20 מיליון שקל הפסד לחברה, %95 הפסד למשקיעים, 1 יועץ מיליונר

בריל, יצרנית הנעליים היחידה בבורסה, אינה מפסיקה להפתיע עם דגמים חדשים של הפסד * הרפתקה הכואבת במיוחד היתה הימור על רשת חנויות השקם

לאחר הכישלון של קונצרן כור בחברת הנעליים מגה, כישלון שנמשך גם תחת הבעלים החדשים של מגה, פלדמן תעשיות, נותרה חברת בריל תעשיות נעליים נציגות בודדת בבורסה לענף התעשייתי-קמעונאי. ענף הנעליים מתאפיין בשנים האחרונות בתחרות חריפה מיבוא, כמעט ללא מכסי מגן. אם להקיש מהדו"חות הכספיים של בריל, מצבם של היצרנים והיבואנים המקומיים בכי רע.

בריל, הנשלטת ע"י היהלומן לואיס בק, דן שנבל, ואליקים גור, הפסידה תוך שלוש שנים 20 מיליון שקל. היקף המכירות של החברה בשנת 96' קטן בשליש לעומת המכירות ב-94' והסתכם ב-24.2 מיליון שקל. בשנה האחרונה ספגה בריל זעזועים לא קטנים ובין היתר, הופסקה עבודתו של המנכ"ל, אליקים גור.

גור הותיר אחריו נעליים גדולות במיוחד, אם לא בביצועים העיסקיים, הרי שלבטח בתנאי העסקתו: בשנים 94'-96', משך גור שכר בעלות כוללת של כ-3 מיליון שקל. מיליון שקל בשנה. שכרו מרקיע השחקים של גור, לעומת התוצרת הדלה שסיפק בשנים האחרונות, לא מנע מבריל לחתום עימו על הסכם לפיו ישמש כיועץ מיוחד לתקופה של שנתיים (עד אמצע שנת 98'), תקופה בה יהיה זכאי לקבל מחצית משכרו כמנכ"ל. בתום התקופה יוכל גור, שטוען "התעייפתי מניהול", לרכוש מהחברה רכב שהעמידה לרשותו, לפי מחירו בספריה.

את מקומו של גור בניהולה של בריל תפסו שותפיו בק ושנבל, באמצעות חברת בסט קרטון שבבעלותם. לשניים מובטחים דמי ניהול המותנים בריווחיות החברה, אך מאחר ובריל הפסידה ב-96' סכום אסטרונומי של 10.5 מיליון שקל, לא זכו מנהליה החדשים לקבל סכום כלשהו.

בתחילת השנה הנוכחית התפטרו שני הדירקטורים מקרב הציבור (דמ"צים) של בריל. הראשון לעשות זאת היה דוד הרניק, יו"ר איגוד הטניס, בחודש ינואר. אליקים גור אמר היום כי הרניק מונה לדמ"צ בחברה אחרת, מה שאילץ אותו להתפטר.

חודש וחצי אחריו, במארס, התפטר גם דוד ליטבק, שמונה למנכ"ל משרד התיירות. לדברי ליטבק, מינויו החדש יצר ניגוד אינטרסים לכאורה עם תפקידו בחברה, מאחר ולואיס בק, מבעלי השליטה בבריל, מקים פרוייקט נדל"ן באיזור המתוייר של הכנרת.

מדובר ככל הנראה בצירוף מקרים (דמ"צים המתפטרים בזוגות הינם בד"כ אות מבשר רע לבעלי המניות), אך עדיין, אין לבריל סיבות לנופף בעסקיה. מסקירה של שנת 96' עולה כי רוב הפסדי החברה נבעו מהפחתות חד פעמיות: חובות מסופקים, התיישנות חומרי גלם עקב שינוי האופנה, מכירת מלאים ומכונות, וצמצום הפעילות של ייצור נעלי ספורט.

בריל נפגעת מירידה הדרגתית בשיעור המכסים והמיסים על נעלי ספורט מיובאות, בעיקר מהמזרח הרחוק, וכן, עם העלייה במספר היוצאים לחו"ל, מיבוא נעלי ספורט לשימוש עצמי.

