500 אלף אירו זה הסכום שיקבל המנצח בטור דה פראנס 2025 שיסתיים ב־27 ביולי כשהמרוץ יגיע לליבה של פריס, לאחר 21 ימי מרוץ אגרסיביים שכוללים לא פחות מ־3,338 ק"מ קשוחים. המרוץ הצרפתי או "סובב צרפת" בתרגום מילולי שנוסד בשנת 1903, מצליח מדי שנה לסחוף אחריו כמיליארד צופים בכל רחבי העולם, הרבה בזכות המנגנון השיווקי־כלכלי שעומד מאחוריו ומאחורי הקבוצות המשתתפות בו, שאחת מהן היא "ישראל פרמייר טק", קבוצה בבעלות ישראלית של איש העסקים הישראלי-קנדי סילבן אדמס ורוני בר און, שייסד אותה.
● מיליוני אירו בשנה הפכו קבוצת אופניים אנונימית מישראל לסנסציה
● מחקר חדש מציע: לא צריך 10,000 צעדים ביום כדי לשמור על הבריאות
על מנת להבין את המנגנון שעומד מאחורי המפעל גדול הממדים הזה, צריך קודם להכיר את המבנה ההיררכי וכיצד הוא פועל. מאחורי הקסם, הרוכבים, הזיעה, הדרמה והנופים עומדת חברת ההפקה והספורט הצרפתית ASO (Amaury Sport Organisation), שמפיקה את הטור דה פראנס ועוד יותר מ־90 אירועי ספורט נוספים בצרפת ובעולם.

ג'ק סטיוארט מ''ישראל פרמייר טק'' בקטע נגד השעון בטור דה פראנס / צילום: נועה ארנון
מודל ההכנסות של החברה מחסויות שעמד על פי הערכות בשוק על כ־60 מיליון אירו בשנה שעברה, מורכב מכמה רבדים ובהם זכויות שידור בינלאומיות אותן רוכש ערוץ יורוספורט בסכום שמוערך בעשרות מיליוני אירו לשנה, חסויות יוקרתיות של הבנק הצרפתי LCL (8.5 מיליון אירו) ושל יצרנית הרכב סקודה (כ־6.8 מיליון אירו), חברת הצמיגים "קונטיננטל" (4.25 מיליון אירו) וחברת התקשורת אורנג' (1.7 מיליון אירו).
כמו כן, מסלול הטור מתארח בערים רבות לאורך צרפת והעיריות שדרכן הוא עובר משלמות "דמי אירוח" על הזכות לארח. גם אם אתם לא חובבי הטור דה פראנס, בסופו של דבר מדובר במסורת ובאירוע ספורטיבי שהוא הרבה מעבר למרוץ אופניים, מדובר באירוע תרבות עולמי, חגיגה לאומית צרפתית, ובפלטפורמה גלובלית לפרסום, תיירות ותדמית. המרוץ הוא מותג שחוצה גבולות, מושך מאות מיליוני צופים, ויוצר הזדהות רגשית עמוקה עם עקרונות כמו נחישות, התמדה ותחרותיות.
"ענף האופניים בישראל הוא נס"
כשמדברים על ישראלים בקבוצת "ישראל פרמייר טק", בדרך כלל מתמקדים ברוכבים המקצועיים, אך הקבוצה מורכבת גם ממעטפת מקצועית שסובבת אותה ובה יש לו מעט ישראלים בנוסף לבעלי הקבוצה, המנכ"ל עידו שביט, וגם אחד מהצירים המרכזיים של הקבוצה, הספורט דיירקטור הישראלי שלה דרור פקץ', 44, רווק.
פקץ' הוא רוכב אופני ההרים הישראלי הראשון שהתקבל בעבר לקבוצה מקצוענית מהדרג הראשון ובהמשך אף שימש כמאמן נבחרת ישראל באופני הרים. כיום הוא כאמור משמש כספורט דיירקטור של הקבוצה המקצוענית הישראלית אליה הצטרף בסוף שנת 2020, ובין לבין משמש גם כפרשן אופניים בערוץ הספורט. הוא בין הדמויות החשובות שאחראיות על האסטרטגיה המקצועית של הרוכבים, ובטור דה פראנס הנוכחי הוא ספורט דיירקטור שני תחת הספורט מנג'ר של ישראל פרמייר טק, סטיב באוור.

