחת לחץ" 

במהלך חקירתו הנגדית העיד לוין כי הוא חש מאוים במהלך עדותו במשטרה. "אתה נותן תשובה, וחוזרים איתך שוב ושוב ושוב ושוב, צריך הרבה כוחות כדי לא לשנות את התשובה". 

"חרף העובדה שאני משפטן, ואפילו שיש לי חסינות - הרגשתי מאוים בשלבים לא מעטים. הרגשתי שמנסים להוציא ממני בכוח דברים שלא היו או שלא זכרתי", אמר. עוד הוסיף לוין: "הרגשתי תחת לחץ". 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל" ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.