ארה"ב נערכת לתביעת ענק נגד חמאס. כך זה יעבוד

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מאמר חריף בפורן פוליסי טוען שלצה"ל יש בעיות פיקוד חמורות, הממשל האמריקאי מקדם תביעה נגד חמאס, והבונקר התת-קרקעי של מד"א למקרה של מלחמה עם חיזבאללה • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

הודעות פנימיות של חמאס מגלות: הסיבות שהסכימו להפסקת אש
המדינה שמחזיקה מיליארדים בביטקוין והחשש בתעשייה  

1במד"א כבר מתכוננים למלחמה מול חיזבאללה

"חמישה עשר מטרים מתחת לאדמה, באחד החדרים המאובטחים בישראל, נמצאת כספת הדם של המדינה", נכתב הבוקר בסקיי ניוז. "איננו יכולים לדעת את מיקומה המדויק או את אמצעי המיגון שננקטו, אבל היא בטוחה מפני התקפות טילים, כימיקלים וסייבר. החדר הממוזג מכיל מאות ליטרים של דם מכל סוג, המאוחסן בקופסאות, מוכן לאירועי נפגעים המוניים. מלחמה בין ישראל לחיזבאללה בפתח ולכן נערכות תוכניות לסכסוך נוסף. לא רחוק משם, בחלק מאותו מתחם תת-קרקעי, נמצא חדר מבצעים חדש של מד"א. אם פרוץ המלחמה בין שני הצדדים, זה יהפוך למוקד לכל קריאות החירום".

נכתב כי "אורי שחם, ראש לשכת מנכ"ל ומנהל מחלקת צלב אדום במד"א, אומר שהמתחם 'מאובטח לחלוטין ומאפשר לנו להמשיך לענות לשיחות גם תחת התקפת טילים'. התרחיש הגרוע ביותר הוא הפסקת תקשורת מוחלטת. לחיזבאללה יש את היכולות לעשות את זה, ולכן שירותי החירום עובדים על תוכנית לאירוע הזה - מערכת ממסר המשתמשת בשליחים אנושיים. שחם אמר: 'צה"ל יידע אותי שטיל כנראה פגע ביישוב זה או אחר, ואז נשלח אופנועים לתת עזרה ראשונה, לאסוף מידע ולהחזיר אותו לשגרה המרכזית'".

עוד נכתב כי "המערכות יכולות לחזות היכן הטילים עלולים לנחות ולשלוח אמבולנס לפני שמגיעה הקריאה כך שלא לבזבז זמן. ההערכה היא שמד"א יכולה כעת להגיע לכל קריאת חירום בישראל בתוך חמש דקות. מספר עצום של תרומות בעקבות ה-7 באוקטובר אפשרו לה לקנות את עשרות רכבים קהילתיים קטנים לסיוע רפואי שהוקצו לכפרים ועיירות בסיכון הגבוה ביותר. במד"א גם אגרו ציוד רפואי חיוני שיספיק לשלושה שבועות אם לא ניתן יהיה להטיס סיוע בינלאומי למדינה".

מתוך סקיי ניוז, מאת אליסטאיר בונקל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2פורן פוליסי: לצה"ל יש בעיות פיקוד ובקרה חמורות

"למרות המוניטין שלו כצבא מקצועי שמתגאה בהיותו 'הצבא המוסרי ביותר בעולם', המערכה של צבא ההגנה לישראל נגד חמאס וקבוצות מיליטנטיות אחרות בעזה חשפו בעיות פיקוד ובקרה חמורות", נכתב במאמר של בנג'מין ו. אליסון, חוקר היסטוריית מדינות החוץ של ארה"ב במזרח התיכון, בפורן פוליסי. "הנה קומץ מקרים המצביעים בצורה הברורה ביותר על בעיות הפיקוד והשליטה. ראשית, הצבא הישראלי האשים קצינים בדרג הביניים בהריגתם של שבעה מתנדבי World Central Kitchen במתקפת מזל"ט בתחילת אפריל. מהצהרות צה"ל ותיאום פעולות הממשלה בשטחים (גוף ממשלתי ישראלי האחראי על יישום מדיניות ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה) עולה כי World Central Kitchen תיאם כראוי את תנועותיו עם צה"ל אך מפקדי דרג הביניים קיבלו את ההחלטה לפתוח באש בכל מקרה. זה מצביע על כך שמבני הפיקוד והשליטה של ​​הצבא הישראלי אינם חזקים כפי שהם צריכים להיות. שנית, בסוף פברואר הפציר הרמטכ"ל הרצי הלוי בפומבי בחייליו שלא לצלם את עצמם מבצעים פשעי מלחמה, דבר שחיילים ביצעו במשך חודשים. זה מצביע על כך שלצה"ל יש בעיות משמעותיות בשמירה על משמעת. שלישית, צה"ל הואשם באופן אמין על ידי עצורים, חושפי שחיתויות וארגוני זכויות אדם בעינויים של שבויים פלסטינים לאורך כל המלחמה".