דרור פקץ', ספורט דיירקטור בקבוצת ''ישראל פרמייר טק'' / צילום: נועה ארנון
מה כולל התפקיד שלך בקבוצה בטור דה פראנס?
"אני דיירקטור שני והאחריות שלי כוללת את כל התוכניות היומיות, כל הצוות, כל הלוגיסטיקה - למעשה כל האופרציה היא נגזרת של התוכנית המקצועית שלנו. אם יורדים לפרטים אני אחראי על כל התוכניות היומיות ואני החוט המקשר בין המנהלה לפרפורמנס (הביצועים הספורטיביים, א.ה). זה תפקיד הרוחב, תפקיד האורך שלי הוא עבודה על המסלול עצמו - אחד משלושה דיירקטורים ומאמן".
על המסלול הדבר בא לידי ביטוי בצורה מאוד טכנית וברורה. פקץ' הוא אחד מכלי הרכב של הקבוצה שנע לאורך המסלול היומי של הטור ונותן הוראות בקשר לרוכבים ומתייעץ על הטקטיקה בזמן אמת עם הספורט מנג'ר סטיב באוור. זה דורש ראיית עומק קבוצתית והבנה מוכחת היכן כדאי לנצל הזדמנויות על מנת להניע את הרוכבים להשיג את יעדי הקבוצה לאותו יום. כמו כן, כל תקלה טכנית לרוכב על המסלול, שיכול להתפרס על 160 עד 220 ק"מ, רכב הקבוצה יגיע אליו וייתן לו מענה מיידי או על ידי תיקון במידה ומדובר בפנצ'ר או על ידי החלפת האופניים במידה ומדובר בתקלה חמורה יותר. מי שצופה במרוצי אופניים מכיר את הרכבים עם הגגונים שעליהם מותקנים שמונה זוגות אופניים שמותאמים לכל רוכב באופן מדויק בדיוק למטרה הזו.
בנוסף, הרכב של הספורט דיירקטור אחראי על תזונת הרוכבים ויגיע עד אליהם, ויושיט להם את הבקבוק או את ג'ל האנרגיה מחלון המכונית. במקומות מוגדרים (Feed zone) ניתן לעצור את רכב הקבוצה ולהמתין לבואם של הרוכבים ולהגיש לרוכב שזה תפקידו המוגדר מראש ("דומסטיק") שק בד (מוזט בלשון המקצועית, א.ה) אשר בתוכו מצויים בקבוקי מים, חטיפים או ג'לים - אותם הוא יחלק לשאר חברי הקבוצה שלו.
לקבוצה אין השנה בטור דה פראנס רוכב ישראלי. מה הסיבה לכך?
"צריך לשאול אם ישנה התקדמות של הרוכבים הישראלים אם התשובה היא 'כן', אז אנחנו בהתקדמות. אני חושב שהמצב של הרוכבים הישראלים היום הוא הרבה יותר טוב ואולי אפילו הכי טוב שהיה אי פעם. האם הייתי רוצה עוד 30 רוכבים? כן. האם הייתי חולם שיהיה בסגל יותר רוכבים ברמת וורלד טור - לא כאלה שיכולים לסיים, אלא שיכולים כאלה להשפיע על המרוץ? התשובה היא כן, אבל איפה הם? אומרים שאסור לעשות הנחות לרוכבים ישראלים, אבל מצד שני אומרים לנו למה הם לא כאן. אנחנו רוצים שרוכב שנמצא פה יבין שהוא קיבל את המקום שלו בזכות ולא בגלל הדרכון שלו".
איפה אתה רואה את הרוכבים הישראלים בעוד 5 שנים?
