מתוכננת בשבוע הבא לא שביתה אחת, אלא שתיים

הממשלה לא חושפת את השיקולים בשוק הקנאביס • עד שמצאו איך להוזיל את עלויות ביטוחי הרכב, כלום לא קורה • ושתי שביתות מאיימות על ההורים • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אוהד צויגנברג/ידיעות אחרונות, יוסי כהן, Shutterstock
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אוהד צויגנברג/ידיעות אחרונות, יוסי כהן, Shutterstock

חינוך | להורים מתוכננת בשבוע הבא לא שביתה אחת, אלא שתיים

נכון לשעת סגירת גיליון זה, הורים לילדים בגנים העירוניים עדיין לא יודעים אם יוכלו לשלוח ביום ראשון בבוקר את ילדיהם למסגרות בשל איומי שביתה. שביתות במערכת החינוך הן לא תופעה חדשה, אלא שבדרך כלל ההשבתה מגיעה מטעם העובדים, ולא מהממונים.

הפעם המהומה נוצרה בעקבות מחלוקת בין משרד האוצר לבין מרכז השלטון המקומי, שהכריז על השביתה. הסיבה: כל צד רוצה שהשני יממן את שכר הסייעות.

המאבק בין השלטון המרכזי למקומי הוא בנשיאת האחריות על תשלום של כ-100 מיליון שקל בשנה לשכר הסייעות. בשלטון המקומי טוענים שזו הפרה בוטה של הסכם קיבוצי, בעוד האוצר טוען שזהו "תיקון טעות היסטורית" בנוגע למימון סייעות בצהרונים ברשויות החזקות.

מערכת החינוך לגיל הרך כבר סובלת שנים ממחסור בכוח אדם ומתגמול נמוך לסייעות, עוד לפני ה"קיצוץ" כהגדרת ראשי הרשויות המקומיות.

ואם זה לא מספיק, גם הורים לילדים גדולים יותר עלולים להתמודד בשבוע הבא עם עיצומים במוסדות החינוך. כאן מדובר באיומי שביתה ממקור אופייני יותר: הסתדרות המורים. יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, הודיעה על שיבושים משמעותיים החל מיום ראשון, כאשר הלימודים בערים הגדולות - תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע - יחלו רק בשעה 10:00. הסיבה להחרפת העיצומים היא קיצוץ של 3.3% בשכר המורים שאמור להיכנס לתוקף ב-1 במאי. הסתדרות המורים דורשת מהאוצר להפחית את גובה הקיצוץ בשכר עובדי ההוראה (כחלק מהקיצוץ בתקציבי הממשלה), שעומד על 3.3% ואמור להיכנס לתוקף ב-1 במאי 2025. אין ספק שתנאי ההעסקה אכן מחייבים הסדרה, אבל את נזקי השביתה הכלכלים והחברתיים ההורים, הנאבקים ממילא, מתקשים לספוג.

אורן דורי

מחירי ביטוחי הרכב | השרה לקחה את הצד של המוסכניקים, ואנחנו נשלם יותר

הרבה יותר נוצץ לשפוך מיליארדי שקלים על רכבת לקרית שמונה או לאילת, הגם שאין לכך כל הצדקה כלכלית, במקום לגשת לטיפול הסיזיפי ביוקר המחיה, שפוגע בכל אזרח בישראל.

מחירי ביטוחי הרכב, שזינקו באלפי שקלים לכל מכונית בשנים האחרונות, היו אמורים להתחיל לרדת בשבוע הבא, בעקבות רפורמה של רשות שוק ההון בתחום חלקי החילוף. אבל זה לא יקרה - בגלל פוליטיקה של שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן.

