2020: תוכנית הקטסטרופות

תוכנית ישראל 2020, שבה אוסף מרשים של נתונים והצגת בעיות קשות, בלטה ביקורת אדריכלית מסוג חדש, למשל - הדרישה להגדיל משכנתא בבנייה גבוהה ולהקטין אותה בווילות

באמצע השבוע שעבר חגגו האדריכלים את סיום הדפסת 18 הכרכים של תוכנית ישראל 2020, תוכנית שהכין צוות גדול של מתכננים, במימון חלקי של משרדי הממשלה. המטרה היתה לנסות למצוא נוסחא מוסכמת של פני המדינה בשנות ה-2,000. התוצאה-חלופות שונות של תכנון, מלוות בהרבה פילוספיה.

בדרך, הצליח צוות התכנון, בראשות פרופסור אדם מזור, לארגן בעיקר בסיס נתונים גדול ומרשים, הכולל אומדנים ותחזיות, כמו אומדני הצפיפות הנוכחיים במדינה ביחד עם תחזיות עתידיות; סקרים סביבתיים, כמו סקרי רגישויות של שטחים שונים במדינה; ונתונים כלכליים, כמו אומדני המטראז' לנפש בארץ (30 מ"ר), בהשוואה לממוצע במדינות המפותחות (45 מ"ר).

התוכנית הוצגה בחלקים שונים בימי עיון שונים בשלוש השנים האחרונות, וזכתה לכינוי - תוכנית הקטסטרופות. בעיקר בגלל שהיא מצביעה על בעיות קשות, כמו פגיעה מהותית באקוויפר החוף, בשל ריבוי הבנייה במישור החוף, עליהן חייבים המתכננים לתת את הדעת.

בפעם הזו ניסו מציגי התכנון להפחית את עוצמת האסונות החזויים לנו, ולהדגיש את הפתרונות הפרקטיים. פתרונות כמו פיתוח צירי הנחלים הרוחביים במרכז הארץ, כשיטחי חקלאות, נופש פעיל ותרבות פנאי.

את מירב תשומת הלב ביום העיון תפסה באופן מפתיע דווקא הביקורת על התוכנית. היתה זו הפעם הראשונה, בה בפורום כה גדול נמתחה ביקורת חריפה על התוכנית. צוות דשא (דמותה של ארץ), שהוא צוות וולונטרי של מתכננים ואנשי הגופים הירוקים, הפיץ ביום העיון מיסמך ובו תגובות על התוכנית. בין היתר נטען במסמך, כי התמונה העתידית המוצגת בתוכנית, תגביר את מצוקת הקרקעות ותפגע שלא לצורך בשטחים פתוחים.

עוד טוען הצוות, כי בחלקים נרחבים של התוכנית אין התאמה בין רגישות השטח, המשתקפת במחקרים אשר על בסיסם הוכנה התוכנית, ובין ייעוד השטחים לבנייה. כך למשל, מייעדת תוכנית האב אזורים גדולים בצפון הארץ לבנייה, בעוד השטחים נמצאו רגישים במיוחד.

איש האקדמיה, פרופסור עמירם גונן, קרא ביום העיון לאדריכלים, לרדת מהמילים הגבוהות בהן הם נוהגים להשתמש. "אנחנו המתכננים", אמר, "מטפלים כל הזמן בצד של ההיצע. הגיע הזמן שנתייחס קצת לביקוש. אם רוצים לעודד צפיפות, למנוע זחילה אל שטחים פתוחים, למתן את חלום הווילה - צריך להגדיל משכנתאות לרוכשי דירות בבנייה גבוהה ולהקטין משכנתאות בבנייה נמוכה".

שינוי מדיניות המשכנתאות, יודע גם גונן, הוא מסלול סיזיפי במדינה. לכן, ככל הנראה, השתמש גם בדוגמא פרקטית יותר לרעיונות להם הוא מכוון. במושבים, אמר, התקבלו החלטות חדשות, הנוגעות ליכולתם של בני המושבים לבנות על השטחים החקלאים. החלטות אשר לא תמיד עולות בקנה אחד עם ההדגשים התכנוניים. צריך לאפשר לבני המושבים לבצע שיחלוף של זכויות בנייה. כך ייצאו כולם נשכרים. הרעיונות של גונן נפלו על אוזניים קשובות בציבור האדריכלים. לציבור מקבלי ההחלטות ייקח כנראה קצת יותר זמן לעכל את הרעיונות החדשים. ««2020: תוכנית הקטסטרופות « תוכנית ישראל 2020, שבה אוסף מרשים של נתונים והצגת בעיות קשות, בלטה ביקורת אדריכלית מסוג חדש, למשל - הדרישה להגדיל משכנתא בבנייה גבוהה ולהקטין אותה בווילות