"השורשים פה, הבית שם"

ברוך איבצ'ר שנמלט מפרו הגיע לישראל, בה כבר יש לו השקעות קטנות מהעבר. מעתה, כך נראה, יהיו לו כאן עסקים רציניים יותר. ראיון

במרומי מגדל הצוק על חוף ימה של הרצליה, מתרווח ברוך איבצ'ר על ספת העור. חודשים רבים של מתח ופחד עברו על האיש, לאחר שנמלט מפרו, ועתה הוא יכול לנשום לרווחה.

מאז הגיע לישראל לפני כשבועיים, ושכר את הפנטהאוז של המיליונר הדרום אפריקני, סטנלי צין, מגלה איבצ'ר את ההנאות הקטנות של החיים: להתחיל את היום ב-10 בבוקר, לבלות עם אשתו נעמי, הנכדה ואפילו לסייע ב"עיצוב" הדירה החדשה, אם כי רק בבחינת יועץ.

איבצ'ר שב לישראל לאחר 27 שנה בפרו.בתקופה זו הצליח להפוך למיליונר בעל נכסים רבים. לולא השתלשלות הארועים שאילצה אותו לברוח מפרו, סביר להניח שהוא לא היה כאן. בכנות הוא אומר: "כאן השורשים שלי. שם עדיין הבית שלי, אך הדלת סגורה בפני".

כשאיבצ'ר מדבר על ביתו, הוא מתכוון לאחד הארמונות היפים ביותר בפרו. מי שביקר אצלו מספר כי מדובר באחד הבתים המרהיבים בדרום אמריקה, אך יחד עם זאת, כלוב זהב: למעלה מ-70 שומרים ואמצעי מיגון אלקטרוניים מהמשוכללים בעולם, מקיפים את הבית, המשרדים, המפעלים ותחנת הטלויזיה שבשליטתו.

איבצ'ר, 57, נולד בחדרה. בשלהי שנות ה-60 סיים תואר משפטים באוניברסיטה העברית, ופתח משרד קטן בחדרה. לבקשת אחיו, מנחם, הגיעה איבצ'ר ב-70' ללימה, כדי לפתוח מפעל למזרונים. מנחם הקים תחילה מפעל מזרונים בונצואלה, מתוך מחשבה שגם העני המרוד זקוק למזרון. איבצ'ר הוזעק על ידי אחיו למפעל בלימה, מתוך כוונה להישאר שנתיים בלבד-הוא רכש מפעל קטן שמכר בהיקף של כ-700 אלף דולר והשתרע על כ-3,000 מ"ר. היקף המכירות של המפעל עומד ב97' על 36 מיליון דולר, והוא משתרע על 80 אלף מ"ר. לדברי איבצ'ר, המפעל מספק כ-%75-%80 מהמזרונים בפרו, ובכוונתו להתחיל בקרוב ביצוא.

עם הצלחת המפעל החל איבצ'ר לבצע השקעות בתחומים נוספים, בהתאם להזדמנויות שניקרו בדרכו. כך רכש בתחילת 85' אחזקה בערוץ ה-2 של הטלויזיה בפרו. כיום הוא מחזיק ב-%54 מהערוץ, כאשר סך ההשקעה היתה 700 אלף דולר בלבד עד היום. "אף אחד לא רצה את זה, האמת שגם אני בהתחלה ניסיתי למכור. המצב הפיננסי של הערוץ היה קרוב לפשיטת רגל, היו שם יותר מידי שותפים, ובכלל, לא כל כך אהבתי בהתחלה את העיסוק בטלויזיה".

ביולי השנה החל הערוץ שבשליטת איבצ'ר בסדרת כתבות החושפות מעשי שחיתות של הממשל הפרואני. התגובה של השלטונות הפרואנים לא אחרה לבוא. התקפות טרור, איומים, ובסופו של תהליך, נשללה אזרחותו הפרואנית של איבצ'ר ונכסיו הולאמו. איבצ'ר ברח למיאמי.