"זו שאלה שמושפעת ממה בתחום האחריות שלנו וגם מה חומר הגלם שנקבל. אנחנו היום צללנו שכבה אחת מתחת ומסתכלים יותר לעומק, רוצים לפתח יותר ויודעים יותר טוב איך לפתח. אבל עדיין, אנחנו באופן טבעי תלויים במה יגדל בשטח: כישרון, ניהול מקצועי של הענף, של ניהול המועדונים וכו'. בינתיים אנחנו עדיין ניזונים ממה שקורה בשטח. ענף האופניים בישראל הוא נס - אין מרוצי אופניים בישראל. המרוצים היחידים שיש הם מרוצי קריטריום בהקפות של שעה, שזה לא מרוץ אופניים של 180 ק"מ. אז איפה תגדל את הילדים שמתאמנים?".
איך ייגמר הטור מבחינת הקבוצה?
"בשלושה הימים האחרונים (קטעים 10-8, א.ה) של המרוץ, שניים מתוך השלושה קטעים נראינו הרבה יותר טוב - הגענו במקום הרביעי ובמקום השישי. יש לנו את הכלים אבל צריך שהכל יתחבר. קח בחשבון שלפחות 15 מהקבוצות פה בטור דה פראנס לא הגיעו לכאן עם מחשבות על GC (רוכבי אופניים המתמקדים בניסיון לזכות במרוצי קטעים, א.ה) ואז אתה רואה שכל הקבוצות הללו מחכות שהקבוצות של ה- GC לא יילחמו על קטע מרוץ ספציפי ואז הן נלחמות שם - ואנחנו אחת מהקבוצות האלו. ואז אתה צריך לבוא לידי ביטוי שהשלב יתאים לך, שהרוכב שלך יהיה במהלך הנכון ושיהיו לו גם 'רגליים טובות' באותו יום. אז אני חושב שיש לנו את הכלים לנצח מתוך מה שתיארתי. גם אם בסוף יש אכזבה ואמוציות אצל הרוכבים אלו האנשים הכי מקצוענים בעולם ואתה רואה כמה זה משפיע עליהם אבל רק לזמן שזה צריך להשפיע עליהם. אחר כך הם אומרים 'נקסט'. הם מקצוענים".
תקציב של עשרות מיליונים לקבוצת אופניים
אך חברת ASO היא רק תחילתו של המשפך שמרכיב את האירוע העוצמתי ורחב היריעה הזה. מתחתיו נמצאות קבוצות הרכיבה, שהן למעשה התוכן של כל הסיפור הזה, והשנה 23 מהן משתתפות בטור דה פראנס כאשר בכל קבוצה מגויסים שמונה רוכבים מקצועיים לסגל. התקציב משתנה מקבוצה לקבוצה כמו בכל ענפי הספורט, אך בענף מדברים על תקציב קבוצת וורלד טור (הדרג הבכיר) בקצה העליון, שנושק ל־60־50 מיליון אירו לשנה. אחריהן נמצאות הקבוצות בעלות התקציב הבינוני עם כ־30־25 מיליון אירו, ואילו הקבוצות הקטנות יותר נעות על הסקאלה שבין 12 ל־16 מיליון אירו.
המצב הזה יוצר פערים עצומים בין הקבוצות השונות, שכן קבוצת קצה יכולה להשקיע פי 4־5 בהחתמת רוכבים וציוד, מקבוצה עם תקציב צנוע יותר ועדיין לרכוב איתם כתף אל כתף באותו מרוץ.

קבוצת ''ישראל פרמייר טק'' בטקס הצגת הקבוצות בטור דה פראנס / צילום: נועה ארנון
אם נגדיל את הרזולוציה נגלה שהכסף הגדול הולך בעיקר על עלות הרוכבים וגם כאן ישנם פערים. קבוצות העילית מגייסות את הרוכבים הבכירים והטובים בעולם בסכומים שאמנם נמוכים מאלו שמסי ורונאלדו מקבלים לעונה, אך עדיין מדובר בסכומים מרשימים למדי שמגיעים לשבע ספרות. כך למשל הערכות בשוק מדברות על כך שטאדיי פוגאצ'ר, הרוכב הסלובני של קבוצת איחוד האמירויות (UAE), ומי שנחשב כיום לרוכב הטוב בעולם וצפוי לנצח גם השנה בטור דה פראנס (ניצח עד כה 3 פעמים בטור) מרוויח כ־8 מיליון אירו לשנה.
