3 רוצה להביא את אמריקה לישראל

תאגיד 3M יקים בישראל מחסני ענק למוצריו, בבעלות החברה-הבת המקומית % פועל להטמעת אסטרטגיות שיווק בקרב המפיצים % מכירות התאגיד ב-95': 13.5 מיליארד דולר

תאגיד 3M, המשווק מגוון מוצרים בישראל, והקים לאחרונה חברה-בת בארץ, פועל להחדרת אסטרטגיות שיווק ופיתוח לחברות המקומיות, המשמשות כסוכנות ומפיצות של מוצריו. כמו כן, מתוכננת הקמת מחסני ענק למוצרי החברה, בבעלות החברה-הבת הישראלית, כמוקד הפצה ארצי בישראל.

נייר דבק, נייר זכוכית, ציוד רפואי, ציוד מחשבים, ניירות וציוד משרדי, שילוט כבישים, קבלים, חלקי מטוסים, ציוד לצילום - זו רק רשימה חלקית של מוצרי 3M. בחברה-הבת בישראל מבהירים, שהם כאן כדי לבסס את מעמדם בשוק הישראלי, להתחיל בשיווק אגרסיבי יותר של מוצריהם, וללוות בתהליך צמוד את הסוכנים והמפיצים.

מנכ"ל החברה המקומית, סו ווסרמן, הגיעה לפני כשנה במטרה להפיץ בין סוכני החברה את "תורת 3M".

לתאגיד 3M פילוסופיה ניהולית וארגונית העומדת במוקד פעילותו במשך 75 שנות קיום החברה. בארץ, קשה לדמיין ניסיון ליישם זאת. קשה לדמיין עשרות אלפי עובדים, המשננים מידי יום ותולים על קיר משרדם את סיסמת ה"INNOVATION" ("חדשנות" או "יצירתיות"), תוך קשר עמוק של מחוייבות לחברה.

אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. 3M נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם, עם שווי שוק של למעלה מ-30 מיליארד דולר, גידול מתמיד בריווחיות ובהיקף המכירות, וסטנדרטים גבוהים של איכות. ב-95' הסתכם הרווח הנקי שלה ב-976 מיליון דולר, והמכירות ב-13.5 מיליארד דולר.

תחומי פעילותה של 3M רבים ומגוונים. הקונספציה החדשה של התמקדות והתכנסות, לא נשמעה במחוזות סט. פול, מיניסוטה, מרכז החברה. שם מאמינים, כך נראה, שגדול ומבוזר, זה יפה. ובכלל, סבור יו"ר התאגיד, ליביו דסימון, כי המדיניות לפיה לא שמים את כל הביצים בסל אחד, הוכיחה עצמה.

תאגיד 3M מבוסס על מידת היצירתיות והחדשנות שמצליחים להפיק עובדיו. לכן, מנסה החברה ליצור לעובדים את התנאים הטובים ביותר ליצירתיות. כל מוצר של החברה הוא בסיס לאינספור פיתוחים נוספים. החברה מתגאה בעמידה ביעד שהציבה לעצמה, לפיו %10 ממוצריה יהיו תמיד כאלה שפותחו ב-4 שנים האחרונות.

יו"ר החברה, שנשאל מהו סוד ההצלחה של החברה, חוזר שוב ושוב על כללי הפיתוח והשיווק של החברה בראשה הוא עומד:

* תן לעובדים זמן ללכת בעקבות ה"מוזות" שלהם. בחברה מתקיימת אוירה המאפשרת גם"תאונות חיוביות". לעובדים אפשרות לנצל %15 מזמן העבודה שלהם לכל פרוייקט בו יבחרו. כך הומצאו פתקיות-ההדבקה, המצאה שהכניסה לחברה 100 מיליון דולר רק ב-95'.

* יצירת תרבות של שיתוף פעולה. כל עובדי 3M זוכים לעידוד מתמיד ליצירת קשר עם העובדים האחרים, במיוחד אלו שאחראים להמצאות שונות. "הידע והניסיון של כל אחד מעובדי החברה, מהווה ארכיון חופשי לשימוש שאר עובדי החברה", אומר המנכ"ל.

* מדוד את הישגיך. ל-445 3M יחידות עיסקיות. החברה מודדת לא רק את מכירותיהן, ריווחיותן, נתח השוק שלהן, ומלאים, אלא גם את שיעור החידושים שהושגו באותה יחידה. דסימון העלה את דרישות החברה בשנה האחרונה: %30 מהמכירות צריכות להגיע ממוצרים חדשים, במקום %25 עד כה.

* לעולם תקדים את הלקוח. "המוצרים המעניינים ביותר", אומר דסימון, "הם אלה שאנשים צריכים, אבל אין בשוק. לכן, עובדי 3M צריכים להיות עם היד על הדופק, לאתר את הצרכים, ולתת את הפתרונות באמצעות מוצרים חדשים מתאימים". לשם כך, איש המכירות של החברה צריך ליהיות באינטראקציה מתמדת עם הלקוח, ובמקביל, בקשר מתמיד עם אנשי הפיתוח.

* לערוך הרבה טקסים וחגיגות הוקרה. "האדם לא חי על אופציות למניות בלבד", ההטבה המקובלת בחברה לעובדים. לכן, הם סבורים כי צריך לתת ביטוי להצלחה, ולוא דווקא על ידי תיגמול כספי.

* להפוך את החברה לקריירת חיים עבור העובדים. דסימון סולד בגלוי מתאגידים שלדבריו "לועסים את עובדיהם, ולא מהססים לירוק אותם החוצה". באותה מידה הוא מסתייג מעובדים המדלגים ממקום עבודה אחד למשנהו. מרבית המנהלים ב-3M עובדים בחברה לפחות 25 שנה. בעתון אמריקני כתבו פעם, כי "במאפיה יש יותר התפטרויות מאשר ב-3M".

* תן למנהליך הטובים ביותר תפקידים מעבר לים. %75 מ-135 מנהליה הבכירים של 3M שהו מחוץ לגבולות ארה"ב באחת או יותר מפעילויות התאגיד. דסימון עצמו עבד בברזיל במשך 14 שנה, ובאוסטרליה מספר שנים נוספות. כמחצית ממכירות החברה מידי שנה, מקורן בפעילויותיה מחוץ לארה"ב. הרעיון הוא, שעליך לחיות בחו"ל כדי ללמוד שיש הבדלים בין טעמי לקוחות, וכי יש דרכים שונות להשגת מטרות ויעדים.

* להמשיך בהתמדה להגדיל תקציבי מחקר ופיתוח.

* אל תיקח ברצינות כל מה שאומרים לך בוול סטריט. "אני זוכר בשנות ה-80'", אומרדסימון, "כשכל האנליסטים בוול סטריט אמרו שעלינו למנף יותר את החברה, לקחת יותר הלוואות. אבל אנחנו טיפוסים של איכרים, ונמנענו מכך כי לא חשבנו שזה בטוח. בדיעבד, חברות רבות שמינפו עצמן לדעת, נעלמו או עברו משברים קשים".

הכתבת השתתפה בסיור עתונאים במרכזי התאגיד, בהזמנת החברה. «אורנה רביב «3 רוצה להביא את אמריקה לישראל «תאגיד 3M יקים בישראל מחסני ענק למוצריו, בבעלות החברה-הבת המקומית % פועל להטמעת אסטרטגיות שיווק בקרב המפיצים % מכירות התאגיד ב-95': 13.5 מיליארד דולר