בקצרה: המוסכניקים גובים מחירים גבוהים משמעותית עבור חלקים, בגלל תקנה של משרד התחבורה שמאלצת את שמאי הרכב להעריך את הנזק לרכב בתאונה לפי מחיר היבואן. המחיר גבוה בעשרות אחוזים ולפעמים יותר מ"מחיר השוק" התחרותי.
הרפורמה - שאושרה בממשלה, ועברה את מבקר המדינה, רשות התחרות וגורמי המקצוע במשרד התחבורה - הייתה אמורה לגרום להוזלת חלקי החילוף ולכן גם להוזלת הביטוח.

אלא שאיגוד המוסכים הקים קול זעקה, ושני פוליטיקאים בינתיים מעדיפים לשמור על האינטרס של המוסכים במקום של רוב הציבור בישראל. רגב מסרבת לחתום על התקנות החדשות וביטן מפעיל שרירים בוועדת הכלכלה, ולכן הרפורמה תתפוגג. הכל מתוך דאגה לציבור הרחב כמובן. המוסכניקים טוענים שהחשש הוא שהוזלת המחירים לא תגיע לציבור, אבל כנראה לא באמת רוצים שיהיה שינוי כלשהו בענף.

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
 שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

חברות הביטוח, יבואני הרכב, המוסכניקים, כל אחד טוען שבגלל האחר אתם משלמים יותר מדי על ביטוח הרכב. כולם רבים אבל יש מי שתמיד משלם את המחיר - הציבור. הבטחות להוזלת מחירים בתחום יש כבר יותר מעשור, תוצאות אין. לנו זה עולה אלפי שקלים בשנה.

ואם כבר הם נטו לפופוליזם, כדאי שידעו רגב וביטן שיוקר ביטוחי הרכב פוגע גם בתושבי הפריפריה. כן, גם במי שגר בקרית שמונה או באילת.

נתנאל אריאל

מיסוי קנאביס | לא נדע למה חוסמים יבוא קנאביס עד שיהיה מאוחר

שר הכלכלה ברקת אישר את המלצת ועדת ההיצף להטיל מס של 165% על יבוא קנאביס מקנדה. כעת ההחלטה עוברת לידי שר האוצר סמוטריץ'. ואני אפילו לא מדבר על הצורה העקומה בה התהליך מתנהל: ברקת אישר, סמוטריץ' החליט לעכב, ברקת הצהיר שהוא לא מכיר בעיכוב ודרש הכרעה עד הסופ"ש הזה. כל זה בין חברי אותה קואליציה.

הבעיה היא שהציבור לא יוכל לדעת על סמך מה ההחלטה תתקבל, עד שיהיה מאוחר מדי. זאת משום שעד ששר האוצר יכריע בנושא, הנימוקים להחלטת הוועדה והנתונים שעליהם נשענה - חסויים. כלומר, האינטרסנטים יבחשו בקלחת, בזמן שהציבור הרחב יודר מהשיח.

ההדרה חמורה במיוחד משום שלטענת משרד הבריאות, בפני הוועדה הוצגו נתונים חלקיים בלבד. כדי להוכיח "יבוא בהיצף" (הורדת מחירים מכוונת כדי להשתלט על השוק) יש להראות בין השאר שהקנאביס הקנדי נמכר בישראל במחיר נמוך מאשר במדינת המקור. אך על פי שר הבריאות בוסו, לו הוצגו מחירי הקנאביס האמיתיים בקנדה לוועדה - הם היו מראים "תמונה שונה בתכלית ממסקנות הממונה על היטלי הסחר".

גם רשות התחרות ואגף תקציבים באוצר טוענים שנפלו בהחלטה פגמים מהותיים. כדי שנוכל לשפוט בעצמנו ולנהל שיח פעיל, כראוי במדינה דמוקרטית, החלטת הוועדה צריכה להיות חשופה לציבור - לפני ששר האוצר כבר מכריע ומעביר את ההחלטה על גובה ההיטל בלבד הלאה לוועדת הכספים.

עידן ארץ

תמונה בשבוע

קריאה להחזרת החטופים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, בזמן צפירת יום השואה / צילום: דנור אהרון
 קריאה להחזרת החטופים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, בזמן צפירת יום השואה / צילום: דנור אהרון