עורכי דין לבג"ץ: לבטל את קידום הקצין החשוד באלימות קשה נגד מפגינים

שורת עורכי דין מהפירמות הגדולות עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה למנות את רב-פקד מאיר סויסה למפקד תחנת המשטרה דרום ת"א, וזאת על רקע תלונות במח"ש על אלימות נגד מפגינים • לטענת העותרים, המינוי מונע משיקולים פסולים, בלתי סביר באופן קיצוני ונגוע באפליה • העתירה נדחתה על הסף בנימוק שהייתה צריכה להיות מוגשת לביהמ"ש המחוזי

המפכ''ל קובי שבתאי, רפ''ק מאיר סויסה והשר איתמר בן גביר / צילומים: מארק ישראל סלם - ''ג'רוזלם פוסט'', רשתות חברתיות; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המפכ''ל קובי שבתאי, רפ''ק מאיר סויסה והשר איתמר בן גביר / צילומים: מארק ישראל סלם - ''ג'רוזלם פוסט'', רשתות חברתיות; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שורה של עורכי דין מהפירמות הגדולות בישראל עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה למנות את רב-פקד מאיר סויסה למפקד תחנת המשטרה דרום תל אביב. הרקע לעתירה הוא תלונות במח"ש בדבר אלימות משטרתית, ובד-בבד עמה הוגשה גם בקשה למתן צו ביניים שישהה את המינוי עד להכרעה בה. 

עורכי דין בכירים לבן גביר: בטל את קידום הקצין החשוד באלימות קשה נגד מפגינים
הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

"עניין לנו בקידומו הפסול (בדרגה ובתפקיד) של קצין משטרה שבעניינו תלויות ועומדות תלונות שונות בדבר התנהגות אלימה ושיטתית, בניגוד לפקודות המשטרה, תוך שימוש באמצעי לחימה מסכני חיים, אשר הביאה לידי פציעות מרובות וחמורות, אך בדרך נס לא גבתה התנהגות משולחת רסן ואסורה זו מחיר גבוה יותר", נכתב בפתח העתירה.

בהמשך צוין כי "מבחינה פורמלית" יש בקידומו של סויסה "משום הפרה מובהקת של פקודות המשטרה", וכי "מבחינה מהותית הקידום מנוגד לעקרונות היסוד המדריכים את פעילות המשטרה". 

העתירה הוגשה על-ידי עורכי הדין עמי אסנת ויעקב אנוך ממשרד פירון, בשם שורת שותפים בכירים - יוסי אשכנזי ויאיר גבע מהרצוג, נדב ויסמן ממיתר, תמי פירון-סמורודינסקי מפירון, חיים רביה מפרל כהן צדק לזר ברץ, נגה רובינשטיין מקריספין, רובינשטיין, בלכר, קדוש ושות' ונמרוד רוזנבלום מ-ERM. בעתירה נטען כי הם מגלים עניין בעתירה "כמי שמאפייניה היסודיים של הדמוקרטיה הישראלית חשובים להם". 

זרק רימון הלם לעבר מפגינים

בעתירה נטען כי סויסה תועד במרץ שעבר זורק רימון הלם לעבר דבוקת מפגינים בצומת קפלן בתל אביב, כאשר לצדו שלושה פרשים שהופעלו על-ידו במקביל וכן מכתזית. נטען כי הפעלה משולבת זו סותרת חזיתית את פקודות המשטרה, וכי כתוצאה מרימוני ההלם שנזרקו בהפגנה, נפגעו לפחות שישה מפגינים.

בעתירה נטעם כי הוגשו תלונות במח"ש כלפי השוטר, אולם במאי האחרון, עוד לפני שהתקבלה החלטה בעניינן, אישרה המשטרה את קידומו לדרשת סגן ניצב ואת מינויו למפקד תחנת דרום תל אביב.

בהמשך לכך, כפי שפורסם בגלובס, בסוף מאי עורכי הדין העותרים פנו למשטרה ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרישה לבטל את המינוי. כעת הם עתרו לבג"ץ. בעתירה נטען כי המינוי סותר את פקודות המשטרה, מונע משיקולים פסולים ונגוע באפליה, וכי הוא בלתי סביר באופן קיצוני. 

הכתובת הנכונה לעתירה: המחוזי

העתירה נדחתה על הסף בנימוק שצריכה הייתה להיות מוגשת לבית המשפט המחוזי. העותרים ספגו הוצאות לאוצר המדינה בסך של 3,000 שקל, ויגישו את העתירה מחדש לערכאה המתאימה בימים הקרובים.

בא-כוחם של העותרים מסר בתגובה: "כפי שהובהר בעתירה ואף בהחלטת השופט נעם סולברג, היינו ערים לסמכות בית המשפט המינהלי, אך סברנו ועודנו סוברים כי הנושא עקרוני דיו כדי להצדיק שימוש של בג"ץ בסמכותו המקבילה. משהחליט השופט סולברג כפי שהחליט, מבלי שהתייחס כלל לעתירה לגופה, היא תוגש מיידית לבית המשפט המינהלי".

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בקצין משטרה עתיר זכויות. לגופו של עניין, נשיב כמקובל בבית המשפט".