חברת אורמת תעשיות, בשליטת יהודה ויהודית ברוניצקי, חתמה
ביום חמישי האחרון על הסכם עם חברת החשמל, שלפיו מתחייבת
אורמת להקים תחנת כוח, בהיקף השקעה של כ-50 מיליון דולר.
התחנה תוקם על ידי השותפות המוגבלת, נאור, הנמצאת בבעלות
אורמת, והיא תשתמש בפצלי שמן, כמרכיב דלק עיקרי, לצורך
ייצור החשמל. זו תהיה תחנת הכוח הראשונה מסוג זה, שתוקם
על ידי אורמת.
תחנת הכוח תייצר כ-30 מגוואט חשמל, ועל פי ההסכם, התחייבה
חברת החשמל לרכוש מאורמת כמות של 28.5 מגוואט חשמל -
שיופק על ידי התחנה במשך תקופה של 20 שנה - שמשמעותה היקף
אספקה של 224 מיליון קילוואט-שעה בשנה.
היקף ההכנסות, שתרשום אורמת ממכירת החשמל לחברת החשמל,
נאמד בכ-12 מיליון דולר לשנה, וזאת בהתבסס על תעריפי
החשמל הנוכחיים, שלפיהם חברת החשמל רוכשת חשמל מיצרנים
פרטיים.
הקמת תחנת הכוח החדשה, על פי תחזיותיה של אורמת, תושלם
תוך 3 עד 5 שנים מיום חתימת ההסכם, והיא כפופה לעמידתה של
נאור בלוח זמנים, שנקבע על ידי חברת החשמל במסגרת ההסכם.
נאור תהיה רשאית לבטל את ההסכם ב-12 החודשים הראשונים
מחתימת ההסכם, ללא קנסות, ואילו לחברת החשמל תעמוד הזכות
לביטול ההסכם, במקרים שבהם נאור לא תעמוד באבני הדרך,
שנקבעו בהסכם.
פצלי שמן, שעל בסיסם תופק האנרגיה בתחנת הכוח החדשה, הם
משאב אנרגיה, שמחירו נמוך ממחיריהם של דלקים אחרים. כמו
כן, פצלי השמן מצויים בשפע בנגב ובמקומות אחרים בעולם.
על פי ההסכם, תספק התחנה החדשה שתוקם, %50 מהאספקה מחשמל
המיוצר באמצעות פצלי שמן, ו-%50 חשמל המיוצר מסוג דלק
אחר.
יש לציין, כי תחנת הכוח תבוסס על טכנולוגיה חדישה, שפותחה
על ידי אורמת ב-5 השנים האחרונות, אשר נמצאה יעילה יותר
מטכנולוגיות אחרות, להפקת אנרגיה מפצלי שמן, וזאת משום
שהיא מאפשרת להיפטר משאריות הגופרית המשמשת בייצור
האנרגיה עוד במהלך תהליך הייצור עצמו. בכך נחסכות עלויות
רבות הכרוכות ברכישת דלק מסוג יקר, המכיל כמויות נמוכות
של גופרית, כפי שנדרש על ידי רשויות איכות הסביבה מתחנות
הכוח.
ההסכם שנחתם בין חברת החשמל לאורמת הוא במסגרת התחייבותה
של חברת החשמל לרכוש לפחות %10 מהחשמל, שהיא מספקת, מידי
יצרנים פרטיים. בין היתר, חתמה חברת החשמל על הסכמים
לרכישת חשמל גם מחברת מיד-אטלנטיק העולמית, ועם 3 חברות
נוספות, וזאת בלא עריכת מכרז, כפי שהתיר לה משרד האנרגיה.
יהודה ברוניצקי, בעל השליטה באורמת ויו"ר מועצת המנהלים
של החברה, אמר היום ל"גלובס", כי הכניסה לתחום ייצור
האנרגיה מפצלי שמן, היא פתח עבור החברה לחדור לאזורים
גיאוגראפיים חדשים.
לדבריו, החברה בוחנת אפשרות להקים תחנות על בסיס פצלי שמן
גם בצפון תאילנד ובמזרח סין. ברונציקי הסביר, כי מקומות
אלה נחשבים לנידחים, והובלת דלק אליהם יקרה. מאידך, יש
בהם כמויות גדולות של פצלי שמן, כך שקיים בהם פוטנציאל רב
להקמת תחנות בינוניות בגודלן.
חברת אורמת תעשיות פועלת בתחום האנרגיה והחשמל, ובנוסף
היא מנהלת חטיבת השקעות, המשתתפת בהשקעות בחברות היי-טק.
במסגרת הפעילות בענף החשמל, אורמת מקימה תחנות כוח
גיאותרמיות, וכן תחנות כוח מבוססות על טורבינות גז.
במסגרת חטיבת ההשקעות, ניתן לציין את אחזקותיה של אורמת
ב-%8 ממניות אורבוטק, ב-%16 מחברת אורבוט מיכשור, וב-%30
מהון המניות של אורעד, העומדת לבצע גיוס הון בוול-סטריט,
לפי הערכות בשוק ההון.
אורמת סיימה את המחצית הראשונה של שנת 96' עם הכנסות של
142.6 מיליון שקל, ועם הפסד בסך 900 אלף שקל. צבר ההזמנות
של החברה מסתכם ב-251 מיליון דולר, ובידיה שני פרויקטים
בהיקפי השקעה כוללים של 250 מיליון דולר בפיליפינים,
וחוזים בהיקף 40 מיליון דולר להקמת תחנות בניו-זילנד
ובאתיופיה.
«אמיר אייזנברג
«אורמת תקים תחנת כוח עבור חברת החשמל בעלות של 50 מיליון
דולר
«יהודה ברוניצקי: "הכניסה לתחום פצלי השמן, שעל בסיסם יופק
החשמל בתחנה, היא פתח להקמת תחנות נוספות בעולם, בעיקר
במזרח הרחוק"
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.