מדובר בשכר מהרכיבה בלבד והסכום כמובן לא כולל ניצחונות, בונוסים, פרסים אישיים וחסויות. מיד אחריו בדירוג השכר נמצא הנמסיס שלו, יונאס וינגגור הדני, מקבוצת ויסמה ליס א־בייק, שמשלשל לכיסו כל תחילת עונה כ־5־6 מיליון אירו. מכאן המספרים הולכים ומצטמקים בהתאם לרמת הרוכב ויוקרתה של הקבוצה, אך ניתן לומר כי הרוכבים הבכירים בענף יוצאים עם צ'ק שנתי של מעל למיליון אירו לשנה.
מפעילים אופרציה ב־20 מדינות
זו הפעם השישית שישראל פרמייר טק מתחרה בטור דה פראנס. הקבוצה מתחרה באופן אינטנסיבי לאורך כל השנה ויש לה בלוח התחרויות לא פחות מ־250 ימי מרוצים בשנה על פני 20 מדינות על הגלובוס. אופרציה מורכבת שמי שמנהל אותה הוא עידו שביט, מנכ"ל קבוצת ישראל פרמייר טק, 42, נשוי פלוס שלושה, ושמשפחתו עברה לאחרונה להתגורר עימו בעיר ג'ירונה שבספרד (שם נמצא המרכז הלוגיסטי של הקבוצה). "סילבן אדמס, אחד מבעלי הקבוצה, נוהג לתאר את התפקיד שלי כ'דבק'", הוא אומר, "אני מאחד את כל המחלקות השונות, ובין היתר אני גם הקשר של סילבן אדמס עם ענף האופניים בישראל".

עידו שביט, מנכ''ל ''ישראל פרמייר טק'' / צילום: באדיבות ישראל פרמייר טק
מה התקציב השנתי של ישראל פרמייר טק?
"התקציב מוערך ב־25 מיליון אירו לשנה. חצי ממנו מופנה לשכר של הרוכבים ושכר אנשי הצוות העוטף את הקבוצה, והחצי השני של התקציב מופנה לעלויות התפעול והלוגיסטיקה של הארגון הענק הזה שמתחרה כמעט בכל נקודה בעולם. קח בחשבון שבשבוע נתון יכולות להיות לנו ארבע תחרויות שונות באירופה ואחת נוספת בקנדה. העלויות כוללות: מלונות, טיסות, צי של 25 רכבים, 3 אוטובוסים, 4 משאיות, אוכל לרוכבים ולצוותים.
"קח למשל את המשאית שקנינו לאחרונה. העלות שלה בסוף תגיע למיליון אירו. העלויות של הרכבים מגיעים לסכום של חצי מיליון אירו לשנה ואם לוקחים רק את תקציב הטיסות אנחנו מדברים על 75 אלף אירו לחודש. בנוסף, תקציב המרוצים השנתי שלנו עומד על 1.5 מיליון אירו שנתי - רק עלות הטור דה פראנס לקבוצה עומד על 100 אלף אירו. מדובר בהרבה כסף".
למרות הפערים המשמעותיים במשאבים, נראה שישראל פרמייר טק מצליחה להישאר רלוונטית ולצבור ניצחונות (3 עד היום במהלך השנים בקטעים בטור דה פראנס), וזה הודות לבחירה מושכלת של רוכבים, תכנון אסטרטגי ממוקד ומודל ניהול תקציב שמרני ויעיל.
בקבוצה הישראלית חתום כריס פרום, מי שנחשב לאגדת אופניים עולמית וניצח לא פחות מ־4 פעמים בטור דה פראנס, ועלות שכרו על פי פרסומים בתקשורת העולמית עומדת על כ־5 מיליון אירו לשנה - בטופ העולמי בקרב עשרת הרוכבים הבכירים בענף. "מבחינה ספורטיבית היום אפשר להגיד שזה לא היה נכון", מציין שביט, "החתמנו את פרום כי ציפינו שהוא יוכל להיות רלוונטי שוב (לאחר פציעה שעבר, שבעקבותיה לא הצליח לשחזר את הישגיו בעבר, א"ה). עם זאת משאר הבחינות עצם ההחתמה שלו הפכה אותנו מקבוצה קטנה לקבוצה רלבנטית. זה עזר לנו בוודאות עם גיוס רוכבים לקבוצה ועם חלק מנותני החסות שלנו".
