ישראל וחיזבאללה מתקרבות למלחמה בקנה מידה מלא

למרות המאמצים לשמור על פעולות ההתקפה מבוקרות, גורמים רשמיים משני הצדדים משמיעים אזהרות

קריית שמונה, לאחר פגיעת הרקטות, היום / צילום: Reuters, Ammar Awad
קריית שמונה, לאחר פגיעת הרקטות, היום / צילום: Reuters, Ammar Awad

ישראל וחיזבאללה מתקרבות למלחמה בקנה מידה מלא לאחר חודשים של הסלמה בפעולות ההתקפה של ארגון הטרור, והלחץ הגובר על ממשלת ישראל להגן על הגבול הצפוני.

חיזבאללה, המוכר על ידי ארה"ב כארגון טרור, ומזוהה כבעל קשר הדוק לאיראן, פתח בחזית לחימה מול ישראל ב-8 באוקטובר. יום לאחר הפשיטה הרצחנית בראשות חמאס לתוך ישראל, שעוררה את המלחמה הנוכחית בעזה.

קנצלר גרמניה אולף שולץ ביקר בביתן של תע"א בתערוכת ILA ברלין
רחפות ששטות למאות ק"מ: בארה"ב בוחנים הכנסת כלי חדש לעזה

בחיזבאללה אומרים כי ההתקפות של הארגון תומכות בפלסטינים, וכי הוא לא יפסיק עד שישראל תפסיק את מלחמתה בעזה. ישראל, שאינה להוטה לפתוח חזית שנייה, הגיבה בתחילה לחיזבאללה בהתקפות של מידה כנגד מידה, בניסיון לכייל את פעולותיה כדי להימנע מלעורר מלחמה בקנה מידה מלא.

אך בשבועות האחרונים אומרים שני הצדדים כי חלה עלייה חדה במתקפות. חיזבאללה הגביר את מתקפות הכטמ"מים והרקטות שלו, ופגע במתקנים צבאיים ישראליים חשובים. גם ישראל הגבירה את התקיפות, כשהיא מכוונת לפגיעה באתרי חיזבאללה עד לעמק בקעא בדרום לבנון, כמו גם בגורמים צבאיים בכירים בארגון.

תקיפה של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap
 תקיפה של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap

גורמים ישראליים אומרים כי ללא הפסקת אש בעזה, ובעקבותיה עסקה עם חיזבאללה שתעמוד בדרישות ישראל, מלחמה היא בלתי נמנעת.

בני גנץ, שר בקבינט הבטחוני, אמר שישראל תחזיר את התושבים לצפון ישראל עד ה-1 בספטמבר - כאשר תתחדש שנת הלימודים - "באמצעות עסקה או באמצעות הסלמה".

הממשלה אישרה: גיוס המילואים יוגדל ל-350 אלף

כשברקע הסלמת המערכה בגבול הצפון, הממשלה אישרה היום (ד') את החלטת שר הביטחון יואב גלנט להגדיל את מספר מגוייסי המילואים ל-350,000, עד סוף אוגוסט.

שירות גלובס

שריפות בצפון

שריפות שנגרמו על ידי כטמ"מים ורקטות של חיזבאללה השתוללו בצפון ישראל החל מיום ראשון. האש כובתה ברובה עד יום שלישי בבוקר, וגרמה פציעות מועטות. אך התמונות עוררו בישראל דרישות שאחרי כשמונה חודשים של לחימה בעצימות נמוכה עם חיזבאללה, שהותירה יותר מ-60 אלף ישראלים עקורים מבתיהם, על הממשלה לצאת למתקפה.

"הם נשרפים כאן, אנחנו צריכים לשרוף את כל המעוזים של חיזבאללה ולהשמיד אותם. מלחמה!" אמר איתמר בן-גביר, השר לביטחון לאומי המשתייך לימין הקיצוני, במהלך ביקור ביום שלישי בעיר קריית שמונה, שנפגעה מהשריפה. העיר התרוקנה ברובה בגלל המלחמה, והיא נתונה להפגזה בלתי פוסקת מחיזבאללה בלבנון.

תושב של מושב דישון בגבול הצפון מנסה לכבות שריפה שפרצה בעקבות ירי של חיזבאללה / צילום: Reuters, Ammar Awad
 תושב של מושב דישון בגבול הצפון מנסה לכבות שריפה שפרצה בעקבות ירי של חיזבאללה / צילום: Reuters, Ammar Awad

ארה"ב וצרפת עוברות במשך חודשים בין ישראל ולבנון בעבודה על יצירת מתווה לפתרון דיפלומטי לסכסוך.

מטרת השיחות היא להעביר את כוחות חיזבאללה למרחק של כ-10 קילומטרים צפונה מישראל, מעבר לנהר הליטני. הזרמה של הצבא הלבנוני או של כוחות בין-לאומיים לאזור עשויה לאכוף את סילוק החמושים מאזור הגבול, לדברי דיפלומטים שתודרכו על השיחות. ישראל ולבנון גם ינהלו משא ומתן על סכסוכי גבול קיימים.

גורמים רשמיים בלבנון לא נענו מיד לבקשת תגובה.

נסיגת כוחות לאחור תוציא את חיזבאללה מטווח הטילים נגד טנקים של יישובים ישראלים ותמנע את האפשרות שחיזבאללה יוכל לממש את האיום הממושך שלו לפלוש לצפון ישראל ולכבוש אותו.

ישראלים רבים מאזור הצפון אומרים כי הפסקת אש לא תספיק כדי להחזיר אותם לבתיהם.

