להגדרות הציונים לחצו כאן
נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד
הקלחת החוקתית בישראל מתחממת סביב שאלת בחירת נשיא בית המשפט העליון. בתגובה לפסיקת בג"ץ האחרונה, שמכריחה את שר המשפטים יריב לוין לבחור נשיא בתוך חודש, האחרון איים בהעברת החוק שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כליל. עד שנדע אם האיום ימומש, לא לגמרי ברור אם לוין יאפשר לוועדה לדון בשאלת הנשיא. חברת הוועדה ח"כ קארין אלהרר טענה שניתן לעסוק בשאלה על אפו ועל חמתו: "צריך להבין, היו"ר ועדה הוא אכן יריב לוין", היא אמרה בגלי צה"ל. "הוא קובע את התאריך. הוא מוציא את הזימון. מי יקבע את סדר היום בוועדה? זה צריך להיות הרוב בוועדה. כך קבוע בחוק". אז מה אומר החוק?
● המשרוקית מארחת | ישראל תיכנס ל־2025 ללא תקציב מאושר. זו המשמעות
● המשרוקית | האם נתניהו סירב לכל ירידה מרמת הגולן במו"מ עם סוריה?
אלהרר כנראה מתבססת בדבריה על סעיף 7 לחוק בתי המשפט. סעיף קטן (א) קובע ש"ראה שר המשפטים שיש למנות שופט, יודיע על כך ברשומות ויכנס את הוועדה" לבחירת שופטים, וסעיף קטן (ד) מוסיף ש"הוועדה תקבע את שאר סדרי דיוניה ועבודתה". כלומר, כך אלהרר, החוק אכן מסמיך את שר המשפטים, שמשמש גם כיו"ר הוועדה, לכנס אותה כאשר יש צורך למנות שופט, אך מרגע שהתכנסה סדר היום נמצא בשליטת הוועדה כולה.
מדובר בפרשנות שרבים מחזיקים בה. מ"מ נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית אמר רגע לפני פסיקת בג"ץ האחרונה ש"לפי סעיף 7(ד) לחוק, לא היו"ר קובע את סדרי הדיון של הוועדה, אלא כל הוועדה". לפי חוו"ד משפטית של יועמ"ש בתי המשפט ברק לייזר, שקטעים ממנה פורסמו ב"ישראל היום", "בהיעדר הוראת דין כי (סדר היום) נמצא בסמכותו הבלעדית של השר… סמכות זו אינה מסמיכה את שר המשפטים לקבוע את סדרי עבודת הוועדה, שייקבעו על ידה".
שוחחנו על הנושא גם עם ד"ר גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה: "סעיף 7 לחוק בתי המשפט לא נוקב במפורש בזהות הגורם שקובע את סדר היום של הוועדה. מבחינה פרקטית, שר המשפטים - היושב בראש הוועדה - מפיץ את סדר היום. ואולם, החוק מטיל על הוועדה - ולא על שר המשפטים - את הסמכות לקבוע את סדרי דיוניה ועבודתה, לכן, על פי נוסחו של החוק, יכולה הוועדה לקבוע את סדר יומה (בהחלטת רוב)".
נראה, אם כן, שיש תמימות דעים שהצדק עם אלהרר. אלא שיש מי שמפרשים את החוק מעט אחרת: ד"ר חנן מנדל מהפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו ביקש מאיתנו שוב לקרוא את הנוסח של סעיף 7(ד) - "הוועדה תקבע את שאר סדרי דיוניה ועבודתה". מילת המפתח, לדבריו, היא "שאר". "סעיף קטן (א) מעניק רק לשר המשפטים סמכות לזמן ולכנס את הוועדה לצורך מינוי שופטים", הוא מרחיב, "וסעיף קטן (ד) אומר לנו בפשטות ששאר ענייני הוועדה מוסדרים על ידי חבריה". מה פירוש? לפי ד"ר מנדל, לוין הוא היחידי שיכול לכנס את הוועדה ולהציע את הנושאים שיעלו לדיון, אך מרגע כינוס הוועדה ההחלטה על סדרי הדיון עוברת לידי הוועדה כולה.
