"שווייה הריאלי של תדיראן הוא 2-1.5 מיליארד ד' - פי 3 משווי השוק"

כך מעריכים היום בהנהלת תדיראן * המנכ"ל, ישראל זמיר, מעריך כי המשבר במזרח אסיה יחלוף, ולכן האזור ימשיך להיות מוגדר כאחד משוקי היעד של תדיראן * החברה מתכננת להנפיק את תדיראן תקשורת אלחוטית וטלמטיקס בוולסטריט במחצית השנייה של 98' * על מיזוג עם אי.סי.איי אומר זמיר: "בינתיים אין שום דבר מעשי על הפרק"

שנת 97' היתה שנה קשה עבור חברת תדיראן. עיקר משאבי החברה הופנו בשנה החולפת להתמודדות עם הירידה החדה במכירת המרכזיות לחברת בזק. הדרך להתמודד עם "מכת בזק", כפי שמכנה אותה ישראל זמיר, מנכ"ל תדיראן, היתה באמצעות חיזוק מערכי השיווק בחו"ל והקטנת התלות בעסקי התקשורת.

עתה, כששנת 97' כבר מאחוריהם, יכולים מנהלי תדיראן לפלוט אנחת רווחה: החברה הצליחה לעבור בצורה חלקה כמעט לגמרי את המעבר מהשוק המקומי אל שוקי היצוא, מבלי שתירשם נסיגה כלשהי בתוצאותיה הכספיות.

בשוק ההון לא מתרשמים יותר מדי מה"סוויץ'" שבוצע בתדיראן. מניות החברה, הרשומות למסחר בתל-אביב ובניו-יורק, טיפסו אומנם בחצי השני של שנת 97' ממחיר של 30 דולר ל-40 דולר, אך שווי השוק הנוכחי של החברה (שבינתיים ירד בחזרה ל-640 מיליון דולר, כ-32 דולר למניה) עדיין נמוך משמעותית משווייה הכלכלי.

כך לפחות רואים את הדברים בהנהלת תדיראן, שם אומרים לנו כי "שווייה הריאלי של תדיראן צריך להגיע ל-1.5 עד 2 מיליארד דולר, כך שאנו סבורים שמניות החברה נסחרות היום ב-UNDER-VALUE משמעותי.

"יש לתדיראן הרבה נכסים שאינם מתומחרים על-ידי השוק, ואין ספק ששווי השוק הנוכחי של החברה אינו דומה לשווי הראוי שלה. רווח שנתי של 100 מיליון דולר הוא בהחלט מייצג מבחינת החברה לטווח הארוך, ולפי מכפיל נורמלי של 20-15 השווי של החברה גבוה בהרבה משווי השוק כיום".

בשעה שבשנים 95' ו-96' הצליחה תדיראן להציג שיעורי צמיחה גבוהים יחסית, שנת 97' הנחיתה על החברה שלוש מכות בלתי צפויות שאיימו לקלקל את הגרף העולה של מכירות החברה ושל רווחיה. הכוונה היא ל"מכת בזק", להאטה במשק הישראלי וכמובן למשבר במזרח אסיה, שבעקבותיו נחתכה מניית תדיראן תקשורת בוול-סטריט ב-%27 בין לילה.

בזק ומזרח אסיה פגעו בעיקר בחברה הבת, תדיראן תקשורת. עם זאת, בעוד המשבר באסיה נחת על העולם כולו כרעם ביום בהיר, הרי בעיית בזק היתה ידועה מראש. כבר בעת חתימת הסכם ההצטיידות עם בזק, במסגרתו סוכמו התנאים לאספקת ציוד תקשורת דיגיטלי למונופול התקשורת, היה ברור כי קצב המכירות של תדיראן לבזק יקטן לקראת סוף העשור הנוכחי.

