שער העיר: 10 קומות כבר מכורות

מריו לזניק נפרד מהבורסה בפעם השנייה. בסוף השבוע שעבר חתם על הסכם למכירת אחזקותיו בחברת לזניק בניין לאליעזר פישמן ויצחק סוארי תמורת 16 מיליון דולר אוסיף, שבשליטת משה אביב, מכרה עוד חמש קומות בפרוייקט שער העיר ברמת גן ב-84 מיליון שקל

בשבועות האחרונים "התלוננו" שבארץ כבר לא מתקיימות כמעט עיסקאות, וכי מרבית פעילותן של חברות הנדל"ן הבורסאיות עברה לחו"ל, שם הן רוכשות עוד ועוד נכסים מניבים. בשבוע שעבר השתנו הדברים, וכשכבר יש עיסקאות - הן באות בצרורות: שתיים גדולות מאוד נחתמו בסוף השבוע שעבר.

בעיסקה אחת הושלם למעשה מו"מ שהתנהל בחודשים האחרונים בין מריו לזניק ובין אליעזר פישמן (בעל מניות בגלובס) ויצחק סוארי - שותפיו בשנים האחרונות בשליטה בקבוצת החברות הבורסאיות של לזניק. לזניק חתם עם השניים על עיסקה, לפיה ימכור להם את מניותיו בחברת לזניק בניין תמורת 16 מיליון דולר.

לפני חתימת העיסקה, החזיק לזניק ב-%44.5 ממניות לזניק בניין - זרוע ייזום הבנייה למגורים של קבוצת לזניק. העיסקה משקפת, איפוא, שווי של כ-36 מיליון דולר ללזניק בניין - גבוה ב-%12 משווי השוק של החברה.

מתוך חבילת המניות שמכר לזניק, רכשה חברת תנודר, חברה פרטית שבבעלות פישמן, %35.75 תמורת 13.6 מיליון דולר. תנודר החזיקה על לעיסקה %33.65 ממניות לזניק, ולפיכך תגיע ל-%71.4 ותהיה בעלת השליטה הראשית בחברה.

חברת עדיגר, שבבעלות סוארי ורו"ח צבי יוכמן, רכשה %6.75 ממניות החברה, תמורת 2.4 מיליון דולר. יחד עם המניות שהחזיקה לפני העיסקה (%10.85) תגיע עדיגר לאחזקה של %17.6 ממניות החברה. יתרת המניות בלזניק - %11 - מוחזקות בידי הציבור הרחב. כתוצאה מהמכירה, יפרוש לזניק מתפקידיו כיו"ר לזניק בניין וכיו"ר החברות הבנות הבורסאיות שלה - לזניק מסחר ולזניק תעשייה, וכן מתפקידו כדירקטור בשאר החברות הבנות בקבוצה. עוד הוסכם בין הצדדים, כי פישמן וסוארי יפעלו לשינוי שמות החברות בקבוצה, כך שלא יכללו עוד את שמו של מריו לזניק. זה האחרון יוכל להקים חברות אחרות, שבשמן יוכל לשבץ את שמו. הרוכשים יפעלו גם לשחרר את לזניק מערבויות אישיות שנתן להבטחת החזר חובות של הקבוצה לבנקים.

פרישתו של לזניק מקבוצת החברות הבורסאיות שלו היא הפרישה השנייה שלו מהבורסה. בעבר הרחוק היה לזניק שותף עם מרדכי יונה בחברת מרלז, ששמה הורכב מראשי התיבות של שמו. לאחר פרישתו, שינה יונה את שמה ל"מישור החוף", ולפני כמה חודשים הכניס בה כשותף את נתן פולבר, שמונה לתפקיד המנכ"ל.

לזניק הקים את קבוצת החברות שלו, ובעזרת הגאות בשוק ההון הצליח להנפיק שלוש מהן לבורסה ובכך להגדיל משמעותית את היקף עסקיהן. בשנת 94', לאחר המפולת בבורסה, הגיעה הקבוצה אל סף פשיטת רגל. זאת, עקב פיזור גדול מידי של עיסקי החברה ועקב השקעות גדולות בבורסה שהניבו הפסדים.

ברגע הלפני אחרון גייס לזניק את רו"ח סוארי ויוכמן להצלת החברה. הוא מכר להם נתח של %15 ממניות החברה ובמקביל מונה יוכמן לתפקיד המנכ"ל. יוכמן הנהיג תוכנית הבראה שכללה מכירת נכסים נרחבת, צמצום מסיבי של התחייבויות וכן פיטורי עובדים. התוכנית הצליחה, ושנת 96' נרשמה בלזניק בניין כשנת שיא בפעילות, עם רווח של כ-30 מיליון שקל.

לאחר שתוכנית ההבראה הצליחה, הכניס לזניק כשותף נוסף את פישמן, שרכש %33.6 ממניות הקבוצה תמורת 13.7 מיליון דולר. אחרי השיא של 96', הציגה לזניק אשתקד ירידה בהכנסות בעקבות ירידה בהיקף הפרויקטים שהסתיימו. החברה הרוויחה אשתקד 10 מיליון שקל מהכנסות של 300 מיליון שקל.

כיום מקימה לזניק, ישירות או באמצעות שותפויות, כ-2,000 יחידות דיור. בין הפרוייקטים הבולטים שלה ניתן למנות את פרוייקט המלונאות "כפר הים", פארק התעשייה בכפר סבא, בית לינקולן בתל אביב וארבעה קניונים קטנים בנצרת, אשקלון, קרית גת ויקנעם.

בעיסקה הגדולה השנייה בסוף השבוע מכר הקבלן משה אביב חמש קומות בפרוייקט שער העיר ברמת גן, בשטח כולל של כ-7,200 מ"ר, לחברות כלל ביטוח ואלוני חץ, תמורת 84 מיליון שקל, כולל מע"מ. כלל ביטוח רכשה 3 קומות, בשטח של 4,300 מ"ר תמורת 50.3 מיליון שקל, וכן קיבלה אופציה לרכישת קומה נוספת בתנאים זהים, ואילו אלוני חץ רכשה שתי קומות, בשטח של 2,900 מ"ר, תמורת 33.5 מיליון שקל.

פרוייקט שער העיר מוקם על ידי אוסיף (%75) שבשליטת אביב ביחד עם חברת אביב הפרטית שבבעלותו (%25). התב"ע הקיימת כיום מתירה בנייה של 47 קומות מעל הקרקע ועוד שש קומות תת קרקעיות. אלא שאביב מתכנן לצרף לפרוייקט זכויות בנייה ממגרשים סמוכים, ולבנות מגדל בן 59 קומות, בשטח כולל של 36.5 אלף מ"ר, אשר יהיה הגבוה ביותר במזרח התיכון.

התוכנית היא לבנות קומה מסחרית אחת, בת 1,250 מ"ר, 48 קומות משרדים בשטח של כ-28 אלף מ"ר, ומעליהן 10 קומות למגורי יוקרה בשטח כולל של 7,300 מ"ר.

העיסקאות עם כלל ביטוח ואלוני חץ, משלימות לאוסיף ולאביב מכירה של של 10 קומות משרדים, בתמורה כוללת של 170 מיליון ש', וכיום מתנהל מו"מ בשלבים סופיים למכירת 4 קומות מגורים ומשרדים