בעל כורחו הפך איבצ'ר לסמל המלחמה למען חופש הביטוי והדמוקרטיה. מאות מאזרחי פרו יצאו לרחובות להפגין למענו, ותגובות חריפות נגד מעשי ממשלת פרו נשמעו בכל רחבי העולם.

ממושבו בהרצליה, מפעיל כיום איבצ'ר לובי למענו בוושינגטון ומיאמי, וכן מספר משרדי עורכי דין פועלים לביטול החלטת בית המשפט הפרואני והשבת נכסיו. איבצ'ר

"השקעתי בלהט -לב היא נושא טעון. עדיף לא להרבות בו במילים" * יו"ר מפעל הפיס לשעבר, גדעון גדות, מייעץ לו כבר שנה בפרוייקט הקמת מפעל הפיס הפרואני עצמו טוען שוב ושוב כי אינו דון קישוט - "אני אפילו לא החמור של סנצ'ו פנצ'ו", הוא אומר. הנושא אמנם הפך לעקרוני אצלו, אך נראה כי שיקוליהם, אמוציונליים וכלכליים במידה שווה. אמנם, לדבריו, הוצע לו למכור את התחנה כשישב במיאמי, והוא החליט לסרב. הוא נשאב למלחמה על חופש הביטוי וחופש הקניין בעל כורחו - אך היום, הוא אומר, לא יוותר עליה.

איבצ'ר אינו זר בישראל. על אף המרחק הפיזי, הוא שמר על קשר ומעורבות, וביצע כאן השקעות שונות.

מלבד השקעה מהותית בחברת ההשקעות הציבורית ישאל, מרבית השקעותיו בארץ קטנות. "חלקן השקעות לנשמה, חלקן למען חברים, וחלקן סתם השקעות פזיזות", הוא מעיד בעצמו. כך למשל, השקיע בחברת ההשקעות להט-לב, לאחר שצ'יץ' שהכיר אותו רק פעם אחת, ביקש ממנו. (איבצ'ר: "זה נושא טעון, עדיף לא להרבות בו מילים. שמעתי שההשקעה שהם ביצעו בדור-ברגר ומחשבת מוכיחה את עצמה"). השקעה נוספת שלו היתה במשרד יחסי הציבור שהקים רן רהב בתחילת דרכו. ("הבחור הוא בית ספר ליחסי ציבור מהלך על שתיים. תמיד האמנתי בו - יש לו את זה. היום אני כבר לא מושקע שם והמשרד הוא בבעלות מלאה של רני").

עוד השקיע במספר סרטים, כמו "הקיץ של אביה" של גילה אלמגור ("זכיתי ליהיות שותף בסרט גדול וזכיתי להכיר את גילה. לא חושב שהרווחתי כסף"), בסרט "ינשוף" של אסי דיין ("הפסדתי כסף. ירד אחרי חודשיים"), ובסרט של שלום חנוך ("ירד אחרי שעתיים"). הסיפוק האמיתי בהשקעותיו בישראל הוא מקבל לדבריו מההשקעה במכבי חדרה - קבוצת הכדורסל הנקראת כיום "מכבי איבצ'ר חדרה". ההנאה האמיתית שלו שם היא מבית הספר לכדורסל בו לומדים 500-600 ילדים. מבית ספר זה, הוא מספר, יצאו שחקנים מוכשרים כמו עדי גורדון ואחרים. אגב, במרכז חדרה מחזיקה משפחת איבצ'ר שטחים שירשו מהאב. השטחים מושכרים למכבי חדרה ב-1 שקל לשנה.