בשורה התחתונה: האם לפי החוק הוועדה לבחירת שופטים קובעת את סדר יומה? כן, אבל. לפי הפרשנות המקובלת אכן יו"ר הוועדה מכנס אותה והוועדה כולה קובעת את סדר היום, אך ישנן פרשנויות לפיהן הוועדה לא יכולה לכפות דיון בבחירת שופט.
תגובת חברת הוועדה למינוי שופטים, חה״כ קארין אלהרר הגיבה: השר לוין פועל בניגוד לחוק, מסרב למנות נשיא לעליון רק כי אין רוב למועמד שלו, וכשבית המשפט מורה לו בפשטות לציית לחוק, הוא עובר לסחיטה באיומים. כל הסיפורים על ניסיונות להגיע להסכמות הם סיפוריי מעשיות. סעיף 7(ד) מותיר בפירוש לחברי הוועדה להצביע על סדר יומה, אם השר לוין לא יתכבד לפעול למימוש פסק הדין שהוטל עליו, הוועדה תשתמש בסמכותה כי במדינת ישראל ישמר שלטון החוק.
תחקיר: עדין קליין
לבדיקה המלאה לחצו כאן
שם: קארין אלהרר
מפלגה: יש עתיד
תוכנית: ספי עובדיה ויניר קוזין
ציטוט: "תראו צריך להבין. היו"ר ועדה הוא אכן יריב לוין. הוא קובע את התאריך. הוא מוציא את הזימון. מי יקבע את סדר היום בוועדה? זה צריך להיות הרוב בוועדה. כך קבוע בחוק. כך קבוע בחוק".
תאריך: 3.12.24
ציון: נכון, אבל
אחרי יותר משנה בלי נשיאת בית משפט עליון, יו"ר הוועדה לבחירת שופטים, שר המשפטים יריב לוין, זוכה להאשמות רבות על שימוש לרעה בסמכותו בשל סירובו לקיים הצבעה על נשיא חדש. ח"כ קארין אלהרר, חברת הוועדה, הבטיחה שבקרוב הוועדה תמנה נשיא בניגוד לרצונו של לוין, והסבירה כיצד הדבר אפשרי: "צריך להבין, היו"ר ועדה הוא אכן יריב לוין. הוא קובע את התאריך. הוא מוציא את הזימון. מי יקבע את סדר היום בוועדה? זה צריך להיות הוועדה. כך כתוב בחוק. כך כתוב בחוק ". בדקנו האם אכן החוק קובע שסדר היום של הוועדה לבחירת שופטים נקבע על ידי רוב החברים.
נעמוד תחילה על השתלשלות העניינים. באוקטובר 2023 נשיאת בית משפט העליון אסתר חיות יצאה לגמלאות. אבל עד עכשיו, לאחר 14 חודשים, שר המשפטים יריב לוין טרם זימן את הועדה למינוי נשיא בית משפט עליון חדש. מאז, לראשונה בישראל, יש ממלא מקום לתפקיד הנשיא - תחילה היה זה השופט עוזי פוגלמן, והחל מאוקטובר האחרון (לאחר פרישתו של פוגלמן), מכהן בתפקיד השופט יצחק עמית.
נגד ההחלטה של לוין שלא לכנס את הוועדה לצורך בחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון הוגשו עתירות לבג"ץ מטעם התנועה לאיכות השלטון. בג"ץ פסק בספטמבר כפה אחד שעל שר המשפטים לממש את חובתו ולפרסם רשימה תוך 14 ימים. אך הוא פעל בדרך שעדיין קוטעת את הועדה בזה שפרסם רשימה של כל שופטי בית המשפט העליון - אפילו אלו שלא ביקשו את התפקיד - הגורם לעוד יותר סכסוכים פנימיים בעניין. עשרת השופטים שלא ביקשו להעמיד את עצמם לתפקיד הסירו את מועמדותם מיוזמתם, כך שרק יצחק עמית ויוסף אלרון נשארו להצבעה. בחמישי ה12.12 דברים התפתחו עוד יותר בכך שהוועדה הצביעה על סדר יום שלה - שאסור שמומחים מבחוץ להיכנס לישיבה. אך השר לוין כיו"ר הוועדה החליט שהוא אחראי על סדר היום ונתן למומחיו להיכנס אשר גרם לחברי הוועדה לצאת באמצע ישיבה. מכך, בג"ץ התייחס שוב לשר ומכריעו שעליו למנות נשיא בית משפט עליון עד ה16.1.25.
