שלמה אייזנברג מזהה הזדמנות באמקור

ערד השקעות, בשליטת אייזנברג, החליטה להיכנס למו"מ לרכישת השליטה ביצרנית המקררים שנקלעה לקשיים

חברת ערד השקעות, בשליטת שלמה אייזנברג, הודיעה היום (ה') על החלטת מועצת המנהלים שלה להיכנס למו"מ עם בעלי המניות באמקור, לרכישת השליטה בחברה. אמקור נשלטת על ידי קבוצת אמפא, חברת הארגז של ההסתדרות והמשקיע האמריקאי סטיב שלום, בשלושה חלקים שווים.

החברה, יצרנית מקררים, מזגנים, דודי שמש ומוצרים נוספים לבית, נקלעה לאחרונה לקשיים בעקבות הפסד גדול שנבע לה אשתקד וגרם לקשיים תזרימיים. הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל החדש חיים שולמן, מתכוונת ליישם תוכנית הבראה שתכלול צמצום פעילויות לא רווחיות, מימוש נכסי נדל"ן ופיטורי עובדים.

במקביל, פועלים שלושת בעלי המניות בחברה כדי לפתור סכסוך משפטי ישן הקיים ביניהם. במסגרת הסכם פשרה המתגבש ביניהם, צפוי סטיב שלום למכור את מניותיו באמקור.

הנכונות של שלום, וכנראה גם של ההסתדרות, להיפרד ממניותיהם באמקור, היא קרקע נוחה לכניסתו של שלמה אייזנברג לתחום. אייזנברג רכש בעשור האחרון שורה ארוכה של חברות בתחומים שונים ומגוונים ותרם להשבחתן: נדל"ן, מחשבים, תעשייה וחקלאות. בחלק מהמקרים היה כרוך המהלך בהשתלטות עוינת (ישרס) ובחלק אחר, בהנהגת תוכנית הבראה (חסין אש, פרדס).

למרות שהערכות ראשוניות גורסות כי עיקר העניין של אייזנברג הוא בנדל"ן של אמקור (ובעיקר מפעל המקררים הבנוי על 25 דונם ברחוב יגאל אלון בדרום תל-אביב), אין לפסול על הסף את האפשרות כי אייזנברג מתכוון להבריא את אמקור, תוך שימור פעילותה המסורתית.

למרות שבשנים האחרונות נקשר שמו בעיקר בעיסקאות ניירות ערך, אייזנברג מבין גם בתעשייה. כך למשל, לפני שש שנים רכש יחד עם תנובה את מניות השליטה בחברת פרדס (אז דקסטר), לאחר שחברה זו רשמה הפסדים מתמשכים, צברה מלאי יקר וניזוקה מהשפעותיה של מלחמת המפרץ.

תוכנית ההבראה בפרדס, שכללה צמצום הוצאות, פיטורי עובדים, פריסת חובות וכן העמדת אשראי מצד הבנקים, הצליחה, לפחות בטווח הקצר. החברה, העוסקת באספקת חומרי גלם של מוצרי פרי הדר לתעשיית המיצים בארץ ובחו"ל, גייסה הון בבורסה, הפכה לרווחית ואף התרחבה, בין היתר באמצעות רכישת המפעל המתחרה רימון מקיבוץ גבעת ברנר.

לאחרונה, חלה שוב תפנית לרעה בתוצאותיה העסקיות של פרדס כתוצאה מירידה במכירות, הרעה בתנאי הסחר הבינלאומי, מלאי שנרכש במחיר יקר והוצאות מימון כבדות. על פי פרסומים בעיתונות הכלכלית, מחפש אייזנברג קונה למניותיו בחברה, ואף מנהל לצורך זה מו"מ עם איש העסקים אליעזר פישמן. היום לא ניתן היה להשיג את תגובתו של אייזנברג לידיעה.

חברת אמקור היא משלושת יצרני המקררים הגדולים בישראל. החברה פועלת גם באמצעות מספר חברות בנות, וביניהן אמרון (מוצרי טיהור אוויר ויוניזציה), פליז אמקור (יציקות אלומיניום ויציקות אחרות), רדמונד אמקור (מנועים למזגנים), אמנור אמקור (מזגנים מפוצלים, דודי שמש), אוניטרול אמקור (מקלחונים ואביזרים לאמבטיה) וכן חברות בנות בארה"ב ובאירופה, העוסקות בשיווק מוצרי החברה.

רוב נכסיה הנדל"ניים של החברה משועבדים לטובת אשראי שניתן לחברה, המתקשה לפרוע את חובותיה לספקים. כפי שמתפרסם היום ב"גלובס", הושג בימים האחרונים הסכם עם העובדים שעלותו לחברה 35 מיליון שקל. כניסתו של אייזנברג היא לכן, בראש ובראשונה, לצורך שיפור איתנותה הפיננסית של אמקור.

במסגרת המגעים בין בעלי המניות באמקור, צפוי להיחתם הסכם שיווק חדש עם חברת אמפא, המשווק הבלעדי של מוצרי אמקור בארץ. אמפא, המעסיקה 400 עובדים, נהנתה על פי ההערכות, עד היום, מרווחיות גבוהה כתוצאה מהסכם בלעדיות זה. אמפא היא בעלת השליטה בחברת אמפא השקעות הנסחרת בבורסה