שלושה ילדים בני 25 עם 90 מיליון דולר כל אחד

אמריקה און ליין רכשה את חברת האינטרנט מיראביליס תמורת 407 מיליון דולר * התשלום יחולק בין 287 מיליון דולר במזומן ו-120 מיליון דולר נוספים בכפוף לביצועים * שלושת המייסדים ימשיכו לעבוד בחברה, אשר תיוותר כגוף עצמאי בתוך

AOL מאת עמי גינזבורג

חברת אמריקה און ליין (AOL) הודיעה הבוקר (ב') על השלמת רכישתה של חברת האינטרנט הישראלית מיראביליס, בעיסקה כוללת שהיקפה עשוי להגיע ל-407 מיליון דולר. הידיעה על העיסקה הצפויה פורסמה לראשונה ב"גלובס".

AOL תשלם בעיסקה זו 287 מיליון דולר במזומן תמורת מלוא הבעלות על מיראביליס. עוד נקבע כי AOL תשלם 120 מיליון דולר נוספים שייפרסו על פני שלוש שנים, החל מ-2001. התשלום הנוסף כפוף לעמידה של מיראביליס בביצועי צמיחה שנקבעו בהסכם. ההודעה לא מבארת האם הכוונה היא לביצועים טכניים או עסקיים, וככל הידוע הסכום הנוסף יתחלק בעיקר בין מייסדי החברה.

מיראביליס, שהוקמה לפני פחות משנתיים, היא המפתחת של תוכנת התקשורת ICQ (משחק מלים על הביטוי - I Seek You), המיועדת לבצע קשר של הודעות מהירות בין הגולשים ברשת האינטרנט. התוכנה מזהה עבור המשתמשים מי מחבריהם מחובר לאינטרנט ומאפשרת ליצור ביניהם קשר מיידי.

אריק ורדי, המשמש כמנכ"ל מיראביליס ואחד המייסדים בה, מצוטט בהודעה של AOL באמרו כי החברה שמחה להצטרף לשורותיה של AOL, וכי המשאבים של AOL ישמשו לשיפור השירות הניתן כיום על ידי החברה לקהילת המשתמשים ב-ICQ. נשיא החברה, ספי ויגיסר, שגם הוא נמנה עם המייסדים, העריך ששילוב הכוחות בין החברות יאפשר למיראביליס להשיק במהירות את הגירסאות החדשות של התוכנה. ויגיסר ציין עוד כי קבוצת המייסדים של החברה תמשיך להוביל את הפיתוח של הדורות הבאים של ICQ. מיראביליס תמשיך לספק את התוכנה בחינם.

מיראביליס הוקמה באמצע שנת 96' על ידי ארבעה שותפים - ספי ויגיסר (25), יאיר גולדפינגר (26), אריק ורדי (27) ואמנון עמיר (24) שפרש לאחר מכן מהחברה.

ויגיסר, ורדי וגולדפינגר מחזיקים כל אחד בכ-%21 מהמניות בחברה, ובשיעור דומה מחזיק גם יוסי ורדי, אביו של אריק, שהיה המשקיע הראשון בחברה. האחזקה שבידי ארבעת בעלי המניות הגדולים תקנה לכל אחד מהם סכום של כ-90 מיליון דולר.

עם בעלי המניות הנוספים במיראביליס נמנים שורה של משקיעים פרטיים, מהמובילים והידועים בארץ. הבולטים שבהם הם האחים מיכאל ובנימין יסלזון, שכל אחד מהם מחזיק כעת מניות בשווי של כ-7.5 מיליון דולר, חברת אריסון השקעות שתקבל 4.6 מיליון דולר, משפחת סטימצקי שתקבל 2.3 מיליון דולר ונשיא התאחדות התעשיינים, דן פרופר, שיקבל 1.7 מיליון דולר.

AOL ציינה בהודעה כי חלק הארי מהסכום אותו היא משלמת יופחת כסכום חד פעמי בתוצאותיה לרבעון הנוכחי, אשר מסתיים ביוני, כהוצאות בגין מחקר ופיתוח. החברה העריכה כי העיסקה לא תפגע ברווח התפעולי שלה.

מנהלי AOL ציינו כי רכישת מיראביליס תחזק את מעמדה המוביל של החברה בתור ספק אינטרנט. מנכ"ל אמריקה און ליין, סטיב קייס, ציין כי הרכישה נועדה לנצל את הנאמנות הגדולה שרוכשים המשתמשים לתוכנת ה-ICQ והשימוש הרב שהם עושים בה. הנאמנות הזו מתבטאת בזמן שימוש רב בתוכנה, אשר עשויה לשמש את AOL לצורך אספקת שירותי תוכן שונים למנוייה בעולם