נכתב כי "אנשי צבא ישראלים עסקו ועודם עוסקים בפעילות המעידה על בעיית שרשרת פיקוד חמורה לצה"ל". בהקשר זה, צוין כי "שלושה גורמים מסבירים את התופעה: קיומה של סביבה פוליטית-צבאית מתירנית, תורת הצבא הישראלית והעובדה שצה"ל הוא צבא מגויס". ראשית, נכתב, "מערכת הבינה המלאכותית 'לבנדר' מראה שלמפקדים בדרג הביניים בישראל יש הרבה חופש בנוגע להחלטות המשפיעות על נפגעים אזרחיים. במקביל, התנהגותם של החיילים הסדירים מושפעת באופן ישיר יותר מהרטוריקה של פוליטיקאים בכירים. זה בתורו משתלב עם תרבות צבאית המביאה לדה-הומניזציה של פלסטינים, מחלישה את שרשרת הפיקוד ופוגעת בהגנה האזרחית ובמקצועיות הצבאית. שנית, דוקטרינת הדאחייה, שהנהיג הרמטכ"ל גדי איזנקוט לאחר מלחמת לבנון 2006, דגלה בהתקפות 'לא פרופורציונליות' על תשתיות אזרחיות כדי להביס את האויב. כפי שטענו אנליסטים רבים, למרות המעבר מגישה תגובתית לגישה פרואקטיבית במסגרת תוכנית Tenufa (מומנטום) להביס איומים, הדוקטרינה עדיין מדגישה פעולות מהירות וכוחניות נגד אויבים, ונשענת על מושגים של ענישה קולקטיבית ודאגה מינימלית לנפגעים אזרחיים. שלישית, צה"ל מורכב בעיקר מגיוס לפי חוק שירות הביטחון, בדומה לצבא הרוסי ולא לארה"ב, מה שעלול להשפיע על רמות המשמעת".

נכתב כי "בחודש מרץ הביע הלוי דאגה מאירועים שלדעתו איימו על שרשרת הפיקוד, ואמר כי 'איננו יכולים להילחם כאשר המשמעת והעקרונות שלנו אינם ברורים ואינם פועלים לפיהם', והדגיש את הצורך 'לאזן' בין שיקול דעת טקטי ושמירה על ההיררכיה של צה"ל. כל זה מוביל לשאלה הבלתי נמנעת: האם ישראל אחראית לזוועות אנשי הצבא שלה? יש שיטענו שלא וכי הזוועות שפורטו לעיל הן תוצאה של כמה פירות רקובים ו/או טעויות. אך מדינות אחראיות מבחינה משפטית לפעולת החיילים שלהן. עמדה זו מעידה גם על כך שממשלת ישראל אינה יעילה בניהול כוחות ולכן גם לא בניהול המלחמה. לכן לא ניתן לסמוך עליה עם נשק אמריקאי, הן בשל הסיכון שבביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל והן בשל פעולותיה הפזיזות שעלולות להרחיב עוד יותר את הסכסוך ברחבי האזור, כפי שניתן לראות בהסלמה באפריל עם איראן וההסלמה המתמשכת עם חיזבאללה".

מתוך פורן פוליסי, מאת בנג'מין ו. אליסון. לקריאת הכתבה המלאה. 

3הממשל האמריקאי מקדם תביעה נגד חמאס והגופים שתמכו בו כלכלית

"משרד המשפטים של ארה"ב מראיין ניצולים ומשפחות של קורבנות ה-7 באוקטובר תוך שהוא מנסה לבנות תיק גורף נגד חמאס ואלה התומכים בה כלכלית", נכתב אמש בבלומברג. "המראויינים, כולל חטופים לשעבר ומשפחות של אזרחים אמריקאים שנרצחו, ישבו עם תובעים וסוכני FBI בחודשים האחרונים, לפי אנשים שמכירים את החקירה. חלקם סיפקו סרטונים והודעות טקסט כדי לעזור לרשויות לבנות כרונולוגיה של התקיפה ולזהות מי ביצע את החטיפות".

