"אסיה טיימס": התקדמות במגעים למכירת מערכות התראה אוויריות מישראל לסין

לדברי העיתון, מוכנה כעת רוסיה לספק את המטוס בו יותקנו המערכות * גם הודו מתעניינת במערכות

מנכ"ל התעשייה האווירית, משה קרת, יצא בסוף השבוע שעבר לבייג'ינג, כדי לדווח לפיקוד הבכיר בצבא סין על התקדמות ביוזמה למכור לחיל האוויר הסיני מטוס דמוי אייוואקס, ובו מערכות התראה ובקרה מתוצרת ישראל. כך מוסר העיתון הכלכלי "אסיה טיימס".

ביצוע העיסקה, ששוויה כ-250 מיליון דולר, תלוי בנכונותה של רוסיה למכור לסין מטוס תובלה מדגם איליושין 76, שבו תתקין תע"א את המערכות המתוחכמות. מערכות התראה ובקרה כאלה מותקנות בדרך כלל על מטוסי בואינג 707, אך סין מסרבת להשתמש במטוסים או בציוד מתוצרת ארה"ב, כפי שהציעה ישראל, בגלל חשש שוושינגטון תקפיא שירות או חלפים בעת משבר בין שתי המדינות.

עד עתה סירבה רוסיה לספק את המטוס לסין. אנליסטים ביטחוניים אמרו, כי שר החוץ הסובייטי, יבגני פרימקוב, הטיל וטו על מכירת המטוס מפני שחשש, כי העיסקה תעכיר את יחסי רוסיה עם מדינות ערב. הוא אף חשש, שמטוס דמוי אייוואקס יגביר את עוצמת סין במיצרי טייוואן.

ואולם נראה, כי פרימקוב מיתן את התנגדותו בעת ביקורו בישראל בשבוע שעבר. בשיחה עם שר החוץ, דוד לוי, אמר פרימקוב, כי רוסיה "תשקול ברצינות" את מכירת האיליושין. לא ברור מה גרם לשינוי בעמדתו.

פקידים בישראל אמרו ל"אסיה טיימס", כי גם הודו הביעה עניין במערכות ההתראה, שנמכרו בעבר לצ'ילה, וכבר החלה לנהל מו"מ עם ישראל על רכישת המערכות. הודו שואפת להשיג יתרון אסטרטגי על יריבתה המסורתית, פקיסטאן, והיא אף חוששת מהתעצמות נוספת של סין.

לדברי העיתון, העניין באייוואקס היה אחת הסיבות לביקור שערך בישראל מפקד חיל האוויר ההודי, ס.ק. סארין, באוגוסט. פקידים בישראל אמרו, כי השיחות עם הודו עודן נמצאות בשלב מוקדם.

עוד אומר העיתון, כי דרום קוריאה, השוקלת אף היא רכישת מטוסי אייוואקס, צמצמה את רשימת האפשרויות לשתיים: מטוס בואינג 767 עם מערכות מתוצרת ישראל, ומטוס סאאב 2000 עם מערכות התראה ובקרה מתוצרת אריקסון השוודית.

בשלב זה, רק ארה"ב ויפאן מפעילות מטוסי אייוואקס מתקדמים במזרח אסיה. וושינגטון כבר הביעה את מורת רוחה מכוונת ישראל לצייד את סין במערכות אייוואקס, כמו גם מעיסקאות נוספות עם בייג'ין, כגון מכירות נשק וטכנולוגיה. לפי שעה אין סימנים, שישראל תיענה לבקשת ארה"ב ותבטל את העיסקה המתוכננת עם סין. «מאת רן דגוני, וושינגטון «"אסיה טיימס": התקדמות במגעים למכירת מערכות התראה אוויריות מישראל לסין «לדברי העיתון, מוכנה כעת רוסיה לספק את המטוס בו יותקנו המערכות * גם הודו מתעניינת במערכות