אגף הביקורת במס הכנסה: שווי קרקעות פרוייקט הולילנד - 120 מיליון דולר

הבעלים הגישו שומה עצמית ושילמו מיסים לפי 12 מיליון דולר * הולילנד: התשלום - לפי ערך הקרקע הנוכחי

אגף הביקורת בנציבות מס הכנסה העריך את שווי קרקעות הולילנד ב-120 מיליון דולר. הנכסים הועברו מחברת הולילנד קורפוריישין לידי חברות אחרות, בבעלותם הפרטית של בעלי השליטה בהולילנד, לפי שומה עצמית בסך 12 מיליון דולר בלבד.

ל"גלובס" נודע, כי על בסיס נתונים אלו קבעה מבקרת הנציבות, יעל שביט, כי בוצעה העברת נכסים במחיר מלאכותי, תוך רישומים כוזבים לכאורה במסמכי תאגיד, ותוך התחמקות לכאורה מתשלום מס שבח ומס רכישה בגין המחיר הריאלי של הנכסים. חברת הולילנד מכחישה טענות אלו.

כפי שפורסם ב"גלובס", מחלקת המודיעין של היחידה לחקירות הונאה במשטרה ופרקליטת המדינה, עדנה ארבל, פתחו בבדיקת הפרשה ואספו מסמכים. הבדיקה מתמקדת בחשד לפיו נתן ידו נציב מס הכנסה, דורון לוי, להעברת נכסים באופן הנוגד לכאורה את חוקי המס. לוי מכחיש חשדות אלו.

כן נבדקת מעורבותו של רו"ח מיכאל ברזילי, אביו של סגן נציב מס הכנסה, עו"ד אהוד ברזילי, אשר ייצג את יזמי הפרוייקט בפני לוי. בזמנו אמר לוי, כי ברזילי טיפל בנושא, משום שתחילתו היה ב"גיור" החברה, נושא בו מותר, לדבריו, ייצוגם של נישומים בידי רואי חשבון.

עוד נודע ל"גלובס", כי למרות השומה העצמית שהגישו בערך המופחת, גם בעלי הקרקע העריכו את שווי הנכס בסכום גדול בהרבה. במו"מ שניהלו עם כמה גורמים, ובהם עם קבוצת אפריקה-ישראל וקבוצת דוברת-שרם, דובר על עיסקות קומבינציה ו/או על שילובם בפרוייקט, כבעלי מניות בחברה היזמית, לפי שווי קרקע של 100-80 מיליון דולר.

על פי תוכניות בנייה שהוגשו להפקדה בוועדה המחוזית, נתבקש היתר לבניית 1,300 חדרי מלון ו-670 יחידות דיור. לדברי נציגי בעלי הקרקע, אכן נוהל מו"מ על עיסקות עתידיות - אם וכאשר יאושרו תוכניות הבנייה במקום. כיום, הוסיפו, שווי הקרקע אינו עולה על המחיר שננקב בשומה העצמית.

עו"ד ד"ר אבי אלתר, לשעבר היועץ המשפטי של נציבות מס הכנסה, ערך בדיקה בנושא לבקשת מספר מייצגים, הפועלים עבור בעלי פרוייקט הולילנד. אלתר מסר ל"גלובס", כי בבדיקה נמצא, כי השומה העצמית שהגישה הולילנד היא הנכונה.

"לפי בדיקתנו", קבע, "מדובר בכ-120 דונם קרקע בטרם הפשרה. על כ-20 דונם מתוכה עומד מלון ישן ביותר, עם 115 חדר, וכ-6,000 מ"ר בנוי. נישומים באיזור מסרו, כי מס רכוש העריך את 100 הדונם הבלתי-בנויים (בהערכה מוגזמת, לפי נתוני שמאות בלתי מופשרת, כפי שטוענים הנישומים) ב-3.5 מיליון דולר".

באשר למלון הולילנד, קבע אלתר: שווי המלון, הכולל 116 חדרים (לפי 50 אלף דולר לחדר), הוא 5.75 מיליון דולר. יחד עם המגרש הפנוי (100 דונם), מגיע שווי הנכס כולו לכ-9.25 מיליון דולר.

"ממה שנמסר לנו מהנישומים", כתב אלתר, "השומה העצמית הוגשה על סך של כ-12 מיליון דולר, קרי: בכ-%30 מעל לשווי שהוערך על-ידי מס רכוש עצמו. בנסיבות אלו, נראה, כי ההערכות על סך של כ-120 מיליון דולר, נעשו בצורה מופרזת".

לדברי אלתר, "אין להביא את נתוני התב"ע שטרם אושרו בחישוב ערך הקרקע, קודם להפשרתה", אלא יש להביא "רק את ערכה בשוק על פי ציפיות הציבור. במקרה זה, הטענה כאילו הקרקע שווה 120 מיליון דולר, מנותקת מכל אמות מידה משפטיות-שמאיות, ואין לה כל בסיס במציאות השמאית בישראל דהיום". «מאת יואב יצחק «אגף הביקורת במס הכנסה: שווי קרקעות פרוייקט הולילנד - 120 מיליון דולר «הבעלים הגישו שומה עצמית ושילמו מיסים לפי 12 מיליון דולר * הולילנד: התשלום - לפי ערך הקרקע הנוכחי