בנוגע לעלויות שאר הרוכבים בקבוצה, הן נקבעות על פי הניסיון והוותק של הרוכב ומכיוון שהקבוצה אינה חושפת את החוזים והסכומים, אז לא ניתן לדעת בוודאות. כאמור, עלויות גיוס הרוכבים וההחתמה שלהם לקבוצה הם הסעיף הכבד והמורכב ביותר, כמו גם לשאר הקבוצות שמחזיקות את הענף הזה ברמת תחרויות הוורלד טור - הסבב העולמי של איגוד האופניים הבינלאומי (UCI). הרף התחתון לשכר של רוכב בקבוצת וורלד טור עומד על 72 אלף אירו לעונה. יחד עם זאת הטווח נע על פי ביקוש והיצע והיכולות שהרוכבים מציגים לאורך העונה ויכול לנוע מכמה מאות אלפי אירו ולמעלה מכך.

רוכב ''ישראל פרמייר טק'' בפלוטון בטור דה פראנס / צילום: נועה ארנון
מי המשקיעים העיקריים של הקבוצה?
"כחצי מהתקציב שעומד כאמור על כ־25 מיליון אירו מגיע מסילבן אדמס ומרוני בר און. נותנת החסות הגדולה הרשמית של הקבוצה היא 'פרמייר טק', חברה קנדית שעוסקת בטכנולוגיה חקלאית מתקדמת שעלות החסות שלה עומדת על כ־5 מיליון אירו לעונה. בנוסף לכך ישנן חסויות שונות ובהן של חברת האופניים Factor, חברת הביגוד Ekoi שמלווה אותנו ואפילו חברת יינות Fantini שנותנת חסות לקבוצה כבר מספר שנים. צריך להבין שרק שווי המדיה לספונסר בזמן שידור על הלוגואים שנמצאים על השרוולים של הרוכב עומד על 2.8 מיליון אירו".
למעשה אין השנה בטור דה פראנס רוכב ישראלי. אז מה הופך את הקבוצה לישראלית?
"נכון, הרוכב הישראלי שלנו נדב רייסברג לא בטור הפעם, אבל הרוכבים הישראלים הם רוכבים לגיטימיים שקיבלו חוזה. זה שינוי שאני הכי גאה בו. אנחנו פה בסוף בשביל לקדם את ישראל וכדי לתת לרוכבים הצעירים הרגשה שהם יכולים. רציתי לראות את נדב פה, אבל במסגרת התכנון האסטרטגי המקדים הוא לא התאים לתוכנית של המרוץ. עם היכולות שלו הוא היה ממוקם אצלנו ברשימות במקום התשיעי (לטור נבחר סגל של שמונה רוכבים, א.ה) בבחירה לטור. עצם העובדה שרוכב ישראלי נמצא במקום כזה ולא בזכות המוצא - גורמת לי לקום גאה כל בוקר ולעבוד בקבוצה.
"יחד עם זאת יהיה רוכב ישראלי בוואלטה אספניה הקרוב (מרוץ בספרד שנחשב לאחד משלושת הגרנד הטורים הגדולים לצד הטור דה פראנס, א.ה), כי הוא מתאים לתוכנית וללוח המרוצים. להגיד שאני רוצה שיהיה רוכב ישראלי בטור - אני מאוד רוצה והסיכויים הם מאוד גבוהים, אבל הוא יצטרך להוכיח את עצמו. אני יכול לומר שאם יהיו שני רוכבים שהם באותה רמה וצריך להחליט, אז הרוכב הישראלי יכול להיות שיקבל 'דחיפה' קטנה".
הורדתם את השם "ישראל" מהמיתוג. מה הוביל להחלטה הזו?