אבל, מסביר ישראל זמיר, גם בזק הפתיעה את תדיראן לרעה. בשנת 97' ההזמנות מבזק היו נמוכות מהצפי של הנהלת תדיראן, וקיים סיכוי לא נמוך שגם בשנת 98' תימשך הדעיכה במכירות לבזק בקצב מהיר מהמתוכנן.

כאן ניסו בתדיראן להקפיד על חוק כלים שלובים: להגדיל את המכירות ליצוא כדי למזער, ואף לנטרל כליל, את הקיטון הצפוי במכירות המקומיות לבזק. כבר בסוף שנת 96' גובשה החלטה שמטרתה להקדים תרופה למכה. תדיראן תקשורת עיבתה באופן מאסיבי את מערך השיווק שלה בחו"ל, ונערכה לקראת מכת הבזק.

שני הרבעונים הראשונים של 97' היו בבחינת צירי הלידה של התהליך, ועדיין היה קשה ללמוד מהם האם המעבר המהיר יחסית של תדיראן למעמד של חברה מוטת יצוא יותר מאי פעם, עבר באופן משביע רצון.

ברבעון השלישי של 97' כבר היה קל יותר לענות על השאלה. התשובה היתה חיובית במלוא מובן המלה, במיוחד בהתחשב בעובדה שתוך פחות משנה הצליחה החברה להסיט את מוקד הפעילות העיקרי שלה מישראל אל שוקי היצוא. בראייתה הכוללת של תדיראן, המכירות ליצוא בשנת 97' כבר יהוו יותר מ-%56 ממכירותיה, לעומת כ-%40 לפני 4 שנים, ואסור לשכוח שמדובר בחברה שמחזור הכנסותיה השנתי כבר מתקרב ל-1.2 מיליארד דולר.

בעוד שבעיית בזק נלקחה בחשבון על-ידי מנהלי תדיראן בתוכנית העיסקית לשנת 97', ברור שהמשבר הכלכלי במזרח אסיה הותיר גם אותם פעורי פה. תדיראן תקשורת היתה החברה הראשונה מבין החברות הישראליות שיצאה והודתה בפני הציבור: כן, המשבר הגיע עד אלינו. עצירת הזמנות בהיקף של כ-20 מיליון דולר מדרום-קוריאה הרסה את הרבעון הרביעי של 97' מבחינתה של החברה, ניפצה את תחזיות הצמיחה שהעניקו האנליסטים לחברה, ומניותיה הגיבו, כאמור, בהתאם.

ישראל זמיר מעריך, כי המשבר במזרח אסיה יחלוף במוקדם או במאוחר, ולכן האזור ימשיך להיות מוגדר כאחד משוקי היעד של תדיראן. בינתיים, כדי לא לסמוך על הערכות בלבד, שוב פועלים בתדיראן במרץ למציאת שווקים אלטרנטיביים כדי לחפות על השווקים האבודים (לפחות בינתיים) בדרום-קוריאה, הונג-קונג ושכנותיהן.

תדיראן תקשורת של 98', עם או בלי מכירות למזרח אסיה ולבזק, היא חברה עם סל מוצרים חדשני, כשהדומיננטיים ביותר בו הם מוצרי התקשורת האלחוטית והסלולרית. הלהיטים של שנות ה-2000 הם ה-CROSS CONNECT, שהוא מערכת לאופטימיזציה של ניהול מידע תקשורת ברשת, וה-WIRELESS LOCAL LOOP. האחרון הוא מערכת תקשורת אלחוטית באיכות גבוהה, שאמורה להוות תחליף מושלם לחוטי הנחושת, דרכם מועברת התקשורת כיום.

בדיוק כפי שבשנת 94' ביצעה תדיראן ארגון מחדש, ובעקבותיו הפכה חטיבת התקשורת של הקבוצה לחברה עצמאית, שהונפקה בוול-סטריט, כך מתבצע כעת רה-ארגון גם בתדיראן תקשורת עצמה. בהנהלת תדיראן מסבירים, כי שינוי המבנה בתדיראן כולה איפשר הבנה טובה יותר של הקבוצה על-ידי האנליסטים והמשקיעים, ובזכותו ניתן עתה לגייס הון על-ידי כל אחת מחברות הקבוצה בנפרד.