נכתב כי "בעוד שחלק מהחקירה האמריקאית בוחן פעולות טרור, החקירה הרחבה יותר בודקת גם את הרשתות הפיננסיות שאפשרו את חמאס. כולל קשרים פוטנציאליים למדינות כמו איראן וקטאר, וכל מעורבות פוטנציאלית עם מוסדות פיננסיים אמריקאים, אמר אחד האנשים שמכירים את החקירה. בחקירה מעורבים תובעים ממשרדי פרקליטים אמריקאים בניו יורק, וושינגטון והמדור ללוחמה בטרור של משרד המשפטים. דובר משרד המשפטים סירב להגיב".

צוין כי "איראן וסוריה עומדות בפני תביעות משפטיות ממשפחות של קורבנות חטופים על מתן תמיכה לתקיפות. כשקשה ללכוד את הפושעים, תובעים משתמשים בכתבי אישום ובחילוט אזרחי כדי להשתלט על נכסים, במקרים הנוגעים בטרור, הכספים שנתפסים עשויים להיות מופנים מחדש לפיצוי הקורבנות". עוד צוין כי "תובעים פדרליים בוושינגטון ובניו יורק תפסו יותר מ-500 אלף חביות נפט ו-108 מיליון דולר בפברואר כאשר האשימו את מנהיגי משמרות המהפכה האסלאמית של איראן בטרור וסנקציות. ארה"ב טענה שכסף מסחר בנפט שימש את איראן לתמיכה בחמאס ובחיזבאללה. הממשלה חשפה כי מיליארדי דולרים מרשת הלבנת נפט זו עברו דרך המערכת הפיננסית בארה"ב".

מתוך בלומברג, מאת אווה בני מוריסון. לקריאת הכתבה המלאה. 

4המשפחה הפלסטינית שמנסה לקדם שלום עם ישראל

"על השלט בכניסה לחווה של משפחת נסאר נכתב: 'אנחנו מסרבים להיות אויבים'. בארץ שנקרעה על ידי סכסוך, שנאה ואלימות, החווה, המכונה אוהל אומות, היושבת על ראש גבעה ליד בית לחם, היא נווה מדבר של שלום, אנדרטה לרעיון שערבים ויהודים יכולים לחיות יחד בהרמוניה", נכתב במאמר דעה בניו יורק טיימס. "בני הזוג נסאר, משפחה פלסטינית נוצרית, מקיימים בחווה קייטנות לילדים ותוכניות אחרות כדי לקדם הבנה וסובלנות גם כשהם נאבקים להציל את אדמתם מהשתלטות של מתנחלים ישראלים. הם מצטטים את מרטין לותר קינג ג'וניור ומהווים מודל של שלווה לשכניהם הפלסטינים והישראלים כאחד. 'חשוב לנו מאוד להראות שהתנגדות לא אלימה היא המפתח לשינוי', אמר דאוד נסאר, שמנהל את החווה עם אחיו אמל ודהר ובני משפחה נוספים. 'עם אלימות, אנשים ישיגו רק יותר אלימות, יותר שנאה, יותר מרירות ויותר אויבים'. הם הדגישו שאמנם המחבלים הם אלו שעולים לכותרות, אך אינספור אנשים משני צדי המחלוקת הפלסטינית-ישראלית מנסים להביא שלום והבנה לאזור חסר שניהם".

זה אתגר, נכתב. "בני הזוג נסאר דחו זה עתה הקמת קיטיינה אחת לילדים, בין השאר משום שהם חוששים מאלימות מצד מתנחלים שתקפו מעת לעת את החווה, עקרו את עצי הזית שלהם וכבשו את אדמתם. אמל נסאר הצביעה על אזורים שבהם מתנחלים השתלטו על חלק מהחווה ובנו עליה. הבנייה הופסקה לאחרונה לאחר צו מבית המשפט העליון, סימן מעודד. 'הם באו עם רובים ואמרו, 'אסור לך לעבוד כאן''", היא נזכרה. כמו כן, כביש הגישה הראשי לחווה נחסם לפלסטינים כמוה, למרות שמתנחלים עדיין רשאים להשתמש בו. 'אם הם באים לעקור עץ זית אחד, אני רוצה לשתול 10', אמרה אמל". צוין כי לאוהל אומות יש קבוצה בארה"ב שמציעה תמיכה פוליטית ופיננסית, ידידי אוהל אומות צפון אמריקה, ודאוד הוא דובר אנגלית שוטפת שפרסם ספר על הפרויקט. מתנדבים בינלאומיים מאמריקה ואירופה מגיעים בקביעות, והמתנחלים נוטים פחות להשתמש באלימות מול עדים זרים.

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ניקולס כריסטוף. לקריאת הכתבה המלאה.