"כחלק מהרצון שלנו להראות לרוכבים ולצוות שאנחנו מקשיבים להם ואנחנו פה לשמור עליהם, החלטנו לשנות קצת את המיתוג כדי להפחית חיכוך ושירגישו טוב יותר. להגיד לך שאני בתור ישראלי שעושה מילואים ואיבד חברים וקרובים ב־7 באוקטובר אהבתי את זה שאני זה שצריך להסתתר? לא אהבתי. אבל זו המציאות, צריך להיות חכם ולא צודק. אני יכול לומר לך שאני מתבייש שיש לנו בטור אבטחה משטרתית". ואכן, כפי ששביט ציין מתחם בית המלון בו שוהה הצוות מאובטח לאורך כל היום והלילה על ידי המשטרה המקומית. חשוב לומר כי בגדי הרוכבים המקצועיים נשארו עם השם "ישראל פרמייר טק" וזהו שם הקבוצה הרשמי, והורדת השם "ישראל" הייתה רק מהמיתוג של כלי הרכב והביגוד הממותג שאינו תחרותי.
"לרוכב ישראלי יש בעתיד פוטנציאל לנצח"
"ישראל פרמייר טק" מתנהלת כקבוצה מקצוענית ברמות הגבוהות ביותר של הענף וזה בא לידי ביטוי לא רק בסגל הרוכבים שלה, אלא בכל המעטפת הסובבת אותם, ציוד הקצה שברשותה והצוות המקצועי שרוחש מסביב על מנת להביא ניצחונות לקבוצה. הקבוצה נמצאת כרגע בדרג הפרו-טים ומורכבת מ-30 רוכבי עילית בכירים בענף, וביניהם: דרק ג'י, אלקסיי לוטסנקו, גוילום בויבין, ג'ו בלקמור מייקל וודס, וגם הספרינטרים הישראלים איתמר איינהורן, עודד קוגוט והמטפס נדב רייסברג.
כאורח הקבוצה בטור דה פראנס, הגעתי לעיר טולוז שם הם היו ביום מנוחה לה כל הקבוצות זכו לאחר עשרה ימי תחרות אינטנסיביים. שטח המלון בו הם שהו הפך להיות האזור הטכני בו חנו משאיות הקבוצה, הרכבים והאוטובוס המפואר בו נמצאים הרוכבים כאשר הם נעים לעבר קו הזינוק ומעיר לעיר בצרפת. ההתרחשות באותו חניון היא כמו "עיר נמלים", כל אחד עסוק בפרטים הקטנים על מנת שהפאזל יורכב בתחילת כל יום לכדי תמונה אחת מנצחת. כך למשל במתחם המשאיות נמצאת לדוגמה משאית ה"שפית" הממותגת עם החסות של יינות Fantini, ובה רוקחת מדי יום השפית של הקבוצה את הארוחות עבור הרוכבים. חצי מהמשאית מנוצלת לטובת המטבח שם היא בונה את התפריט ומבשלת את המנות בהתאם להוראות התזונה שהיא מקבלת, והמחצית השנייה של המשאית היא למעשה חדר האוכל של הרוכבים בו הם אוכלים לפני ואחרי יום המרוץ. דוגמה נוספת היא משאית מכונאי האופניים, בה נמצאים אופני הקצה של הרוכבים של חברת Factor ועליהם מופקדים האנשים שהאחריות שלהם לגבי תפקוד האופניים היא מכרעת. "כל טעות שלנו כאן יכולה לבוא לידי ביטוי על הכביש ולתוצאה רעה עבור הרוכב", אמר לי אחד המכונאים שבמקור הוא מקנדה ומלווה את הקבוצה מספר שנים.