מכירותיה של מערכת ה-WIRELESS, הנמצאת רק בשלבי חייה הראשונים בשוק, כבר הגיעו בשנת 97' לכ-55 מיליון דולר, לעומת כ-20 מיליון דולר ב-96'. במסגרת הארגון מחדש בתוך תדיראן תקשורת, הועברה הפעילות של החטיבה האלחוטית לחברה בת נפרדת, תדיראן תקשורת אלחוטית. החברה, המתמודדת בתחרות עולמית עם אלקטל, מוטורולה ושאר ענקי התקשורת, צפויה לעבור לרווחיות בשנת 98'.

להערכת ישראל זמיר, במחצית השנייה של 98' כבר תהיה תדיראן תקשורת אלחוטית מוכנה להנפקה ציבורית בניו-יורק. רמז עבה לגבי שווייה של תדיראן תקשורת אלחוטית ניתן ממש לפני מספר שבועות, כשתדיראן הודיעה על הכנסת חברת רייקם האמריקאית לחברה כשותפה אסטרטגית. רייקם רכשה %5 ממניות החברה תמורת 10 מיליון דולר - עיסקה המשקפת שווי חברה של 200 מיליון דולר לתדיראן תקשורת אלחוטית.

עיסקת רייקם, מזכירים לנו בתדיראן בשולי הדברים, היא אינדיקטור נוסף לדיסקאונט לפיו נסחרות מניות הקבוצה. אם תדיראן תקשורת אלחוטית לבדה שווה, לפי העיסקה, 200 מיליון דולר, ושווי השוק הנוכחי של כל תדיראן תקשורת הוא 350 מיליון דולר, הרי שווי כל שאר עסקיה של האחרונה מתומחר בכ-150 מיליון דולר. לכל הדעות, מדגישים בפנינו מנהלי תדיראן, זהו שווי נמוך בהרבה מהשווי האמיתי של העסקים הללו.

כאשר תדיראן תקשורת דיווחה למשקיעים בוול-סטריט, כי המשבר באסיה יפגע בתוצאותיה והן יהיו נמוכות משמעותית מהציפיות, הודיעה במקביל החברה האם, כי תוצאותיה לא תיפגענה באותה מידה. הפלא הזה התאפשר בזכות צמיחה משמעותית במגזרי הפעילות האחרים של תדיראן, ובמיוחד בחברות הבנות תדיראן קשר ותדיראן מערכות אלקטרוניות.

תדיראן קשר, שבעבר כמעט כל מכירותיה הופנו אל השוק הצבאי, עברה כברת דרך מרשימה בשנים האחרונות, והצליחה להחדיר את מוצריה גם אל השוק האזרחי. "בכלל", מסביר ישראל זמיר, "כיום מתרחש בשוקי התקשורת והקשר תהליך מעניין. הטכנולוגיות הצבאיות עוברות אל השוק האזרחי. חברות ההיי-טק מפתחות ומשפרות את הטכנולוגיות הללו, ואז הן חוזרות אל השוק הצבאי באיכות גבוהה יותר לעומת מה שבאו ממנו. זה בולט בעיקר בתחום האלחוטי. צריך לזכור, שהיום הצבאות הם גופים שעובדים במתכונת אזרחית לכל דבר", מסכם מנכ"ל תדיראן.

תדיראן קשר, נכון לשנת 97', היא הגוף הרווחי ביותר בתדיראן. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה תדיראן קשר רווח תפעולי של כ-30 מיליון דולר על מחזור מכירות של 178 מיליון דולר. המוצרים העיקריים של החברה הם מוצרי קשר טקטי המיועדים לכוחות היבשה, ובשנתיים האחרונות נעשים מאמצים להחדיר אל השוק הבינלאומי גם מערכות רדיו-טלפון חדשניות. הזמנה מרשימה בהיקף של 35 מיליון דולר התקבלה בתחום זה מהצבא הספרדי, ומלמדת על הצלחה משמעותית ראשונה של תהליך החדירה.