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית גליל עליון, שטח הגובל עם לבנון, אמר כי שני האיומים העיקריים שבוחריו חוששים מהם הם פלישה לשטחם בסגנון חמאס על ידי כוחות רדואן, כוח העילית של חיזבאללה, וטילי כתף שישראל לא תוכל ליירט בקלות. הפגת חששותיהם דורשת דחיפת כוחות וכלי נשק של חיזבאללה מספר קילומטרים לתוך שטח לבנון. כדי להשיג זאת, לדברי זלץ, יידרשו פתרון דיפלומטי בר-אכיפה או פעולה צבאית.

בלי שזה יקרה, אמר, האזרחים לא יחזרו לבתיהם. "הגבול ינוע יותר ויותר דרומה", אמר.

חיזבאללה מסרבים להסכם בלי הפסקת אש בעזה

בחיזבאללה, המהווה גם מפלגה פוליטית חזקה בלבנון, אומרים כי הארגון לא יסכים לשום הסכם דיפלומטי עם ישראל עד להפסקת המלחמה בעזה. למרות דחיפה חדשה של הנשיא ביידן להפסקת אש בעזה, נותרו אתגרים משמעותיים בדרך לשם, וישראל אומרת שתמשיך להילחם בעזה ברמה מסוימת עד סוף השנה.

חסן פדלאללה, חבר בגוש הפרלמנטרי של חיזבאללה, אמר שהמסר העיקרי מאחורי פעולות חיזבאללה הוא שהארגון מוכן למלחמה בקנה מידה מלא עם ישראל, ויילחם ללא כללים או מגבלות.

"קראנו להפסקת אש בעזה ואנחנו לא מתכוונים להרחיב את המלחמה, אבל אם נתניהו יחליט להרחיב את המלחמה, צפויה לו התמודדות קשה", אמר בהתייחסו לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

ישראלים רבים מצפון המדינה אומרים שאינם סומכים על חיזבאללה שיעמוד בשום הסכם, ובמקום זאת רוצים שישראל תסלק כפרים לבנוניים הקרובים לגבול, שלוחמי חיזבאללה מתגוררים בהם, ועלולים לחזור אליהם במסווה של אזרחים. אחרת, הם אומרים, רבים לא יחזרו לבתיהם.

השרפה ביער ביריה ליד צפת כתוצאה מיירוט שכשל / צילום: עיריית צפת
 השרפה ביער ביריה ליד צפת כתוצאה מיירוט שכשל / צילום: עיריית צפת

"הגישה הדיפלומטית נכשלה לחלוטין ב-2006"

"נתנו סיכוי לגישה הדיפלומטית ב-2006", אמר תושב הצפון, ניסן זאבי. "היא נכשלה לחלוטין". רק פתרון צבאי, אמר, יגרום למשפחתו להרגיש בטוחה מספיק כדי לחזור הביתה.

חיזבאללה היה אמור להתפרק מנשקו ולהתרחק מגבול ישראל על פי תנאי החלטת מועצת הביטחון 1701, שהתקבלה לאחר מלחמה בין חיזבאללה לישראל בקיץ של שנת 2006.

אך גורמים ישראליים רשמיים אומרים שבמקום לסגת, צבר שם חיזבאללה ארסנל של יותר מ-150 אלף רקטות וטילים, יחד עם אלפי חיילי חיל-רגלים ערוכים לקרב.

גורם רשמי בחיזבאללה אמר כי ישראל מפרה ללא הרף את החלטת האו"ם 1701 עם פלישות אוויריות, ימיות ויבשתיות לשטח לבנון.

יותר מ-100 אלף לבנונים נעקרו מבתיהם בגלל הלחימה, ורבים מהם מסתמכים על תמיכה כספית מחיזבאללה. נג'יב בג'וק, תושב עיירת הגבול עייתא א-שעב, עזב את כפר הולדתו באוקטובר בעקבות הלחימה בין חיזבאללה לישראל. כיום הוא מתגורר בעיר צור עם אשתו ושלושת ילדיו. "הבית שלי נהרס כליל בגלל פגיעה ישראלית בעיר, אבל ברגע שתושג הפסקת האש אני מתכנן לחזור ולבנות אותו מחדש", אמר.

נתניהו, במהלך ביקור בצפון ישראל בחודש מאי, אמר כי ישראל מתכננת הפתעות לחיזבאללה, אך לא יחשוף אותן באוזני אויביה של ישראל.

צ'אק פרייליך, סגן ראש מל"ל לשעבר בישראל, אמר שישראל יכולה לבחור במטרה הקטנה יותר של דחיפת חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני, או לנצל את ההזדמנות לפרק את חיזבאללה מנשקו ולהסיר את האיום של ארסנל הרקטות קצרות הטווח שלו, שיכול להתגבר על ההגנה האווירית של ישראל.

כל בחירה, לדבריו, צפויה לעורר מלחמה בקנה מידה מלא, כזו שתוביל ל"רמת הרס שתהיה חסרת תקדים בהיסטוריה הישראלית".

לאחר כשמונה חודשי לחימה, חיזבאללה עדיין מסוגל להרחיק את כוחותיו מגבול ישראל או לקרב אותם לפי הצורך, כך לדברי קצין מודיעין של חיל האוויר הישראלי.

כל צד למד על חולשותיו של האחר, אמר הקצין, תוך שהוא מנסה להימנע מביצוע מהלכים שיכולים לעורר מלחמה בקנה מידה מלא.

"אם משהו יקרה, שני הצדדים נערכים ומוכנים לכך", אמר הקצין.