ניתן לראות את רמת המקצוענות בשטח בכל מקום והשאיפה להביא ניצחון לקבוצה נמצא באסטרטגיה של הקבוצה לאורך כל שדרת אנשי הצוות והניהול. בשיחה שניהלתי עם הג'נרל מנג'ר של הקבוצה, צ'ל קרלסטרום, הצלחתי אולי לזהות את הנוסחה שמצליחה לגבש כל כך הרבה אנשי צוות מקצועי, מכל כך הרבה מדינות לכדי יחידה אחת אורגנית ושאפתנית. "חשוב לנו לשמור על התרבות שלנו - האנשים פה חשובים לנו ואכפת לנו מהם", מסביר קרלסטרום, 48, שנמצא בקבוצה משנת 2016 ומגיע אליה מפינלנד. "יש לנו צוות של 105 אנשים ואני אחראי על הרוכבים, הלוגיסטיקה, על הרפואה, על המכונאים ועוד. אנחנו רוצים להיות טובים יותר, חזקים יותר ומהירים יותר. אבל דבר אחד הוא מאוד חשוב לנו וזו התרבות שיש לנו, אנחנו לא רוצים לשנות את התרבות שלנו. יש לנו תרבות טובה שבאה לידי ביטוי בדאגה לצוות הקבוצה. אנשים חשובים, וזה משהו שחשוב לנו. בתרבות אני מתכוון גם לפתיחות שיש פה, לשקיפות ולאכפתיות. אנחנו שמים את הרוכבים במרכז ומקשיבים לצרכים ותומכים בהם בכל מה שצריך. זה בעיקר 'תרבות חיובית'". לגבי הרוכבים הישראלים בקבוצה אומר קרלסטרום כי הוא מאוד אופטימי לגביהם, "יש לנו כמה כישרונות כאלה ואני צופה שבחמש שנים הקרובות נראה מישהו מהרוכבים הישראלים באופן פוטנציאלי מנצח קטע בטור דה פראנס. כמו כן, אנחנו רוצים בטווח של חמש שנים שהקבוצה תתמודד על ניצחון של גרנד טור - זו מטרת העל שלנו".
השקעה שלא מחזירה את עצמה
אין ספק כי קבוצת "ישראל פרמייר טק" הצליחה לחולל שינוי מהותי בענף האופניים הישראלי והאחראים העיקריים לכך הם כאמור המיליארדר סילבן אדמס, 66, שמשקיע בקבוצה ביחד עם רוני בר און עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.
בענף האופניים אין רווחים וההשקעה לא מחזירה את עצמה. מה אתה מרוויח מכך אישית, ומה מניע אותך ואת רוני בר און להמשיך להשקיע?
סילבן אדמס: "אתה צודק - הקבוצה היא נטל כלכלי והיא אינה פעילות מסחרית. אז למה להשקיע בה כל כך הרבה? פרסום שמה של ישראל בגאווה בעולם - מנרמל אותנו ומייצר תדמית חיובית, במיוחד עכשיו, כשאנחנו מתמודדים לעתים עם מחאות ועוינות, למרות שבעיניי מדובר במיעוט.

סילבן אדמס, אחד מבעלי הקבוצה / צילום: באדיבות ישראל פרמייר טק
"אני מקדם את ישראל ורואה את עצמי כ'שגריר מטעם עצמי של ישראל', ולאחרונה אף נבחרתי לנשיא הקונגרס היהודי העולמי בישראל - גוף דיפלומטי שמייצג את עם ישראל. צריך להבין, ענף הרכיבה מגיע למיליארדי צופים והוא מביא את השם הטוב של ישראל למרבית הקהל - שהוא חובב ספורט ולא מורכב מאנשים פוליטיים. אני מכנה אותם הרוב הדומם. אתן לך דוגמה, כאשר אני רוכב לפני המרוץ על המסלול של הטור עם חולצת הרכיבה שכתוב עליה 'ישראל' - אני שומע את הקהל מריע וקורא: 'ישראל'. ככה אני יודע שהחיבור הזה עובד. הוא עוזר לנו לבנות גשר לאוהדים האלה ברחבי העולם".