אבל הטענה של אלהרר מאירה את הנושא מזווית קצת אחרת: האם לפי החוק, מי שמוסמך לקבוע את סדר היום הוא בכלל לא יו"ר הוועדה, אלא הוועדה כולה? ההוראה החוקית שעוסקת בסדרי עבודת הוועדה נמצאת ב סעיף 7 ל חוק בתי המשפט תשמ"ד 1984. בסעיף קטן א' כתוב: "ראה שר המשפטים שיש למנות שופט, יודיע על כך ברשומות ויכנס את הוועדה" - ובסעיף קטן ד' מצוין ש"הוועדה תקבע את שאר סדרי דיוניה ועבודתה".
איך צריך לפרש את הסעיף הזה? בנאום שנשא לפני מספר ימים מ"מ הנשיא השופט יצחק עמית, הוא טען כי "לפי סעיף 7(ד) לחוק, לא היו"ר קובע את סדרי הדיון של הוועדה, אלא כל הוועדה". יועמ"ש בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, התייחס לכך בהרחבה לפני מספר חודשים. לפי חוות הדעת שכתב ושהתפרסמה בישראל היום, "אין בנמצא הוראה חוקית שנוגעת לקביעת סדר היום או החתימה עליו". אומנם "באופן מעשי, סדר היום לכינוס הוועדה נחתם בידי שר המשפטים", אך לדברי לייזר "בהיעדר הוראת דין כי הדבר נמצא בסמכותו הבלעדית של השר... סמכות זו אינה מסמיכה את שר המשפטים לקבוע את סדרי עבודת הוועדה, שייקבעו על ידה".
ד"ר גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מסביר: "סעיף 7 לחוק בתי המשפט לא נוקב במפורש בזהות הגורם שקובע את סדר היום של הוועדה. מבחינה פרקטית, שר המשפטים - היושב בראש הוועדה - מפיץ את סדר היום. ואולם, החוק מטיל על הוועדה - ולא על שר המשפטים - את הסמכות לקבוע את סדרי דיוניה ועבודתה, לכן, על פי נוסחו של החוק, יכולה הוועדה לקבוע את סדר יומה (בהחלטת רוב)".
ד"ר חנן מנדל מהפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו מציע הסתכלות מעט שונה על סעיף 7(ד) לחוק בתי המשפט - שכאמור קובע ש"הוועדה תקבע את שאר סדרי דיוניה ועבודתה". לשיטתו, מילת המפתח כאן היא "שאר": "סעיף קטן א' מעניק רק לשר המשפטים סמכות לזמן ולכנס את הוועדה לצורך מינוי שופטים", הוא אומר, "וסעיף קטן ד' אומר לנו בפשטות ששאר ענייני הוועדה מוסדרים על ידי חבריה". לכן, לפי פרשנותו של ד"ר מנדל, "השר הוא היחיד שיכול לכנס את הוועדה לצורך מינוי שופטים ולהציע את הנושאים שידונו, אך כאשר חבריה מכונסים, השרביט עובר לכל חברי הוועדה לצורך קביעת סדרי הדיון וההכרעה מתבצעת על פי רוב".
חברת הוועדה למינוי שופטים, חה״כ קארין אלהרר הגיבה: השר לוין פועל בניגוד לחוק, מסרב למנות נשיא לעליון רק כי אין רוב למועמד שלו, וכשבית המשפט מורה לו בפשטות לציית לחוק, הוא עובר לסחיטה באיומים. כל הסיפורים על ניסיונות להגיע להסכמות הם סיפוריי מעשיות. סעיף 7(ד) מותיר בפירוש לחברי הוועדה להצביע על סדר יומה, אם השר לוין לא יתכבד לפעול למימוש פסק הדין שהוטל עליו, הוועדה תשתמש בסמכותה כי במדינת ישראל ישמר שלטון החוק.
לסיכום, אומנם הפרשנות המקובלת אכן תומכת בעמדה שסמכות קביעת סדר היום של הוועדה לבחירת שופטים נתונה לכלל הוועדה, אבל זה לא מופיע במפורש בחוק והדין הקיים עמום ביחס לסוגיה זו. לכן הציון לדבריה של אלהרר הוא: "כן, אבל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.