זמיר מציין, כי שוק הקשר הטקטי צומח בשיעור של %9-%10 בשנה, בעוד השוק הצבאי בכללו צומח רק בכ-%3.5, ולכן תדיראן נהנית מערך מוסף בגין פעילות הקשר, למרות הקיפאון היחסי בשוק הביטחוני ומגמת הקיצוץ בתקציבי הביטחון של מרבית המדינות בעולם.

יש לזכור, כי תדיראן קשר נהנית בשנים האחרונות מפרויקט ה"סינקגרס", במסגרתו היא מספקת מערכות קשר מתקדמות לצבא ארה"ב. המכירות השנתיות בתחום זה הסתכמו עד כה בעשרות מיליוני דולרים. בשנת 99' תסתיים האספקה הזו, ועד אז יצטרכו למצוא בתדיראן מקור הכנסות אחר כדי לשמור על קצב הצמיחה של החברה.

הנסיקה המרשימה ביותר בקבוצת תדיראן נזקפת, ללא עוררין, לזכות חטיבת המערכות האלקטרוניות, ובעיקר לחברת אלישרא המשתייכת אליה. זמיר לא מתבייש לומר, כי ממש לא מזמן מצבה של אלישרא היה "על הקרשים". בשנת 95' החלה היציאה של החברה מהבוץ, וכיום היא מוכרת בקצב שנתי של 70 מיליון דולר, והיא הצליחה לעבור לרווחיות זעומה.

אלישרא היא חברה שסבלה במידה מסוימת מתחלואים המאפיינים את המערכות הביטחוניות של המדינה. אלתא ורפא"ל הממשלתיות הן המתחרות של החברה, וכבר דובר לא פעם על מיזוג אפשרי, שייצור קבוצה מובילה ומגובשת של אלישרא-אלתא-רפא"ל. זמיר מציין, כי הדבר אכן עשוי להועיל לשלוש וליצור שלם שערכו עולה על סכום חלקיו. אלא שבירוקרטיה מצד המדינה וגורמים נוספים מביאים את זמיר לומר, כי הוא סקפטי בכל הקשור למיזוג בטווח הקצר.

באותה חטיבה נכללת גם חברת תדיראן מערכות אלקטרוניות, אשר מפתחת מערכות בקרה ושליטה המיועדות לשוק הצבאי. החברה קיבלה לאחרונה הזמנה גדולה בהיקף של 119 מיליון דולר מצבא שוויץ, שהיא למעשה זו שהקפיצה את צבר ההזמנות של קבוצת תדיראן כולה לשיא של למעלה ממיליארד דולר, מה שהפך לציון דרך מבחינתה.

חטיבת המערכות האלקטרוניות טומנת בחובה גם פוטנציאל להנפקה נוספת בקבוצת תדיראן, מלבד זו של תדיראן תקשורת אלחוטית. הכוונה היא לחברת טלמטיקס, שפיתחה מערכות לניהול ציי רכב באמצעות מערכת שליטה אלחוטית. טלמטיקס סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 97' עם מחזור הכנסות של 24 מיליון דולר, כמעט כפליים מהמחזור בכל 96'.

זמיר מעריך, כי על בסיס המשך הגידול במכירות החברה, היא תוכל להגיע לאבני הדרך שהציבו לה בתדיראן כבר בשנת 98', וזה אומר שכבר בחצי השני של השנה היא גם תוכל לגייס הון מהציבור. במקרה כזה, סבור זמיר, שווי של 100 מיליון דולר בהחלט יכול להיות ריאלי עבור טלמטיקס.