נתוני החשיפה הגדולים של "ישראל פרמייר טק" בטור דה פראנס ובכל המרוצים שלה יוצרים בולטות גבוהה מאוד עבור הספונסרים שלה שהם חלק בלתי נפרד מהתקציב של הקבוצה. כך למשל, שווי המדיה על שרוולי רוכבי הקבוצה של לוגו נותן החסות שלה, "פרמייר טק", כפי שנבדק על ידי חברה חיצונית שמודדת עלויות פרסום בטלוויזיה ובמדיות השונות, חושף כי הוא עומד על סכום של 5.3 מיליון אירו בשלושת מרוצי הגרנד טור שבו הקבוצה מתחרה: טור דה פראנס, ג'ירו ד'איטליה והוואלטה אספניה. החזר ההשקעה (ROI) לפי הנתונים האלו, בהתייחס ל-63 מרוצים בלבד מתוך 250 ימי מרוץ שהקבוצה מתחרה בהם עומד על יותר מ-8 מיליון אירו לעונה.
מדוע אין חברה ישראלית בינלאומית מובילה שמעניקה לקבוצה חסות מרכזית?
"לדעתי יש שתי סיבות ברורות לכך שחברות כאלה צריכות לתמוך בקבוצה הישראלית שלנו: הסיבה הראשונה היא משום שמדובר בחשיפה אדירה למיליארדים - ממש כמו לכדורגל או לפורמולה 1. הסיבה השנייה היא ציונות - אותו מניע שמוביל אותי. אז אם מנכ"לים של חברות ישראליות מובילות קוראים את הכתבה - אני מפציר בהם לשקול לקחת חסות על הקבוצה, כפי שקורה במדינות אחרות. הרכיבה היא פלטפורמה עוצמתית - גם לחשיפה וגם לחיזוק שמה הטוב של ישראל בזמנים המורכבים הללו. אני מוכן להיפגש עם כל חברה ישראלית או בבעלות יהודית כדי לדון בכך. זה מהלך אסטרטגי. העם היהודי חזק כאשר אנחנו פועלים יחד".

קהל הצופים יוצא מגדרו כשהרוכבים חולפים / צילום: נועה ארנון
האם בעתיד הנראה לעין אתה מאמין שיש סיכוי שרוכב ישראלי ינצח קטע בטור דה פראנס?
"ניצחנו שלושה קטעים בעבר בטור ובשנה שעברה אף היה לנו רוכב שסיים בטופ 10 בדירוג הכללי. רוכבים ישראלים התחרו בטור בעבר וגם כיום יש לנו בקבוצה ישראלים צעירים ומוכשרים, שאני בהחלט יכול לראות אותם רוכבים בטור כבר בשנה הבאה. לגבי ניצחון של רוכב ישראלי, למה לא? אם הם טובים מספיק כדי להיכלל בסגל הטור, כמו שני רוכבים ישראלים שכבר קרובים לכך - הם בהחלט יכולים גם לנצח. ישראלים הם מנצחים בכל תחום. כשניתנת להם ההזדמנות הם גורמים לכולנו גאווה. אנחנו נושאים את שמה של ישראל, לכן נמשיך לנסות לנצח ולהיראות בצורה חיובית".
פרסים בשווי 2.3 מיליון אירו
סך הפרסים בטור דה פראנס עומד על כ-2.3 מיליון אירו ומתחלק בין כלל הרוכבים והקבוצות. אלו שוויין של חלק מהזכיות המוענקות לרוכבים בקטגוריות השונות:
■ הפרס לזוכה הכללי בטור (חולצה צהובה) 500,000 אירו
■ הפרס למקום השני 200,000 אירו
■ הפרס למקום השלישי 100,000 אירו
■ המנצח בדירוג הספרינטרים (חולצה ירוקה) 25,000 אירו
■ המנצח בקטגוריית מלך ההרים (חולצה מנוקדת) 25,000 אירו
■ המנצח בקטגוריית הרוכב הצעיר המצטיין (חולצה לבנה עד גיל 25) 20,000 אירו
■ מנצח קטע יומי 11,000 אירו
■ רוכב התקפי יומי 2,000 אירו
■ הרוכב ההתקפי של כל הטור 20,000 אירו
■ קבוצת השנה (לפי זמן מצטבר): 50,000 אירו
***גילוי מלא. הכותב היה אורח קבוצת "ישראל פרמייר טק" בטור דה פראנס.