החברה, שמייצרת נעלי ספורט תחת המותג POWER באמצעות חברה בת בבעלות מלאה, אייר תעשיות ספורט, נאלצה לספוג ב-96' הפסד כבד של 3.4 מיליון שקל. בבריל החליטו לצמצם את ייצור נעלי הספורט ולהעבירו למזרח הרחוק.

סיבה מרכזית נוספת להפסד בחברה, היתה הפסקת פעילות מחלקות הנעליים שלה ברשת השקם, שהניבה לה הפסד בן 2.5 מיליון שקל ב-96', מקצתו בגין הוצאות סגירה. ברבעון הראשון של 97' רשמה בריל הפסד נוסף כתוצאה מהפסקת הפעילות בסך של 672 אלף שקל, הפסד שמנע מהחברה לסיים את הרבעון ברווח רבעוני קטן.

לדברי אליקים גור: "נכנסנו לרשת מאחר וחשבנו שהשקם תתרומם לאחר שהשליטה בה נרכשה ע"י אלקו. ראינו שבטווח הקצר זה לא מצדיק את פעילות החברה שאיננה במצב בו היא יכולה לקחת סיכונים".

את בריל רכשו בעלי השליטה בשנת 88' מידי כונס הנכסים. בפברואר 93' הנפיקו אותה בבורסה. בריל גייסה באותה הנפקה סכום מתואם של 20 מיליון שקל לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל. לאחר שהפסידה את כל הכסף שגייסה באותה הנפקה, נסחרת בריל לפי שווי של 5 מיליון שקל בלבד.

כספי ההנפקה זרמו ישירות לחשבון ניירות ערך, ובשנת 94' צמח לחברה הפסד כבד בן 8 מיליוןמחציתו מפעילות ספקולטיבית בשוק ההון. אלא שלבריל היו גם בעיות בתחום פעילותה הטבעי. מאז תחילת 94' צברה החברה הפסד תפעולי של כ-8 מיליון שקל. גור אומר כי "עד שנת 92' היו לנו תקופות יפות. בעקבות ההנפקה נגרמו לנו הפסדי בורסה, ואנחנו לא נקיים מכמה טעויות שנעשו בניהול החברה".

בריל, המשווקת מותגים ובהם "BRILL (נעלי גברים), CATERPILLAR (נעלי גברים ונשים), ו-HUSH PUPPIES (כנ"ל), מייצרת כיום פחות ממחצית מהדגמים שהיא מוכרת (לעומת יותר מ-%90 אשתקד), וגם הייצור המקומי, מתבסס על סוליות ועור מיובאים.

בהנהלת החברה הוחלט אשתקד על קונספציה חדשה, לפיה יש לראות את מפעל ייצור הנעליים כחלק מקומפלקס כולל. המטרה של החברה הינה לענות על דרישות השוק המשתנה תוך ניצול משולב של היתרונות היחסיים בייצור, שיווק, יבוא וקשרי הגומלין ביניהם.

לצורך זה, רוכזה פעילות הייצור של החברה במבנה בראשל"צ, במטרה לייעל את הייצור ולהפכו לתחרותי יותר. על מנת להגיע לצרכן הסופי ולהשלים את מכלול הפעילויות הייצוריות והשיווקיות, מתכננת בריל לפתוח בחודשים הקרובים, נוסף ל-7 חנויות שהיא מפעילה, עוד שתי חנויות.

גור טוען כי ניתן להרוויח גם כיום בשוק הנעליים. לדבריו, החברה מוכרת כיום יותר מאי פעם (8.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 97') מאחר ובשוק תחרותי כמו זה של ענף הנעליים המקומי, רק החזקים שורדים (בין אלו הוא מונה את בריל, קליגולה, נמרוד ואת חברות הקיבוצים עינת, נאות מרדכי ודפנה). בנוסף, מתמקדת כיום בריל לדבריו במותגים ייחודיים לה (עם העדפה לנעלי נשים), הזוכים להצלחה, ובמיוחד נעלי CATERPILLAR המיובאות, הנהנות מפופולאריות עצומה בארץ ובעולם. «שי שילו «20 מיליון שקל הפסד לחברה, %95 הפסד למשקיעים, 1 יועץ מיליונר «בריל, יצרנית הנעליים היחידה בבורסה, אינה מפסיקה להפתיע עם דגמים חדשים של הפסד * הרפתקה הכואבת במיוחד היתה הימור על רשת חנויות השקם