במשך השנים היו לאיבצ'ר השקעות שונות בארץ, אך בעיקר הרבה הצעות. אחת ההשקעות המפורסמות היתה ב"חוות ניבה", חווה לגידול שקדים בדרום, שסופה היה בסכסוך בין השותפים. בזמנו השקיע איבצ'ר 10 מיליון דולר במניות בנק לאומי. באוקטובר 83' ביקר בארץ, ובכירי בנק לאומי

לקוח בודד משך בבת אחת 10 מיליון דולר יומיים לפני מפולת מניות הבנקים. הלקוח הזה היה איבצ'ר * "הציעו לי להשקיע בטלוויזיה בכבלים. הייתי בטוח שלא יצליחו להוציא את ההשקעה. טעיתי" דאז, ארנסט יפת ומרדכי איינהורן טרחו להסביר לו עד כמה ההשקעה שביצע טובה, והבנק יציב ואיתן. היחס המיוחד הדליק אצל איבצ'ר נורות אדומות. "חזרתי למלון לאחר שיחה עם איינהורן או יפת, ולא ישנתי כל הלילה. בבוקר צלצלתי לדודו גרנות, אז מנהל מחלקת ניירות ערך בבל"ל, ואמרתי לו שימכור הכל", סיפר אז איבצ'ר. יומיים לאחר מכן קרסו המניות הבנקאיות.

בדו"ח בייסקי מוזכרת בהלת הפת"חים, השמועות לפיהם תושבי חוץ החלו מושכים פקדונות. מפרוטוקול הממשלה באותה עת עולה כי איינהורן סיפר לח"כ אברהם שפירא על לקוח בודד, שמשך בבת אחת 10 מיליון דולר. הלקוח הזה היה איבצ'ר.

בשנים האחרונות קיבל איבצ'ר מספר רב של הצעות להשקעה. בין השאר קיבל פניה להשתתף באחת הקבוצות שזכתה במכרז על הכבלים ("זה נראה לי מטורף להשקיע 500 מיליון דולר. הייתי בטוח שלא יצליחו להוציא את ההשקעה. טעיתי"). כן קיבל הצעה להשתתף באחת הקבוצות שזכתה במכרז על ערוץ 2 ("זה נראה לי לא לענין לבצע את כל הפעילות האדמינסטרטיבית וההשקעות עבור יומיים בשבוע").

איבצ'ר ייבא לפרו את מכונות "דלקן 2000", שהפכו לדבריו להצלחה היסטרית. בעסקים אחרים שלו בפרו נעזר בקשריו הישראליים. יו"ר מפעל הפיס לשעבר, גדעון גדות, אגב, מייעץ לו כבר שנה בפרוייקט הקמת מפעל הפיס הפרואני, פרוייקט בו זכה בשותפות עם י.ב.מ העולמית. גדות נוסע לפרו מידי חודש, ומסייע בארגון ובהקמה.

איבצ'ר אינו מוכן לפרט את היקף עסקיו בפרו ובמדינות אחרות. הוא מושקע גם בנדל"ן, מחזיק בבעלות על מפעלים נוספים ברחבי דרום אמריקה, וכן מחזיק בזיכיון לסרטי כל האולפנים הגדולים של הוליווד בפרו, מלבד קולומביה. על אף שחלק ניכר מנכסיו הפיננסיים מצוי בפרו, הוא מרגיע "כי אין מה לדאוג לו".

על אף הרצון להיכנס להשקעות חדשות, מתכוון איבצ'ר כדבריו, לעשות זאת הפעם "בזהירות". בפברואר יפתח משרד בישראל, בו יעסיק יועצים ומומחים שיבחנו כל הצעה. השקעות בתקשורת, טלקומוניקציה והיטק מושכות אותו, אך הוא אינו פוסל גם תחומים אחרים. בכוונתו גם לשוב ללימה ולקבל לידיו את נכסיו. בינתיים הוא פה. « «"השורשים פה, הבית שם" «ברוך איבצ'ר שנמלט מפרו הגיע לישראל, בה כבר יש לו השקעות קטנות מהעבר. מעתה, כך נראה, יהיו לו כאן עסקים רציניים יותר. ראיון