תע"א, אל-אופ ו-CST האמריקנית מקימות חברה לייצור ולשיווק לוויין צילום אזרחי

דוד ברודט מונה ליו"ר החברה * שיווק הלוויין מיועד בעיקר לשוק האמריקני

תעשייה אווירית, חברת אל-אופ וחברת CST האמריקנית השלימו את המהלכים להקמת חברה לייצור ושיווק לווייני צילום אזרחיים. ההכרזה על הקמת החברה צפוייה בימים הקרובים. כך נודע ל"גלובס". ליו"ר החברה, שתיקרא WIS (ווסט אינדיאן ספייס), מונה דוד ברודט, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. ברודט כבר משמש יו"ר החברה בפועל, עד למינוי מועצת המנהלים, שתכלול כמה מהדמויות הבולטות בתחומי הכלכלה והבטחון בישראל.

תע"א וחברת CST (קור סופטוור טכנולוג'י) יחזיקו כל אחת %44 ממניות WIS, ואילו אל-אופ תחזיק %12 מהחברה החדשה.

החברה תפתח לוויין צילום אזרחי, ותפעל לחיפוש משקיעים ולגיוס הון לתוכנית. הלוויין יתבסס על לווייני הצילום מסדרת "אופק" מפיתוח תע"א ואל-אופ. מטעם תע"א ישתתף בחברה מפעל מב"ת - מפתח ה"אופק" וה"עמוס". מינהלת הלוויין בתע"א היא במפעל מב"ת, בניהול יצחק ניסן, ובאל-אופ מרכז את הפרוייקט המנכ"ל, יעקב תורן.

מקור בכיר במפעל מסר ל"גלובס" היום (ב'), כי התוכנית מתייחסת לשיגור 8-6 לוויינים, וכי שיגור הלוויין הראשון מתוכנן לדצמבר 99'. בכיר בהנהלת תע"א הוסיף, כי הלוויינים יוצעו ללקוחות עם תחנת קליטה או בלעדיה, מה שיחייב את ביצוע הקליטה מתחנה בישראל. הוא מסר, כי טרם סוכם איזה משגר ישגר את הלוויינים, ונבחנות אופציות ברוסיה, אירופה ארה"ב וברזיל. הוא פסל את האפשרות, כי השיגורים יבוצעו ע"י המשגר הישראלי "שביט".

הלוויינים מיועד בעיקר לשוק האמריקני - בו ישוגרו עד לסוף העשור מאות לוויינים. חלק גדול מהם יופעלו לצילום למשימות אקולוגיה, מודיעין אזרחי ומטאורולוגיה.

מנכ"ל CST מקליפורניה, סטיב ווילסון, מסר ל"גלובס" באחרונה, כי הלוויינים ישוגרו עד לשנת 2000, ותהיה להם יכולת הפרדה (רזולוציה) גבוהה, עם קבלת תמונה צבעונית בעלת יכולת הפרדה של מטר אחד. CST תספק את יכולת עיבוד הנתונים, באמצעות רשת ה"IMAGE-NET" שהיא מפעילה בארה"ב, אירופה, אסיה, המזה"ת אפריקה ואוסטרליה, באמצעות רשת האינטרנט. בקרב לקוחותיה נמצאים חברות מסחריות, גופים ממשלתיים, ואירגונים העוסקים במיפוי כדור הארץ.

ברודט מסר בתגובה, כי "מוקדם להתייחס לנושא"