בחודש נובמבר 97' החלה תדיראן בפעילות חדשה, שעשויה להוות את אחד ממקורות הצמיחה של הקבוצה בשנים הבאות. מדובר בשיתוף פעולה עם יזמים אמריקאים, במסגרתו הוקמה חברת SIGMA-ONE, אשר תפתח ותמכור מערכות המאפשרות איתור מיקום של טלפון סלולרי המתקשר לשירותי החירום ברחבי ארה"ב (קוד החיוג המוכר כ-911).

על פי החוק האמריקאי, החל משנת 2001 יחויב כל מפעיל של רשת סלולרית בארה"ב לספק שירות איכון כאמור, כך שהפוטנציאל במערכות של סיגמא-וואן הוא עצום. זמיר מסווג גם את החברה הזו כמועמדת להנפקה, אך בשלב ראשון היא תבצע הנפקה פרטית.

הנפקה כזו תהיה, ככל הנראה, גם מנת חלקה של חברת סקופו, המתמחה בטכנולוגיה לדחיסת וידיאו, ואשר גם אותה הקימה תדיראן בשנים האחרונות כדי להתאים את פעילותה לתחומים שישלטו בתקשורת של המאה הבאה.

ובעוד תדיראן מעמיקה את אחיזתה בתחומי התקשורת והאלקטרוניקה המתקדמת, היא מתכוונת, כמדיניות, להיפטר מהאחזקות המסורתיות שלה בתחומים שהצמיחה בהם התמתנה ואף נבלמה בשנים האחרונות, מוצרי הצריכה והסוללות. לתדיראן מוצרי צריכה (תמ"צ) כבר הכניסה תדיראן את חברת קרייר האמריקאית כשותפה.

החברה האמריקאית רכשה בתחילת 97' כ-%27 ממניות החברה תמורת כ-17.5 מיליון דולר, ובנוסף קיבלה אופציה לרכישת השליטה (%51) בחברה. בד בבד, מנהלת תדיראן כיום מגעים ראשוניים למכירת תדיראן סוללות, או להכנסת שותף אסטרטגי שירכוש את השליטה בחברה בעתיד, בדיוק כמו שנעשה בתמ"צ.

דוגמה מוצלחת לשיתוף פעולה אסטרטגי היתה בעסקי התוכנה של תדיראן, שם מוזגה תדיראן מערכות מידע עם יבמ ישראל, וישראל זמיר מעריך, כי השיתוף בין השתיים יבוא לידי ביטוי משמעותי בשנה הקרובה.

נושא שעלה לאחרונה לא מעט פעמים לכותרות הוא המיזוג האפשרי בין תדיראן לבין אי.סי.איי טלקום. כזכור, האפשרות למיזוג עלתה לאחר רכישת השליטה בקונצרן כור, בעל השליטה בתדיראן, על-ידי קבוצת קלארידג', שהיא גם בעלת מניות דומיננטית באי.סי.איי. זמיר מודה, כי היו פניות ראשונות בנושא, אך עם זאת הוא מדגיש, כי המיזוג לא נדון במלוא כובד הראש בדרגים הבכירים בתדיראן.

"אם נחליט שמיזוג כזה ייטיב עם בעלי המניות שלנו, ברור שנרצה לקדם אותו. יש השלמה טכנולוגית בין שתי החברות בתחומים רבים, אבל בינתיים אין שום דבר מעשי על הפרק", מסכם זמיר. «מאת אמיר אייזנברג «"שווייה הריאלי של תדיראן הוא 2-1.5 מיליארד ד' - פי 3 משווי השוק" «כך מעריכים היום בהנהלת תדיראן * המנכ"ל, ישראל זמיר, מעריך כי המשבר במזרח אסיה יחלוף, ולכן האזור ימשיך להיות מוגדר כאחד משוקי היעד של תדיראן * החברה מתכננת להנפיק את תדיראן תקשורת אלחוטית וטלמטיקס בוולסטריט במחצית השנייה של 98' * על מיזוג עם אי.סי.איי אומר זמיר: "בינתיים אין שום דבר מעשי על הפרק"