אושרה עיסקת הטיעון: מאסר על תנאי וקנס של 20 אלף שקל הוטלו על ח"כ רפאל פנחסי

ביהמ"ש: פנחסי נענש כבר בזירה הציבורית * אושרה עיסקת הטיעון לגבי יחזקאל אסחייק ושמואל דוד

בית משפט השלום בתל-אביב אימץ היום (ג') את עיסקת הטיעון במשפטם של ח"כ רפאל פנחסי, יחזקאל אסחייק ושמואל דוד. ביהמ"ש גזר על פנחסי שנת מאסר על תנאי וקנס של 20 אלף שקל. על אסחייק גזר השופט עמירם בנימיני 10 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 17,500 שקל. לגבי דוד קבע השופט, כי הלה יבצע עבודות שירות בהיקף שייקבע על ידי שירות המבחן.

פנחסי, אסחייק ודוד הורשעו, על פי הודאתם, במסגרת עיסקת טיעון בשתי עבירות של קשירת קשר להשיג מטרה אסורה. פנחסי ואסחייק הורשעו גם בעבירה של מסירת הצהרה כוזבת לפי חוק מימון מפלגות, ואילו דוד הורשע גם בסיוע לעבירה זו.

התביעה טענה, כי במערכת הבחירות לכנסת ה-12 שהתקיימו בנובמבר 1988 ובבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בפברואר 1989, שימש פנחסי כגזבר ש"ס ויו"ר ועדת הכספים שלה, אסחייק שימש כמזכ"ל ש"ס ודוד היה פעיל בענייני הכספים של הסיעה. השלושה נמנעו מלרשום בספרי החשבונות של ש"ס את התשלומים ששילמה התנועה לתלמידי ישיבה שהעסיקה בשכר, מתוך חשש שתלמידי הישיבה שקיבלו פטור משירות צבאי, יגוייסו בשל כך. היקף התשלומים הסתכם במיליון שקל.

פנחסי ואסחייק הורשעו עוד בכך, שניסו להעלים מידיעתה של מבקרת המדינה את התשלומים ששולמו לפעילים במערכת הבחירות לכנסת, ובכך שחתמו על דו"חות ומאזן שהוגשו למבקרת המדינה ולא שיקפו נכונה את הכנסות הסיעה והוצאותיה. כל זאת - כדי לקבל את אישור מבקרת המדינה לקבלת מלוא מימון המפלגות המגיע לסיעת ש"ס.

התביעה נימקה את הסדר הטיעון בין היתר בכך, שעצם ההודאה של הנאשמים והרשעתם, מחזקים את הנורמות המשפטיות והציבוריות שבגין הפרתן הורשעו הנאשמים, ובכך שמאז ביצוע העבירות חלפו 9 שנים. לדברי התביעה, יש לראות בחומרה כזב של סיעות כלפי מבקר המדינה, והנאשמים העמידו את האינטרס המפלגתי מעל האינטרס הלאומי.

בא כוחו של פנחסי, עו"ד שלנגר, ציין, כי ש"ס נקנסה על ידי מבקר המדינה ב-3 מיליון שקל בגין פרשה זו. לדבריו, פנחסי שילם מחיר אישי כבד, בכך שנאלץ לוותר על משרת שר ומשרת סגן שר, ונמנע מלהציג את מועמדותו לראשות עיריית בני-ברק.

בהחלטתו ציין השופט בנימיני, כי השיקול המכריע הוא חלוף הזמן ועינוי הדין המתמשך של הנאשמים, אם כי הדברים שונים במידה מסויימת לגבי פנחסי, שבחר להיאחז בקרנות המזבח של חסינותו הפרלמנטרית, ובכך הביא על עצמו שיהוי בהגשת כתב האישום. השופט הוסיף, כי העבירות שביצעו הנאשמים לא נעשו מתוך מניע אישי, והן גם לא היו כרוכות בטובת הנאה אישית או טובת הנאה עבור ש"ס.

בהתייחסו לתוצאה הנובעת מאישור הסדר הטיעון, ולפיה יוכל פנחסי להמשיך ולכהן כח"כ גם לאחר הרשעתו בעבירות שיש עימן קלון, רק משום שלא הוטל עליו עונש מאסר בפועל, אמר השופט בנימיני, כי המחוקק הוא זה אשר קבע את הרף המוסרי והציבורי, ואם רף זה אינו גבוה דיו, זהו עניין למחוקק לענות בו. (ת.פ 8074/96). «מאת יצחק דנון «אושרה עיסקת הטיעון: מאסר על תנאי וקנס של 20 אלף שקל הוטלו על ח"כ רפאל פנחסי «ביהמ"ש: פנחסי נענש כבר בזירה הציבורית * אושרה עיסקת הטיעון לגבי יחזקאל אסחייק ושמואל דוד